Winkels bieden steeds meer een bijzondere beleving, die soms nauw aansluit op de attractiesector. LEGO opende onlangs haar eerste Flagship store in Nederland (Amsterdam): Welke lessen kan de recreatiesector leren van deze retail-experience? Onze retail-expert Luca Liboa nam een kijkje…
Het gebruik van een sterk merk
De licentie-uitwisseling tussen LEGO en de Disney-, Universal – en Marvel- merken heeft bijgedragen -samen met LEGO-media- om de populariteit en omzet van Lego te revitaliseren. Slim, op schermen in de winkel wordt volop gebruik gemaakt van clips en animatie van bekende personages zoals Harry Potter, Frozen, Star Wars etc.
Innovatie
De winkel heeft een Augmented Reality Corner, waar de verpakking kan worden gescand, waardoor die een mooi uitgevoerde animatie op het scherm van je telefoon verschijnt. Helaas is de winkel zo groot, vol en kleurrijk dat de AR achter in de shop een beetje uit het zicht verdwenen is. Een demo op het scherm had dat beter zichtbaar kunnen maken.
Ik keek er naar uit om een bijzondere attractie te zien die ik in 2014 in Milaan al eens was tegengekomen. Helaas is deze ‘Hologram’ alleen te vinden in Milaan, vertelde Martin Urrutia Islas, Head of retail Innovation voor Lego Retail. Voor de liefhebber nog wel even een filmpje van de opstelling in Milaan:
Personalisatie
Een zeer leuke service is de Lego Minifiguren Factory, waar klanten hun eigen Minifiguren als maatwerk product kunnen samenstellen, de voor- en achterkant van het t-shirt aanpassen met tekst, afbeeldingen, kleuren en patronen. Dit is een zeer interessante upselling-optie waarvoor €11,99 in rekening wordt gebracht .
Personeel
Ik ontmoette veel winkelassistenten: deze zijn jong, beleefd, professionals, en oprecht in hun enthousiasme. Ze worden door de LEGO company gepresenteerd als ‘ambassadeurs’ , en nemen pro-actief deel aan de retailervaring. De ‘ambassadeurs’ kregen voorafgaand aan de opening een gedegen specifieke opleiding over customer engagement. Ik onderschrijf van harte het belang van dit soort trainingen. Zie ook: Wat is een experience
Thema ‘s
De winkel is enorm en prachtig uitgevoerd in het Holland-thema: een enorme windmolen, de typisch Nederlandse bakfiets, een enorme brug, en een zeer indrukwekkend plafond in combinatie met de Escher-trap en grachtenhuisjes; ideaal als achtergrond voor selfies. Het geheel is gebalanceerd ingericht met een goed gevoel voor design en looproutes.
5 bijna no-budget gouden tips (zowel tactisch als praktisch)
Als je bedrijf en merk (nog) niet wereldwijd bekend zijn zoals LEGO, kunt je toch enkele aspecten implementeren om de customer journey en betrokkenheid te verbeteren. In mijn ervaring kunnen onderstaande 5 ideeën binnen 1 maand gerealiseerd worden en deze zijn ook met beperkt budget toepasbaar.
- Begin met het verhaal: dat kan gaan over de exotische kenmerken van uw producten, de mensen achter uw attractie, het idee dat uw karakter geïnspireerd… . Creëer emoties.
- Selfie-spot: Creëer een opvallende plek (verbonden met uw verhaal) in het midden van de route. Vergeet niet om in de selfie afbeelding uw logo of een trendy hashtag weer te geven -groot en gespiegeld.
- Picture Corner: plaats bij een mooie achtergrond (Forex, hout, stof), enkele grappige kostuums of accessoires (of wat dan ook verbonden is met uw verhaal) en laat uw gasten zich vermaken.
- Verrassing: Koop een beamer, (zelfs een goedkope voldoet) en plaats deze achter een klamboe in een donkere hoek. Maak een clip en laat deze draaien in een loop met afwisselend zwart + animaties van uw personage. Zo maak je je eigen “hologram”.
- Je personeel: Geef je werknemers vertrouwen, coach ze, deel kennis; elke dag. Na 30 dagen zie je ontkiemend leiderschap. Na 90 dagen zul je zien dat er een mega-sprong is gemaakt.
met dank aan:
Luca Liboa, retailexpert in de recreatiesector.
Momenteel gaat de meeste tijd van Luca naar het realiseren van zijn gedroomde attractie ‘The Pirates Experience‘.