• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

De ‘Canon van Nederland’; showcase van nieuwe presentatietechniek

5 oktober 2017 by Redactie Reageer

Op 23 september presenteerde het Openluchtmuseum in Arnhem ‘De Canon van Nederland’; een investering van 7 miljoen in een nieuwe en grotendeels interactieve presentatie. Tentoonstellingsarchitect Kossmann.DeJong ontwierp een bijzonder creatief concept. Rapenburg Plaza mocht voor deze opdracht de grenzen van de nieuwe showtechniek verkennen.

Eyecatcher van de tentoonstelling; de interactieve Canonwand waarop de 50 onderwerpen worden uitgediept

De tentoonstelling is verdeeld over vier zalen die ieder op een eigen wijze iets vertellen over de geschiedenis van Nederland. Bezoekers krijgen een tag mee waarmee ze in het museum objecten kunnen selecteren en die later, op een persoonlijke museumpagina, verder kunnen uitdiepen. De tentoonstellingsruimte heeft een gelijktijdige capaciteit van 400 bezoekers en men verwacht er dagelijks zo’n 2 a 3000 bezoekers te kunnen ontvangen.

Zaal met filmsets
Heel bijzonder is zaal twee, waar aan de hand van tien filmsets een aantal historische thema’s wordt uitgelicht. Deze zaal bevindt zich in een grote koepel. Met behulp van digitale technieken, games, geluids- en filmopnames en authentieke historische voorwerpen wordt het verhaal verteld, waarbij de bezoeker ook interactief betrokken wordt. In elk tijdvak is sprake van een hedendaags voorwerp waarmee een link wordt gelegd naar het verleden. Een het eind van de tour in deze zaal is het mogelijk om een historisch groepsportret te laten maken.

touchscreens
filmbeelden
projectie op de vloer
centraal plein
Aan de buitenzijde is (nog) niets te zien.
zelf uitproberen (hoe zwaar was kinderarbeid)

Filmpodium
Een 15 meter brede panoramische projectie laat in drie films zien hoe Nederland zich door de eeuwen heen ontwikkelde. Het panoramabeeld leent zich uitstekend voor filmfragmenten in vogelvlucht-perspectief. Tegenover het scherm is een podium gebouwd waar bezoekers grote vrijheid hebben om plaats te nemen en weer te vertrekken als ze genoeg gezien hebben.

Zaal 4 met een Indrukwekkende interactieve canonwand
Op de interactieve wand met touchscreen panelen van 18 meter lang en 3 meter hoog worden de 50 onderwerpen van de Nederlandse Canon behandeld. De wand werkt hetzelfde als een i-pad. Je kunt dus scrollen, swipen en verdieping zoeken zoals je dat thuis ook gewend bent. De wand is meteen ook een grote eyecatcher van de tentoonstelling en nodigt laagdrempelig uit om er mee te experimenteren.

In dezelfde zaal is ook een grote hoeveelheid interactieve tafels en spellen geïnstalleerd. De spellen werden ontwikkeld door IJsfontein. Het doel van de interactieve opstellingen is om spelenderwijs te leren. Dat gebeurt in deze zaal in vele verschillende vormen.

Primeurs en bijzonderheden
De realisatie van de Canon van Nederland heeft gezorgd voor enkele technologische primeurs en bijzondere concepten w.o.:

  • – De bijzondere integratie van museale objecten, uitgeleend door het Rijksmuseum in Amsterdam, als logisch onderdeel van het bijzonder techniekrijke omgeving.
  • – Kostenbesparende en energiezuinige ledverlichting door het hele gebouw
  • – De expositie heeft een vermogensbehoefte van 80.000 KWH
  • – Een gigantische touchscreen waarop bezoekers interactief kunnen spelen en leren.
  • – Er is gebruik gemaakt van 45 kilometer aan bekabeling voor het transport van energie en data voor de 67 beamers en 66 schermen, de speakers en de verlichting.
foto van het project in aanbouw

 

Project credits:

  • Klant: Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem
  • Project manager: Joep Schellekens
  • Tentoonstellingsarchitect: Kossmann.dejong
  • Concept & Art Direction: XPEX
  • Interactief Design & Productie: IJsfontein Interactive Media
  • Video-ontwerp & Productie: Redrum
  • Lichtontwerper: Marc Heinz
  • Interieur Design: Heijmerink Wagemakers and Brandwacht & Meijer
  • Audiovisuele installatie & levering:Rapenburg Plaza
  • Canon van Nederland netwerk: Het Rijksmuseum, Amsterdam Museum, Hunebedcentrum, Museum Catharijneconvent, Museum Prinsenhof Delft, Nationaal Militair Museum, Nationaal Museum Volkenkunde, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Rijksmuseum van Oudheden, Het Scheepvaartmuseum, Allard Pierson Museum, en de website www.entoen.nu.

Categorie: Dagrecreatie Tags: museum, techniek

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS