ANWB organiseerde op 26 mei een online kenissessie over de toekomst van campings. Daarin kwamen vooral ontwikkelingen aan bod die al een tijdje gaande zijn en steeds belangrijker worden voor de campingsector: 1. luxe verhuuraccommodaties, 2. grotere campingplekken; 3. privé sanitair en 4. flexibel boeken.
De ontwikkelingen werden besproken met drie vertegenwoordigers van vooruitstrevende campings (Gerrit-Jan Hagedoorn van De Beerze Bulten, Eike Schüürman van de Leading Campings Group en Danijela Zgrablic van Camping Adriatic by Valamar) en Jaap van der Linden, van ANWB kamperen.
Zie ook: ANWB consumentenonderzoek – Stijging populariteit kamperen door corona
1. De bijzondere verhuuraccommodaties
Dit is voor veel campings een bijzonder lucratief product. Met de nieuwe glampingvormen wordt ook steeds vaker een nieuwe doelgroep aangesproken die voorheen koos voor een hotelaccommodatie of cruise. Het wordt steeds lastiger om een uniek en onderschiedend product aan te bieden. Dat vraagt om creativiteit in de ontwikkeling van nieuwe accommodatievormen en bijpassende concepten. Het is volgens Schüürmann een nieuwe doelgroep met een hoog verwachtingspatroon, die o.a. wensen hebben met betrekking tot roomservice en andere lxere dienstverlening. Hagedoorn: “De populariteit van luxere verblijven met aanvullende dienstverlening is tijdens de coronacrisis zeker toegenomen. Onder deze doelgroep is o.a. ons wellnessaanbod bijzonder populair.”
2. Grotere campingplaatsen
Ook deze trend is al een tijdje gaande maar zet zich zeker door. Waren een aantal jaar geleden campingpitches van 100m2 nog ‘bijzonder’; tegenwoordig wordt de ruimte zelfs nog verder opgerekt. De grootste kampeerplek die via Leading Campings wordt aangeboden beslaat zelfs 600 m2. (met 450m2 op nummer 2). Deze plekken worden aangeboden voor een hogere prijs, maar worden bij Leading campings altijd snel geboekt. Bij de Beerze bulten wordt er bij de aanleg van nieuwe kampeerplakken al uitgegaan van minimaal 140 m2.
3. Privé sanitair is een blijvertje
Tijdens de coroancrisis was er extra aandacht vor hygiëne. Dat heeft de plaatsing van privé sanitair bij campinplekken zeker versneld. Schüürman ziet dat deze ontwikkeling vooral popualir is in Noord en West Europa. “In Zuid-Europa zien we deze ontwikkeling veel minder. De ontwikkeling wordt gevoed door de komst van een nieuwe doelgroep die voorheen voor een hotel koos. Zij willen over het alemeen meer privacy dan de traditionele groep kampeerders. Dat zie je dus niet alleen terug in privé sanitair, maar ook in de behoefte aan grotere kampeerpekken met méér privacy en additionele services, die je ook in een hotel kunt vinden.”
4. Flexibele boekingsvoorwaarden
Het is de vraag of dit wel een trend is, of ingegeven door de coronasituatie. Met name camping met veel buitenlandse bezoekers hebben er baat bij om de voorwaarden voor annulering goed te regelen. Het is immers erg onzeker waneer, en onder welke voorwaarden een campingland weer bezocht kan worden. Campings met veel gasten uit eigen land, zoals bijvoorbeeld De Beerze Bulten, hebben weinig behoefte aan flexibele boekingsvoorwaarden: “De situatie voor een campingvakantie in eigen land is niet onderhevig aan veel onzekerheden. Onze boekingen voor het zomerseizoen verlopen uitstekend.” Voor campings in Zuid-Europa, die erg afhankelijk zijn van gasten uit het westen van Europa, ligt die situatie heel anders. De ANWB heeft een coronalabel ingevoerd voor campings met flexibele afmeldcondities. Dat levert volgens Jaap van der Linden (ANWB) gemiddeld 30% meer boekingen op.
Meer informatie: www.camptothefuture.eu