Actualiteitenprogramma’s duiken massaal op de ketenvorming in de markt van vakantieparken

In korte tijd is het onderwerp ‘Vakantieparken’ in drie actualiteitenprogramma’s aan bod gekomen. Teneur van de berichtgeving is de toenemende macht van grote bungalowketens die in handen zijn van buitenlandse investeerders – en de vakantiegangers met een laag budget die daarvoor moeten wijken.

BNN/VARA – Kassa: Steeds meer Nederlandse vakantieparken in bezit van roofinvesteerders

BNN VARA maakt er een echte actie-uitzending van waar de private equity partijen (moederbedrijven va o.a. Landal en Roompot) worden gelabeld als ‘roofkapitalisten’; “Bewoners die soms al decennia kleine huisjes op vakantieparken hebben, moeten wijken voor het snelle geld van die investeerders en worden vaak niet of nauwelijks gecompenseerd.” In de studio zijn veel kampeerders aanwezig die hun vaste staanplaats bedreigd zien door overnames en opwaardering door bungalowketens. Lilian Marijnissen (SP) doet een oproep om seizoenshuurders van een vaste staanplaats meer huurbescherming te geven.

Een groep van vaste huurders op diverse vakantieparken heeft inmiddels een stichting opgericht om de belangen van huurders gezamenlijk te behartigen. Meer informatie: https://www.phbr.nl/

In de uitzending geeft recreatie-consultant Hans van Leeuwen (pleisureworld) een toelichting op de ontwikkeling: “Er zijn in Nederland heel veel parken van bijzonder lage kwaliteit, waar een ondernemer nauwelijks een boterham kan verdienen. Dit soort campings glijdt af naar een bedenkelijke invulling, soms met permanente bewoning, huisvesting van arbeidsmigranten of soms zelfs activiteiten in het criminele milieu. De overheid ondersteunt het revitaliseren van dit soort parken door programma’s als ‘Vitale Vakantieparken’ op te zetten. In feite doen de ketens hetzelfde werk, alleen veel efficiënter. Zij  kopen noodlijdende bedrijven op en zorgen weer voor een gezond bedrijfsmodel.”

Meer informatie: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/steeds-meer-nederlandse-vakantieparken-in-bezit-van-roofinvesteerders

Follow The Money: Wall Street aast op Nederlandse camping

Dit gedegen onderzoeksprogramma die vaak met goede financiële analyses komt heeft ook een beschouwing gemaakt van de Nederlandse markt voor vakantiewoningen. Helaas komt Follow The Money dit keer niet veel verder dan het interviewen van teleurgestelde mensen die hun vertrouwde vaste stekkie moeten verlaten om plaats te maken voor luxere (en dus duurdere) vakantieplekken. Ook de achtergronden van de eigenaren van de vakantiepark-ketens worden benoemd (durfkapitalisten van Wall Street)

Feiten die het onderzoeksprogramma o.a. boven water kreeg:

  • In Zeeland kregen de afgelopen 5 jaar ruim 1600 vaste staanplaatshouders een opzegging i.v.m. projectontwikkeling door Roompot
  • Als de annexatie van Landal door Roompot doorgaat, verhuurt Roompot ruim 1/3 van het totale oppervlakte aan vakantieparken in Nederland.

https://www.ftm.nl/artikelen/wall-street-aast-op-camping

Pointer (KRO/NCRV): Verdwijnt de seizoenscamping?

Dit onderzoeksprogramma legt meer de focus op het verdwijnen van de traditionele camping. Steeds vaker worden campings opgekocht (veelal door keten) en versteend met bungalows en chalets. Opvallend is dat ook in dit verhaal de emoties van de kampeerders die hun plek kwijtraken een grote rol spelen. Het verluxen van het vakantiepark wordt niet als iets positiefs gezien.

Pointer heeft in totaal zes verhalen gemaakt waarin telkens een specifieke regio of problematiek wordt besproken:

  1. Explosie huisjesparken in Zeeuws-Vlaanderen: ‘De rust en ruimte is ver te zoeken’
  2. Michaël vreest voor camping waar hij opgroeide: ‘Mijn kleinkinderen zullen dit niet meer meemaken’
  3. Hilda strijdt tegen Roompot om haar seizoensplek: ‘Ook in Zeeuws-Vlaanderen verdwijnen alle campings’
  4. Valt de kleine camping nog te redden? ‘De tijd van tante Gonnie’s bingo is voorbij’
  5. Stacaravanbezitters moeten wijken voor luxe vakantiehuisjes: ‘Jan Modaal komt in de knel’
  6. Van je vaste seizoensplek afgejaagd voor luxe chalets: kampeerders zijn woedend

In het vierde artikel komt de ondernemerskant nog het meest aan bod. Rutger van der Maat van camping ‘t Mölke kiest voor een hybride aanpak waarbij zeker ook nog plek is voor traditioneel kamperen. Merlijn Pietersma van onderzoeksbureau ZKA vertelt in dit artikel dat er zeker nog een interessant bedrijfsmodel te realiseren is voor campings met staanplaatsen in het prijssegment van € 2000 – 3000 per jaar. Pietersma plaatst daarbij wel de kanttekening dat de campings wel met hun tijd mee moeten gaan in voorzieningen en hun aanbod.

https://pointer.kro-ncrv.nl/onderzoeken/verdwijnt-de-volkscamping

Rapport: De opmars van de keten – door Pleisureworld (advertentie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *