Als twee toonaangevende recreatiepartijen (Disney S.C.A. en Pierre et Vacances Center Parcs) een nieuw vakantiepark ontwikkelen, dan schept dan natuurlijk verwachtingen. “Een duurzame ontwikkeling in massatoerisme”, zo omschreef parkmanager Olivier Robin een ambitie van het nieuwe park. De Pretwerk-redactie was een weekendje te gast en beschrijft vijf ontwikkelingen die dit park bijzonder maken…
Ten tijde van ons bezoek waren nog niet alle appartmenten geopend (nu 1500 gasten – straks 3500) en bedrijfsruimtes verhuurd. Onze vijf belangrijkste (ondernemers)lessen:
1. Massatoerisme duurzaam organiseren
Met een capaciteit van 3500 gasten op een dag – plus nog 1000 daggasten op het park, is hier sprake van een intensieve vorm van toerisme. Waar massatoerisme vaak als vervuilend en verstorend wordt gezien, ziet Villages Nature Paris juist kansen om relatief grote stappen te maken in een duurzame bedrijfsvoering. Zo is een installatie gebouwd die energie haalt uit het grondwater. Een deel daarvan wordt ook gebuikt om andere parken van Disney van warmte te voorzien. Villages Nature® Paris heeft samengewerkt met non-profit organisatie Bioregional voor het opzetten van een duurzaam actieplan, gebaseerd op doelstellingen van One Planet Living.
Meer informatie: www.bioregional.com/villages-nature-paris-bringing-sustainable-tourism-masses/
2. Restaurants en winkels uitbesteed
Waar Center Parcs in Nederland en België met één partij samenwerkt op het gebied van foodservice (n.l. Albron), heeft men er bij Villages Nature voor gekozen om met meerdere partijen in zee te gaan. Deze bedrijven mogen op het park ook hun eigen merkidentiteit uitstralen. De Lakeside Promenade krijgt daarmee een pluriforme uitstraling en elke ondernemer moet zijn best doen om klanten te trekken. Het is een mooie boulevard geworden om te flaneren, met aan de ene kant de winkels en horeca en aan de andere kant het uitzicht over het meer. Het management erkent dat het lastiger is om met meerdere partijen te onderhandelen. Vandaar dat er een contactpersoon is aangesteld als aanspreekpunt voor de diverse bedrijven. Deze persoon heeft een dubbele functie, enerzijds -het bewaken van de belangen en het concept van Vilages Nature Paris, en anderszijds – het inbrengen van initiatieven en wensen die de individuele ondernemers richting het parkmanagement willen aandragen. Deze aanpak is nieuw voor Center Parcs.
3. Merknamen Disney en Center Parcs blijven buiten beeld
Alhoewel de initiatiefnemers van Villages Nature Paris twee gerenommeerde merken zijn, kom je de logo’s van Disney of Center Parcs nergens tegen. Vanuit de Center Parcs gedachte is dat logisch omdat hun concept bepaalde verwachtingen schept over voorzieningen die altijd aanwezig zijn. (o.a. Market Dome en Aqua Mundo.) In Villages Nature wordt de gast ondergedompeld in vijf nieuwe belevingswerelden. Disney heeft al enkele verblijfsaccommodaties in de regio die zijn gethematiseerd rond Disney beleving. Villages Nature onderscheidt zich juist door een wat rustiger omgeving zonder thematisering.
Beide partijen lieten wel doorschemeren dat men wellicht ‘wat Roomser dan de paus’ is geweest in het weglaten van eigen merkuitingen. Center Parcs zal in de toekomst Villages Nature Paris voorzien van de ondertitel ‘by Center Parcs’. Ook een woordvoerder van Disneyland Parijs gaf toe dat er nu wel erg weinig van Disney te vinden is op het park, terwijl dit toch de topattractie in de regio is. (red.: zelfs geen ticketshop, foldertjes of souvenirs.)
Zie ook:
Zo wordt Villages Nature gepresenteerd op: www.disneylandparis.nl
Zo wordt Villages Nature gepresenteerd op www.centerparcs.nl
Blog op Pleisureworld.nl: Geen Disney, maar ook geen Center Parcs
4. Stadse vorm van natuurbeleving in de Village
Het woord ‘Nature’ wordt nadrukkelijk gekoppeld aan ‘Villages’. Veel van het groen in dit resort is aangelegd als park. Olivier Robin legt uit: “Onze grootse doelgroep is afkomstig uit een stedelijke omgeving. Als zij met ‘natuur’ in aanraking komen, dan is dat meestal in de vorm van een park of een tuin. Die beleving hebben we ook als basis gekozen voor de zeer groene omgeving waarin dit park is gebouwd. Alles is aangelegd; zelfs het meer. Dit gebied was voorheen een agrarisch landschap met een klein plukje bos.” Doordat de landschapsarchitecten bijtijds zijn begonnen met de aanleg, is het groen inmiddels al mooi uitgegroeid. In de architectuur van de appartementen is uitgebreid gebruik gemaakt van groenwanden, geveltuinen en daktuinen. De irrigatie van het gevelgroen is grotendeels geautomatiseerd. Toch is het wel duidelijk dat voor het onderhoud van dit vele groen een flink bataljon hoveniers actief zal zijn.
5 Aqualagon is de topattractie
Voor ons is de Aqualagon dé topattractie van dit park. Dat begint al bij de aanblik van het gebouw zie foto bovenaan dit artikel), die als een diamant aan het natuurlijke meer is gelegen. Het is de eyecatcher van het park. Aqualagon is een van de grootste overdekte waterparken in Europa. Het gebouw met de typische piramide bestaat voornamelijk uit glas en is ontworpen door Jacques Ferrier. Het binnengedeelte staat in verbinding met het buitengedeelte van de lagune.
Een aquapark moet natuurlijk beschikken over enkele spectaculaire attracties. Daar zorgen twee torens, met in totaal zeven waterglijbanen voor (leverancier: Aquarena). De twee meest spectaculaire waterglijbanen, met een relaunch, zijn helaas nog niet geopend door technische problemen. Verder is er nog een (outdoor) lazy river, een golfslagbad, een waterspeelplek voor de wat jongere kinderen, een bad met klimwand en aqua fitness. Het spa- en welnessgedeelte is nog in aanbouw.
Herkenbaar vanuit de Center Parcs achtergrond is de subtropische beplanting, die ook hier de aankleding mooi en compleet maakt. Duidelijk anders dan Center Parcs is het feit dat het hele gebouw monofunctioneel is toebedeeld aan het waterpark. Center Parcs heeft rondom het zwembad ook andere centrale voorzieningen gevestigd.
Nog een bijzonderheidje is dat het gebouw zelf ook een attractie is geworden. Via een wandelpad kun je naar boven lopen om daar te genieten van het uitzicht. De draagconstructie van het gebouw laat helaas niet toe dat er boven nog een horecagelegenheid werd gebouwd en ook het aantal bezoekers dat naar boven mag is gelimiteerd.
Meer informatie: www.centerparcs.nl