Zet je site in een directory en kom hoger in Google

Lang, heel lang geleden, was er eens een inhoudsopgave van het internet. Hoewel er toen ook al wel zoekmachines waren, zoals Altavista, had men het plan opgepakt om een inhoudsopgave van het internet te maken, het zogeheten Open Directory Project. Een directory, eigenlijk niet veel meer dan een lijst verdeeld in categorieën, is net zoiets als een telefoonboek.

In 1998 zag DMOZ het licht. Het Open Directory Project is een bonte verzameling van links naar websites, in categorieën ingedeeld. DMOZ is vandaag de dag nog altijd de autoriteit op dit gebied. Het is zelfs zo dat Google Directory (niet te verwarren met de natuurlijke zoekresultaten) simpelweg DMOZ in een Google jasje is. Mensen maken niet veel gebruik meer van directories, maar…

Zoekmachines hechten veel waarde aan sites die in DMOZ vermeld staan.
Weet je waarom? Omdat een team van vrijwilligers wereldwijd eerst jouw site beoordelen en valideren en in de juiste categorie zetten. Google moet heel het internet indexeren en moet daarvoor vertrouwen op scripts om de volgorde en categoriën te bepalen. Maar een betrouwbare, onafhankelijke menselijke check, daar kan natuurlijk niks tegenop.

Dus als je met jouw site in de juiste afdeling binnen DMOZ staat, vindt Google jou ineens een stuk leuker en krijg je een zeer waardevolle inkomende link erbij (linkbuilding!).

Het aanmelden van je site bij DMOZ is gratis, maar het kan best wel lang duren voordat je ook echt in de lijst verschijnt. Je site wordt immers door echte personen, vrijwilligers beoordeeld en die zitten met enorme wachtlijsten. Reden te meer om vandaag je site aan te melden.

Doe het gewoon vandaag en vergeet het verder. Het kan maanden duren voor je verschijnt, dus zet in je agenda een taakje om tegen die tijd in DMOZ te checken of je er al in staat. Je krijgt namelijk geen bericht. Staat je site er nog niet in? Geen paniek, er zijn verhalen bekend waarbij het tot meer dan een jaar duurde.

En toch is het zwaar de moeite waard!
Het is namelijk maar een half uurtje werk en als je er eenmaal in staat, dan krijgt je site een flinke boost.

Startpagina
Je zou ook eens kunnen kijken of je je site op één of meer dochterpagina’s van Startpagina.nl of start.be kunt krijgen. het is niet zeker of je daarmee hoger komt in Google, maar het is weinig werk dus de moeite waard om het te proberen.

Elke dochterpagina heeft namelijk een beheerder en daar heb je weer die menselijke check die Google zo waardeert. Het nadeel is dat je voor sommige dochterpagina’s moet betalen om er op te kunnen. In zo’n geval zou je een test kunnen doen, maar alleen als je ook echt het effect kunt meten.

Van die startpagina-achtige sites krijg je immers ook gewoon echt bezoekers, dus ze zijn niet alleen fijn als een kwalitatieve inkomende link waarmee je hoger in Google kunt komen.

Stappenplan

Stap 1: Meld je site aan bij DMOZ

Ga naar http://www.dmoz.org/World/Nederlands/ en browse naar de categorie waar jouw site het beste in past. Klik dan bovenin op de link “URL aanmelden”. Lees even goed door en vul de gegevens in. Binnen 10 minuten ben je klaar.

Een opmerking uit de praktijk: “Het kan soms weken tot maanden duren voordat je site in DMOZ verschijnt. Het beste (en eigenlijk ook het enige) wat je kunt doen is regelmatig de site van DMOZ checken of je aanmelding is geaccepteerd en je site in de index is opgenomen.”

Stap 2: Meld je site aan bij een dochterpagina van Startpagina.nl of Start.be

Bezoek deze sites en zoek de dochterpagina’s op die het beste bij jouw site passen. Dat kunnen er meerdere zijn. Bij start.be moet je eenmalig een paar tientjes betalen en bij Startpagina.nl varieert het per pagina. Soms kom je er gratis op en soms moet je betalen. Bekijk goed of het voor jou interessant genoeg is.

Stap 3: Werk je logboek even bij

Zeker als je linkjes hebt vanaf meerdere website is het handig om in een logboek bij te houden welke websites dat zijn.

Bron, en meer informatie: www.websitesupporters.com

2 reacties

  1. Beste Walter,

    Leuk artikel, en inderdaad DMOZ was vroeger een belangrijke booster voor je Google rankings, echter wij zien al enkele jaren, dat dit niet meer het geval is. Uiteraard helpt het om in DMOZ te staan, maar erin worden opgenomen is erg lastig, en de tijd die je daarin moet steken, kun je misschien ook gebruiken voor betere bronnnen. Het kost je steeds 10 minuten, maar het irritante is dat men meestal niet reageert. Wij adviseren om 1 keer aan te melden, en daarna te focussen op andere backlinks…

  2. Sommige bedrijven komen in meer dmoz categorieën voor waardoor ze op meer zoekwoorden scoren. Weet iemand of dit is toegestaan en hoe dit moet? wij staan er nu 1 keer in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *