• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Verbeter je retail experience; lessen uit Disneyland Paris

20 oktober 2016 by Luca Liboa Reageer

Recent bezocht ik Disneyland Paris, zonder aanmelding vooraf bij het retail-management. Ik wilde graag de winkels graag beleven zoals een ‘normale’ gast. Dit zijn mijn ervaringen:

1. Thematisering en decoratie; Dit ziet er in vrijwel elke winkel prachtig uit; keuze voor kwaliteit, oog voor detail en de omgeving en de beleving van een droomwereld. De winkels zijn consistent met de beleving in het park. Wie meegaat in de sprookjeswereld zal ongetwijfeld makkelijker overgaan tot een aankoop van meer producten uit deze belevingswereld.

centrale etalage
decoratie maakt het geheel af

2. Routing; De winkels zijn ingericht om de focus te leggen op 1) speciefieke doelzones en 2) shops in shop. Dat zijn vaak afzonderlijke ruimtes binnen een winkel die duidelijk verbonden zijn met het totaalconcept, maar wel een eigen identiteit meekrijgen. Zelfs specialistische winkels (o.a. Pirates of the Caribbean en Buzz Lightyear) passen deze slimme en effectieve indeling toe.

Star Wars centrale doelzone
Snoepzone op weg naar de kassa (impulsaankoop)

3. De collectie; Het aantal artikelen dat Disney in haar assortiment heeft is natuurlijk indrukwekkend. Daarbij ben ik vooral verliefd geworden op de concepten voor maatwerkproductie (customisation). Het is me nog wel onduidelijk waarom diverse producten, zoals bijvoorbeeld de bekers, zonder verpakking worden aangeboden. Dat gaan we maar eens navragen bij de afdeling retail van het park.

grote variatie aan producten
porcelijn zonder verpakking

4. Innovatie; Bijzonder onder de indruk was ik van de Star Wars shop, waar bezoekers hun eigen lichtsabel, op maat kunnen samenstellen. Dat is een mooie combinatie van personalisatie, entertainment en doe-het-zelf verkopen. Wat zou de conversie zijn in dit soort winkels? Dit vernieuwende concept zorgt in ieder geval voor een meerwaarde in beleving en plezier op de winkelvloer.

Star Wars doe-het-zelf corner
samenstellen van een lichtsabel

5. Zichtbaarheid van de artikelen; Het is weliswaar niet innovatief, maar wel bijzonder effectief; de pyrmidevormige displays die de hoogte in gaan, de fel gekleurde blokken en de hot-spots die de nadruk krijgen. Ook een slimme zet om ‘gewone’ producten een premium waardering te geven; je plaatst ze in een plexiglas omlijsting.

een kleurenblok bij de Avengers
premium dispay

6. Belichting; De regie over de belichting is ook bijzonder leerzaam. Geen aandacht vestigen op iets wat onbelangrijk is, betekent donkere plafonds. Verder wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van gericht spotlicht en diffuse warme ledververlichting. Hiermee wordt de juiste sfeer opgeroepen die past bij de thematisering.

gerichte spotlights
mix van spotlight en diffuse achtergrondaccenten

 

w7a Caring hospitality7. Training; In de diverse winkels werd ik steeds beleefd benaderd met een vriendelijke glimlach. Het winkelpersoneel bleef altijd op een rustige en duidelijke manier communiceren. Een absolute topper was Marina, die een oprechte belangstelling toonde in haar klanten en met iedereen oogcontact maakte. Sommige mensen hebben dat van nature meegekregen…

Natuurlijk had ik, als retailenthousiast, gehoopt op nog meer concepten met een wow-effect. Bijvoorbeeld een echt groot schaalmodel van de Sphero BB-8 in de Star Wars shop, die daar de gasten welkom heet. Aan de andere kant betekent beperking van het aantal aandachttrekkers soms ook een kwaliteitsverbetering. Het verhoogt het comfort in de winkel doordat er niet continu op je zintuigen wordt gehamerd. En dan mogen we natuurlijk ‘de parade’ niet vergeten die door de winkelstraat loopt. Dat is een geweldige meet & greet ervaring die veel mensen naar het winkelgebied toe trekt. Bedacht door ‘de meesters!’


met dank aan:

Luca Liboa, specialist in branding en retailconcepten in de recreatiesector. Hij werkt voor Amusement Hub “Creating emotions that generate value” Hiervoor was hij o.a. werkzaam voor diverse attractie- en themaparken in Zuid-Europa.

Bewaren

Bewaren

Categorie: Opinie en kennis Tags: retail, souvenirs, winkel

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Fietsbeurs Bike Motion opnieuw uitgesteld

Praktijkdag ‘De Glamping (r)evolutie, 20 september op Papillon Country Resort

Campingsector weer bij elkaar op de Caravan Salon in Düsseldorf

Nieuw ‘I love Sales Academy’ voor de recreatie- en toerismesector

Compacte darkride ‘Smash & Reload’ nu ook met IP van de Daltons en in meerdere formats

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

aug 26
26 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

Caravan Salon Düsseldorf

aug 31
31 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

HISWA te Water

sep 6
13:30 - 17:00

Workshop: Verover de markt van vakantiewoningen

sep 13
13 september - 15 september

IAAPA Expo Europe

sep 15
15 september - 17 september

The Glamping Show

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Michael op Oud-eigenaren van Droomparken starten met nieuwe keten: MarinaParken
  • J van Ekeren op ANWB Verkiezing Camping van het Jaar 2023 van start
  • Eindhoven op Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Secundaire Sidebar

Insight

Roompot nog altijd vol vertrouwen op positief oordeel ACM m.b.t. overname Landal

Het Kadaster maakt samen met het FD een analyse van de markt van vakantiewoningen

Festival Tomorrow Land’s Dreamville inspireert tot vakantieformule Green Fields

Hoe ziet de toekomst voor musea er uit?

Kamer van Koophandel zoomt in op: De Kermis

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS