Vakantiepark Mölke: coronacrisis als katalysator voor verbeteringen

De eigenaren van Vakantiepark Mölke, Bert en Ria van de Maat, maken zich op voor Nederlanders die deze zomer veilig vakantie willen vieren in eigen land. Eigenaar Bert van de Maat heeft de afgelopen maand veel nagedacht over de toekomst. “Je ziet door de crisis nu opnieuw hoe belangrijk de cashflow van je bedrijf is.”

Vakantiepark Mölke in Overijssel wordt gerund door de familie Van de Maat. Camping, partycentrum en restaurant waren door de coronacrisis een maand lang gesloten.

In stilte nadenken

De afgelopen weken moesten we onze geliefde weekend- en vakantiekrachten naar huis sturen en zijn we tonnen aan omzet misgelopen. Voor de rest van het jaar en volgend jaar zijn de inkomsten ongewis. De lockdown-maatregelen worden nu versoepeld, maar we houden er rekening mee dat er weer tijdelijke aanscherpingen komen. In de afgelopen stille weken hebben we nagedacht over de drommen mensen die we de afgelopen jaren over de vloer hebben gehad. Zijn onze marges wel op voldoende niveau geweest? En kwam de drukte wel ten goede aan hun tevredenheid?

Jongere doelgroep, hogere marge

We waren voor de coronapandemie al bezig om onze strategie te veranderen, maar de crisismaatregelen hebben het denken in een stroomversnelling gezet. We willen de drukte uit het bedrijf halen. Toewerken naar een lagere toestroom van mensen door het bieden van meer kwaliteit tegen hogere marges. Dit zorgt voor minder werkstress en prettiger ondernemen. Ons vakantiepark hoeft niet iedereen aan te spreken. We kiezen duidelijk voor gezinnen met jonge en zeer jonge kinderen. Die benaderen we – ook nu in coronatijd – via Google Ads, Facebook, Instagram en onze mailinglijst met mensen die al eens bij ons geweest zijn. Naar vakantiebeurzen gaan we niet meer.

Natuur & slow living

We verhuren op onze locatie meer luxere, ruime glamping-accomodaties, zoals river cabins, river lodges, boomhutten en baby- en kinderbungalows. We hebben meer oog voor de natuur, letten goed op de zichtlijnen. Het accent van het vakantiepark verschuift naar ‘slow living’. Mölke ligt aan de Regge, en je kunt bij ons een fluiterboot of luxe sloep huren zodat je kunt relaxen op het water. In onze kidsclub kun je de hele ochtend knutselen in plaats van maar een uurtje. Op de dag van vertrek kun je desgewenst tot 16:00 uur uitchecken.

Duidelijk lokaal profiel

Ons restaurant wordt landschapsrestaurant, waarin we zoveel mogelijk koken met lokale ingrediënten. Je eet wat er in een straal van tien kilometer vanaf het park is geproduceerd. Onze parkwinkel wordt landschapswinkel, en ook daar werken we weer intensief samen met streekproducenten.

Regionale samenwerking

Integratie met je omgeving is belangrijk. Er moet iets te doen zijn. Op Ibiza gaan mensen naar de hippiemarkt en in Barcelona wandelen ze over de Las Ramblas-promenade. Deze ervaringen dragen bij aan hoe ze de gehele vakantie ervaren. Dat is niet anders voor Nederland. We investeren al jarenlang veel tijd in het opzetten van regionale samenwerkingen. Zo hebben we ervoor gezorgd dat er aanlegsteigers zijn gekomen bij diverse bedrijven aan de Regge. Je kunt met je fluisterbootje aanleggen bij een wijnboer, een pelmolen, een aanbieder van boerengolf en een vistrap. Ironisch genoeg waarderen onze gasten de omgeving nu met een 9 en het bedrijf met een 8,5. Daar moeten we binnenskamers wel eens om lachen.

Jaarplaatsen versus vakantieboekingen

Wat de financiën betreft, kijken we goed naar de balans tussen onze staanplaatshouders en onze eigen accommodaties. Het is hartstikke fijn om in januari een jaarfactuur te kunnen uitsturen naar je vaste gasten. Maar je moet de rendementen niet te ver uit elkaar laten lopen. Een jaarplek kost 2.500 euro en geeft recht op alle parkvoorzieningen terwijl een vakantiegast soms wel 1.500 euro betaalt voor twee weken die zij in onze nieuwe River Lodge verblijft. Daarom verhuren we jaarplekken tegenwoordig alleen nog in combinatie met de aankoop van een caravan of chalet.

Coulant voor boekers

Mensen kunnen vanwege corona bij ons tot zeven dagen van tevoren gratis omboeken. Hiermee lopen we een groot financieel risico. Aan de andere kant snappen we de onzekerheid waarmee onze gasten in deze tijd worstelen. En gasten die ziek zijn, wil je liever niet op je park. Gasten die annuleren, kunnen kiezen voor een voucher waarmee ze tot het laatste weekend van 2021 een nieuwe boeking bij ons kunnen maken. We denken dat een flexibele opstelling ertoe leidt dat gasten een reden hebben om terug te komen. Stel je je hard op, dan krijg je ze nooit meer op je bedrijf.

Cashflow

We hebben wegens de coronacrisis diverse overheidsregelingen aangevraagd. En ABN AMRO heeft ons netjes gebeld. Als we nog extra liquiditeit nodig hadden, dan hadden ze ons dat gegeven. Je ziet door de crisis nu opnieuw hoe belangrijk de cashflow van je bedrijf is. De Nederlandse verblijfsrecreatiesector trekt veel buitenlandse spelers met diepe zakken aan. Die werken met andere concepten maar ze vormen wel concurrerend aanbod. Als we juist nu, in crisistijd, door blijven gaan met investeren, profiteren we daar straks dubbel van. Alleen moet je daar dan wel de middelen voor hebben.


Met dank aan:Stef Driesen, sector banker leisure bij ABN AMRO


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *