Toeristenbelasting: melkkoe voor gemeenten?

Veel gemeenten hebben problemen hun begroting sluitend te krijgen. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om de opbrengsten te verhogen en de efficiency te verbeteren.  Verschillende gemeenten zijn voornemens hun inkomsten te verhogen door een hoger tarief toeristenbelasting. Wordt hierbij ook gekeken naar de mogelijke gevolgen voor de verblijfstoeristische sector?

Belasting voor toeristische doeleinden
Toeristenbelasting als dekmiddel gebruiken gaat voorbij aan het oorspronkelijke doel van de belasting. Het is immers een algemene belasting die een gemeente kan heffen om het gebruik van voorzieningen door toeristen te financieren. Als er veel toeristen in een gemeente verblijven, heeft een gemeente meer kosten voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de stranden of het onderhouden van wegen en fietspaden. Deze extra kosten kan de gemeente betalen door inkomsten uit toeristenbelasting. De hoogte van de toeristenbelasting verschilt per gemeente. Iedere gemeente mag zelf bepalen of zij belasting vraagt aan recreanten die in de gemeente overnachten maar niet staan inschreven in de gemeentelijke basisadministratie en hoe zij het tarief berekent.

Relatief goedkope verblijfsvormen onevenredig zwaar getroffen
Verblijfsondernemers worden vaak hard getroffen door verhoging van de toeristenbelasting. Met name voor relatief goedkope verblijfsvormen, zoals campings en groepsaccommodaties, kan het er stevig inhakken. De eindprijzen die worden vergeleken zijn inclusief toeristenbelasting. Voor campings bestaat deze eindprijs soms wel tot 20% uit toeristenbelasting. Verhoging van het tarief toeristenbelasting beïnvloedt de uiteindelijke prijs dus sterk. De exploitatie en de marges van relatief goedkope verblijfsvormen komen hierdoor onder druk te staan. Toeristen besluiten vaker elders een verblijfsaccommodatie te reserveren en de bezetting van de verblijfsaccommodaties daalt. Ook de bestedingen van de toeristen in de omgeving (cafés, restaurants, detailhandel, etc.) vloeien dan weg uit de gemeente.

Voor verblijfsvormen met hogere prijzen heeft een hoger tarief toeristenbelasting doorgaans minder gevolgen. Voor de hotellerie bestaat de eindprijs bijvoorbeeld slechts voor enkele procenten uit toeristenbelasting. De verhoging van de eindprijs heeft dan minder directe gevolgen op de exploitatie. Dit wordt versterkt door het relatief hoge zakelijke karakter van de hotelvraag (met name de middenklasse/luxe categorie). De vraag is daardoor relatief vaak locatiegebonden en de kosten zijn doorgaans declarabel.

Vaak geen ruimte voor noodzakelijke investeringen
Het gevaar ligt op de loer dat verblijfsaccommodaties zwaarder worden belast wanneer gemeenten toeristenbelasting gebruiken om hun inkomsten te vergroten. Overnachtingen en de bezetting van vooral relatief goedkope verblijfsvormen lopen terug en de exploitatie komt onder druk te staan. In de teruglopende markt is dit zeer ongewenst. Investeren is in deze tijden immers hard nodig om het hoofd boven water te houden en verhoging van toeristenbelasting beperkt de investeringsruimte van de verblijfsaccommodaties. Voordat wordt besloten de toeristenbelasting te verhogen is een analyse van het toeristische aanbod (bijv. structuur van het aanbod, concurrentiepositie en prijsniveaus per sector, doelgroepanalyse) daarom van essentieel belang.


Dit is een visie van ZKA consultants en planners. ZKA kan helpen om kwantitatief de gevolgen van toeristenbelasting te onderbouwen voor de verblijfsondernemers en voorzieningen in de omgeving. Meer weten? Neem contact op met Bennie Roelands

b.roelands@zka.nl // 06 53929885

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *