Het Vrijdagmiddagblog! gaat elke week over een ander onderwerp, maar deze week heb ik besloten om weer eens ouderwets over winkels te schrijven!
Groot onderzoek
Consumenten mogen dan via meerdere kanalen hun aankopen doen, ze beperken zich slechts tot een handvol favoriete retailers blijkt uit onderzoek*. In 11 landen werd onder 11.000 consumenten onderzocht hoe de retailmarkt op dit moment in elkaar zit.
Klanten kiezen voor kwaliteit en innovatie
Het woord winkelbeleving komt daarbij vaak voor. Consumenten zijn namelijk merktrouw. Een van de mythes die ongedaan gemaakt wordt in het onderzoek is dat lage prijzen de grootste drijfveer van klanten zouden zijn om aankopen te doen bij hun favoriete retailer. Klanten waarderen kwaliteit en innovatie van een retailer boven prijs.
Global Shopper
In Nederland zegt 62 procent van de geïnterviewde consumenten hun uitgaven te doen bij vijf of minder multichannel retailers. Dat geeft aan een consument zich slechts tot een klein aantal retailers beperkt. En hoewel er angst was dat wereldwijde grote retailers alles over zouden nemen, blijkt dat de global shopper nog altijd grote verschillen vertoont in consumentengedragingen, waardoor niet alle retailers bij een land passen.
Winkelformats moeten multichannel zijn
Dat social media een belangrijke invloed heeft op de favoriete retailer van de consument was al langer bekend. Echter is uit het onderzoek gekomen dat social media niet direct een retailkanaal is. Meestal leidt de social media de consument wel tot andere kanalen. Niet alleen online, maar juist ook naar de fysieke kanalen. Waarbij het in de fysieke winkels wel belangrijk is dat zij de winkelformats aanpassen op de consument. Winkels zijn nog altijd de plaats waar consumenten het liefst hun aankopen doen en zij zien winkels niet als een showroom.
Tot volgende week!
Bij hoeveel retailers koop jij je producten? Kom je dan ook op vijf of zijn het er meer? Laat een reactie hieronder achter of zet die op twitter. Volgende week verschijnt na alle verwachting een co-blog. Verder deze maand een blog over Flashpakking en uitgestelde betalingen. Benieuwd? Lees het elke vrijdag!
* PwC Demystifying the Online Shopper rapport 2013
Onderzoek werd gehouden in: Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Rusland, Zwitserland, Turkije, Groot Brittannië en de Verenigde Staten.