In meerdere opzichten speelt Frankrijk een hoofdrol in de recreatiesector. Met o.a. Disneyland Paris probeert het de attractiemetropool van Europa te worden. Er zijn daar ambitieuze plannen met een miljardeninvestering.
Twee jaar geleden werd het luxe resort Villages Nature geopend, dat door CenterParcs en Disney Resorts gezamenlijk in de markt wordt gezet. De laatste jaren zijn al diverse recreatiecollega’s met mij (red. Hans van Leeuwen) al op inspiratiereis geweest naar het beste Themapark ter Wereld Puy Du Fou, met aansluitend een bezoek aan Villages Nature.
Wat maakt Frankrijk zo bijzonder?
Franse Vakantieketens kopen (voor een schijntje) Nederlandse topcampings op. Denk aan De Bongerd in Tuitjenhoorn en Stoetenslagh Rheezerveen door Capfun maar ook de Zeeuwse Camping In de Bongerd en Camping Oase door Siblu. En actueel is de overname van Den Daas Groep eigenaar van drie luxe jachthavens door alweer een Franse organisatie.
Niet alleen uit de verblijfsrecreatieve hoek is er interesse voor Nederlandse bedrijven. Ook Compagnie Des Alpes is op overnamepad en zoekt het voornamelijk in grotere pretparken waar men een resort kan ontwikkelen. Men gebruikt haar ervaringen in resort-ontwikkeling en wil dit kunstje graag toepassen bij pretparken.
Pierre & Vacances kennen de meesten als de moederorganisatie van CenterParcs. Zij kiezen voor consolidatie op de Nederlandse markt door vooral renovatietrajecten te realiseren zonder uitzicht op nieuwe Nederlandse bungalowparken. En dan Roompot Vakanties, dat ook al een Franse onderneming is, en waar durfinvesteerder PAI Partners in 2016 eigenaar werd voor het lieve sommetje van 503 miljoen Euro.
Verdienmodellen op zijn kop
Wat wij vooral horen vanuit de Franse recreatiewereld dat de organisatie graad in Frankrijk beter is doorontwikkeld dan in België (branchevereniging RECREAD) en Nederland (RECRON) “Amateuristisch en kneuterig en weinig professioneel” wordt het genoemd. Daar kun je het mee doen en ik ben blij dat dit ook eens door andere spelers uit de markt wordt geventileerd.
Door deze Franse invasie krijgt de markt te maken met totaal andere verdienmodellen. Welke campingketen in Nederland kan jaarlijks zo’n duizend chalets inkopen? Wij hebben afgelopen jaar op enkele Franse Campings geslapen van Siblu en gezien hoe zij deze de man brengen. De reden waarom deze Mobilehomes als warme broodjes over de toonbank gaan is dat ze bijna gratis zijn. De gast krijgt bijna geld toe. Tijdens het hoogseizoen is er beperkt eigen gebruik en verloopt de verhuur via de centrale organisatie. Alleen al de opbrengst van de vakantieperiodes maakt dat de koper van een Mobilehome jaarlijks een mooi rendement maakt op zijn investering.
Er zijn duidelijk kwantitatieve en kwalitatieve verschillen als we business breed kijken. Het Franse product ‘mobilhome’ is een ietwat andere als het Nederlandse ‘chalet’. Verschillen zijn er ook op het vla van technische installaties en de variatie in glamping-accommodaties.
Er zijn uiteraard meerdere redenen voor Franse partijen om ook eens over de grens te kijken; De klimaatveranderingen, schaalvoordelen en economische spin-off zijn er zomaar een paar om te noemen. Het aantal Nederlandse kampeerders in Frankrijk daalt en gerenommeerde Skiresorts worden bedreigd als de sneeuwgrens blijft stijgen; vandaar de omgekeerde tendens dat het (te) zonnige zuiden zich steeds meer oriënteert op noordelijker gelegen toeristische destinaties. De verwachting is dat de komende jaren meerdere grotere ketens zullen toeslaan.
met dank aan (auteur): Hans van Leeuwen, trendwatcher en adviseur in de recreatiesector. Hans is verbonden aan het platform Pleisureworld / NRIT
Mede door bovengenoemde ontwikkelingen zal Pleisureworld NRIT een onderzoeksrapport publiceren in het voorjaar van 2020 over de Ketenvorming in Camping- en Vakantieresorts in Europa. Het rapport kan bij voorinschrijving besteld worden via info@pleisureworldnrit.nl voor € 495.— excl.btw (Normaal € 995.—).
Eén reactie
Het artikel maakt me niet duidelijk waarom de Franse verhuur en exploitatie recreatiebedrijven professioneler zijn als de Nederlandse. Dat ze grotere inkoopkracht hebben is duidelijk, maar of het daar ook beter van wordt betwijfel ik het. Frankrijk als vakantieland wordt door alle verhuur mobilehomes op campings saai, voorspelbaar en standaard. Als kampeerder wordt ik heel ongelukkig tussen al die mobilehomes.