Een les uit Australië, waar de tiende editie van licht- en cultuurfestival Vivid Sydney plaatsvindt. Vivid Sydney was het eerste grote lichtfestival ter wereld en is nog altijd toonaangevend. Het bijzondere aan ‘Vivid’ is dat hier een samensmelting van ‘art’ en ‘technology’ heeft plaatsgevonden. Juist Sydney is een vruchtbare bodem voor het festival omdat hier een grote culturele community aanwezig is.
Een beeldimpressie;
Het licht- en technologiefestival is de afgelopen jaren verder uitgebouwd met o.a. met ‘ideas’, ‘speakers’ en ‘music’.
Voedingsbodem van cultuur en technologie
CEO van Destination New South Wales, die het festival organiseert, is Sandra Chipchase. Zij legt uit dat het festival, dat één maand duurt, ooit is opgezet om meer activiteit naar Sidney te krijgen in de relatief rustige wintermaand: “Vooral hotels profiteren er van. Het festival zelf is gratis toegankelijk voor iedereen. De editie van 2017 was goed voor 38.000 toeristische bezoekers, die met 94.000 hotelovernachtingen goed waren voor een bijdrage van (omgerekend) 10 miljoen Euro aan de lokale economie.”.Red.: Het aantal bezoekers in 2017 lag op 2,33 miljoen.
Wat is de succesfactor van Vivid Sydney? Chipchase: “Juist doordat wij hier zo’n grote culturele gemeenschap hebben, zorg er voor dat dit festival hier ook echt past. We hebben gezien dat andere steden het concept proberen te kopiëren. Dat slaat vaak niet aan omdat het daar minder goed past. Ook de technologie is grotendeels afkomstig uit Sydney (red.: TDC verzorgt het grootste techniekdeel van het lichtfestival.)
Creatief directeur van Vivid, Ignatius Jones, is uitgesproken: “De meeste artfestivals zijn ‘boring’. Ze worden meestal opgezet als feestje voor de culturele elite. Door kunst te mixen met technologie ontstaat er een festival dat voor een veel bredere doelgroep leuk is om te bezoeken.”
Wat kunnen leren van Vivid?
Showcase van nieuwe technologie
Voor professionals in beeld- en geluidstechniek is Vivid jaarlijks een showcase van de nieuwste mogelijkheden op Audio-visueel gebied. Dit jaar werden er voor de grote projecties, o.a. op Sydney Opera House, nieuwe laserprojectors gebruikt. Daarmee worden 138,240,000 pixels geprojecteerd op het canvas (4 keer de scherpte van de oorspronkelijke HD kwaliteit) met een grote van IMAX schermen.
Ook Augmented reality wordt ingezet. (locatie winkelcentrum Chatswood) Dat is dit jaar geen primeur meer, maar laat wel de doorontwikkeling van de technologische mogelijkheden zien.
Bezoekers betrekken bij kunstobjecten
Een bijzonder aspect van veel kunstuitingen op Vivid Sydney is dat bezoekers actief worden betrokken bij de kunst. Je kunt er bijvoorbeeld in spelen, het object aanraken, of het reageert op beweging en geluid. Op deze wijze wordt de kunst, voor zowel kinderen als volwassenen ineens heel tastbaar. Het is iets wat je met al je zintuigen kunt beleven.
Creatieven en technologen
Het klinkt eenvoudig – breng creatieven en techneuten samen. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Wie is in de lead en spreekt men wel dezelfde taal? Technologiebedrijf TDC werkte mee aan meer dan 10 grote installaties, waaronder de projectie op het Sydney Opera House. CEO Michael Hassett vertelt over de samenwerking van ‘zijn’ techneuten met de mensen uit de creatieve sector: “In principe kunnen wij bijna alles maken wat een kunstenaar ons aanlevert voor de projecties. Dat moet dan wel in de juiste formaten gebeuren. Daar gaat het nog wel eens mis. Veel creatieven zijn gewend om op een computerscherm te werken en realiseren zich niet altijd even goed dat projecties extreem veel groter zijn. Dat heeft consequenties voor het ontwerp en de technische specificaties, zoals de resolutie en een aanpassing van het beeld aan de kleur en vorm van het canvas. Met kunstenaars die zich verdiepen in de technische specificaties van de technologie, en de mogelijkheden van projectie en beeldtechnieken, kunnen we prima samenwerken. Zij zijn in de lead als het gaat om het ontwerp, en wij zorgen dat hun creativiteit wordt vormgegeven.”
Meer informatie:
www.vividsydney.com
www.tdc.com.au