Waarom jij over 2 jaar niet zonder eigen data kunt

Het zijn op dit moment vooral de grote platformen die (klant)data verzamelen en daarmee een voorsprong krijgen in het benaderen van klanten met koopintenties. Je kunt dat als bedrijf ook prima zelf oppakken, legt Corné den Braber van RED Online marketing uit.

Privacywetgeving en cookies

Er komen steeds meer regels om de privacy van consumenten te beschermen. Denk o.a. aan de AVG-wetgeving. Regels die third-party cookies steeds verder doen verdwijnen. En laat dit type data nou nét hetgeen zijn waar heel veel marketingcampagnes op gebaseerd zijn. 

Na de opkomst van smartphone gebruik, is dit misschien wel de grootste verschuiving op het gebied van online marketing de laatste jaren. Zo voerde Apple eerder ITP al door en kondigde Google aan vanaf 2022 geen third-party cookies meer te willen gaan ondersteunen.

Reden? Het web meer privé en veilig te maken voor consumenten.

Wordt Apple een concurrent van Google?

Het lijkt steeds waarschijnlijker dat Apple haar eigen zoekmachine aan het bouwen is. Buiten Google om. Natuurlijk heeft Apple Siri al in bezit. Daarom wordt Apple concurrent van Google. 

Het bedrijf investeert dus serieus in kennis om een nieuwe zoekmachine te bouwen, of de huidige zoekmachines te versterken. Ook neemt Spotlight Search (yes, van Apple 😉) de rol van zoekmachine Google steeds vaker over bij Apple producten.

Dit zal betekenen dat voor zoekmachine optimalisatie (SEO) specialisten er een andere koers gevaren moet worden, mocht dit doorgaan. Waarschijnlijk zal Apple andere vereisten hebben als Google. Houd als adverteerder of SEA-specialist Apple Ads goed in de gaten!

Maar op het gebied van data weten we: Apple ondersteunt helemaal geen third-party cookies meer. Als dit wordt doorgezet, mis je hier ook third-party data.

Verschil first-party, second-party & third-party

First-party cookies, third-party cookies… wacht even. Heb je ook second-party? Wat is het verschil tussen deze cookies op een website? 

  1. First-party cookies; Cookies geplaatst door het bedrijf of organisatie achter de website zelf
  2. Second-party cookies; Gelijk aan first-party cookies, alleen wordt de data gedeeld met een tweede partij. 
  3. Third-party cookies; Cookies die geplaatst zijn door een bedrijf, die niet zelf betrokken is bij de website. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Google of Hotjar.

Hier lees je meer over wat cookies 🍪 eigenlijk zijn.

De STER onderzocht of advertentiecookies helpen om relevanter te adverteren. Wat uit onderzoek blijkt? Cookies blijken minder zinvol dan gedacht voor prospectie campagnes. Lees hier meer over het onderzoek.

Starten met je eigen data

Wanneer die third-party cookies verdwijnen kun je in Facebook Ads bijvoorbeeld niet meer retargeten. Of in Google Ads iemand met Display banners targeten die geïnteresseerd is in reizen naar Marokko.

Je gaat dan steeds meer met hagel schieten, in plaats van nu gericht te kunnen schieten. Het is belangrijk dat jij zelf data op gaat bouwen! Hoe doe je dat? En verlies je dan niet in rendement? 

Vaak heb jij zelf al veel data van gasten en klanten. Bijvoorbeeld opgeslagen in je e-mailsysteem, CRM, kassasysteem of reserveringssoftware. Vaak heb je al data van demografie, aankoopgegevens en misschien zelfs van interesses. Deze data is zeer waardevol voor je marketing en sales. Het is tijd om deze data nu eens goed in te gaan zetten!

Heb je onvoldoende eigen data? 

Begin dan snel met dit op orde te brengen. Heb je onvoldoende data? Dat kun je de data die je wel hebt gaan verrijken. Bijvoorbeeld via e-mailmarketing. Voorbeelden:

  • Wil je weten waar iemand woont? Vraag je e-mail leden deze informatie in te vullen, in ruil voor een kortingscode;
  • Wil je weten wat interesses zijn? Leg de lezer keuzes voor. Liever een luxe stedentrip naar Milaan, of een zonnige strandvakantie in Sicilië? Sla die data op in je systemen middels tags.

Heb je geen eigen data?

Meestal heb je wel een begin. We dagen klanten dan uit om eens kritisch te kijken naar wat er wél is. Daar begin je mee. 

  • Begin met wat je wél hebt. Bijvoorbeeld een maillijst in MailChimp of een reserveringssyteem met Excel lijsten;
  • Wil je dan meer eigen data en leads? Start een Lead campagne, bijvoorbeeld direct in Facebook, of middels een landingspagina op je site. Biedt een gratis download aan, in ruil voor een mailadres en begin daar met het opbouwen van je eigen data.

Koppel je data aan Facebook en Google campagnes

Wanneer je data op orde hebt, kun je vervolgens dit gebruiken om advertentie campagnes op te voeren. Mijn collega Twan schreef al eerder een artikel met 3 tips om je advertentiekanalen te voorzien met data.

Bijvoorbeeld in de DREAM-fase boekers van afgelopen 5 jaar targeten, die voor komend jaar nog niet geboekt hebben. Koppel deze bijvoorbeeld aan een Facebook Instant Experience Ad om je nieuwe bestemming of nieuwe type accommodatie te tonen.

Wil je in de DREAM-fase nieuwe klanten werven? Gebruik je boekers van afgelopen jaren, om lookalike audiences te vinden en een advertentie te tonen.

Zo gebruik je jouw eigen data, om je marketing slimmer te maken. Be ready for the future!

Voorbeeld van een Instant Experience ad. (bron: invisionapp.com)


met dank aan:

Corné den Braber van RED online marketing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *