Campingovernachtingen meivakantie in vijf jaar bijna verdubbeld

In vier jaar tijd hebben campings in Nederland een groei van ruim 80 procent in overnachtingen weten te realiseren rond de meivakantie. De verwachting is dat het aantal overnachtingen dit jaar naar een verdubbeling gaat ten opzichte van 2019.

Boven op het snelle herstel na de coronapandemie weten campings sindsdien de groei door te zetten. In april en mei weten de gasten de Nederlandse camping elk jaar beter te vinden, blijkt uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

bron: cbs

Ook dit jaar wordt de positieve lijn voortgezet. De verwachting op basis van data van het boekingsplatform van Booking Experts is dat het aantal overnachtingen in de meivakantie hoger zal liggen dan vorig jaar. Zo zien zij dat boekingen zijn toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is de bezettingsgraad iets gestegen van 64 procent naar 65 procent terwijl het aantal standplaatsen juist is toegenomen.

Booking Experts heeft door hun platform goed zicht op de boekingen bij campings en vakantieparken.De geboekte vakanties op Nederlandse campings zijn bovendien langer dan afgelopen jaar. Doordat bij veel scholen de meivakantie met Hemelvaart gecombineerd wordt, zien veel kampeerders de kans om er langer op uit te gaan.

Bron: Booking Experts

Niet alleen Nederlanders, maar ook buitenlanders weten de Nederlandse camping beter te vinden. Deze groei komt voornamelijk door Duitsers en Belgen die Nederlandse campings in de afgelopen jaren nog vaker bezoeken. Maar ook gasten uit verder gelegen landen bezoeken de Nederlandse camping meer frequent.

Groei in voorjaar hoger dan gemiddeld

De groei in het aantal overnachtingen in het voorjaar is beduidend hoger dan gemiddeld over het hele jaar. Tussen 2019 en 2023 laten kampeerterreinen een groei van 30 procent zien. Net als in het voorjaar laat de groei in overnachtingen op campings daarmee ook over het gehele jaar een versnelling zien ten opzichte van voor 2019.

De groei in overnachtingen op campings lijkt niet ten koste te gaan van overnachtingen bij onder andere hotels en vakantieparken; daar is tussen 2019 en 2023 het aantal overnachtingen in april en mei gegroeid met respectievelijk 16 en 17 procent.

Verklaringen voor de groei

Tijdens de coronapandemie hebben een flink aantal Nederlanders vakantiebestemmingen in eigen land ontdekt en herontdekt, zoals blijkt uit de jaarcijfers van het CBS. Hier lijken campings vooral in het voorjaar hun voordeel mee te doen en weten ze meer Nederlanders aan zich te binden.

Een andere mogelijke verklaring voor de toegenomen populariteit onder de eigen bevolking is dat Nederlandse campings meer inzetten op luxe en de campings meer natuurinclusief maken. Zo bleek uit een eerdere publicatie van ABN AMRO dat Nederlandse vakantiegangers op zoek zijn naar luxe en natuur bij hun bestemming. Door deze kwaliteitsverbeteringen zouden de Nederlandse campings meer binnenlandse vakantiegangers kunnen trekken.

Bij de keuze voor de vakantiebestemming wordt door Nederlanders ook steeds vaker rekening gehouden met extreem weer, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Ongeveer 38 procent van de Nederlanders laat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden. Daarbinnen past 20 procent van de mensen de bestemming aan om met het klimaat extremen om te gaan. De meivakantie in Nederland is een veiliger keuze met minder kans op extreme hitte en overstromingen. Veel neerslag blijft natuurlijk wel een risico.

Tot slot spelen ook de hoge prijzen van vakanties een rol bij de sterk toegenomen behoefte om in het voorjaar te kamperen. Jos Vranken van het NBTC gaf in een interview met de NOS aan dat onder meer het letten op de kosten door de inflatie een reden is voor een vakantie op momenten buiten het hoogseizoen. “Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten.”

Mogelijk extra kosten voor campings

De Nederlandse toeristische sector, met name de campings en vakantieparken, staat ondanks het stevige herstel voor een uitdagende periode. In een recente Kamerbrief werd een verhoging van de btw van 9 procent naar 21 procent bij logiesovernachtingen behandeld. Deze ingreep zou kamperen tijdens het hoogseizoen aanzienlijk duurder maken, terwijl de winstmarges in het goedkopere laagseizoen sterk zouden verminderen. Van elke euro omzet bij een Nederlands vakantiepark gaat nu reeds ruim 30 cent naar de overheid in de vorm van een belasting. Een recreatieondernemer heeft met 120 verschillende soorten belastingen, heffingen en regelingen van de overheid te maken. Deze opstapeling zorgen ook voor extra werkdruk en kosten.

Zo betalen campings relatief veel aan drie verschillende waterschapsbelastingen, onroerende zaakbelasting, energiebelasting, rioolrechten, precario- en reclameheffingen.

Een aantal van deze belastingen stegen met tientallen procenten de afgelopen jaren. Zo rekenen de Nederlandse Gemeenten volgens het CBS voor dit jaar op 538 miljoen euro aan toeristenbelasting. Dat is een ruime verdubbeling in acht jaar tijd. Veel van deze belastingen worden niet of in mindere mate betaald door grotere, internationaal opererende bedrijven, of door de verhuurders van particuliere vakantiewoningen, via bijvoorbeeld Airbnb.

In april 2024 gaf 50 procent van alle vakantiegangers aan genoodzaakt te zijn hun vakantiegedrag aan te passen als gevolg van de stijgende prijzen. Dit doen ze vooral door minder vaak op vakantie te gaan (42 procent) en/of te kiezen voor een goedkopere accommodatie (40 procent). Het is dan ook aannemelijk dat campinggasten in geval van een btw-verhoging vaker zullen kiezen voor een camping in Duitsland of België, waar de btw-tarieven voor overnachtingen net over de grens op respectievelijk 7 en 6 procent liggen.

In het laagseizoen waar logischerwijze lagere prijzen worden gerekend, kan de btwverhoging niet of nauwelijks worden doorgerekend. Voor camping- en vakantieparkeigenaren betekent dit een directe impact op winstmarges. Dit beperkt hun vermogen om te investeren in langdurige en vaak kostbare duurzaamheidsprojecten zoals zonne-energie, warmtepompen, en het verbeteren van afval- en watermanagementsystemen.

Meer informatie: Sector Update leisure ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *