Tien consumententrends 2015 door Trendwatching.com

De website trendwatching.com publiceert de tien belangrijkste consumententrends voor 2015. Volgens trendwatching.com zijn het niet de trends die er toe doen, maar juist de mogelijkheden. We kunnen niet om de ontwikkelingen op het gebied van internet heen, maar het is juist de kunst om met deze nieuwe technologieën iets voor de consument te doen.

trendwatchingxcf

De tien trends laten bruikbare innovatiekansen zien voor ondernemers op het gebied van consumentengedrag:

  1. Instant vaardigheden
    Kennis en vaardigheden worden belangrijker dan ‘bezit’ van producten. In 2015 komt er meer aandacht voor technieken waarmee de consument op een makkelijke manier nieuwe vaardigheden krijgt aangereikt. Dus met relatief weinig moeite toch de vaardigdheden van een pro benaderen. Kansen voor cursussen, workshops of presentatie van (vakantie)foto’s.
  2. Fastlaning
    Deze trend om wachtrijen te beperken is in de attractiesector al langer actueel, maar maakt nu ook een overstap naar andere wachtrijen in de samenleving. Attractiepark Liseberg bedacht een mobiel spel om in de wachtrij te spelen. Elke 15 minuten krijgt een speler met een high score een vrijgeleide om de wachtrij te ontlopen.
  3. Kosten delen
    De opkomst van mobiele betalingen brengt met zich mee dat het makkelijker wordt om kosten te delen. Een voorbeeld is autodelen of caravandelen. De mobiele portemonnee, met bijkomende software, maakt de administratie laagdrempeliger.
  4. De deeleconomie
    Het hiervoor genoemde autodelen valt ook onder deze trend. Maar er is dankzij nieuwe technologie nog veel meer mogelijk op het gebied van delen. Kijk hier onder maar eens naar het delen van een paraplu op straat door het aanzetten van een lampje.
  5. Bedrijven schieten overheid te hulp
    Steeds vaker willen bedrijven een steentje bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Hiermeen wordt de kennis en capaciteit van het overheidsorgaan uitgebreid. In de Engelse vertaling; ‘Branded Government’.
  6. De post-demografische consumentenindeling
    Doelgroepsegmentatie op basis van demografische factoren raakt steeds meer achterhaald (o.a. leeftijd, geslacht, locatie, inkomen, gezinsstatus.) Toch is het niet de bedoeling om de demografische factoren helemaal overboord te zetten, want er is wel sprake van relevantie. Waar gaan we naar toe: het beter samenstellen van doelgroepen op basis van meerdere demografische factoren.
  7. Betaalvorm wordt beloonvorm
    Er komt steeds meer aandacht voor betaling in de vorm van een beloning die een persoonlijke of maatschappelijke meerwaarde bied. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van spaarsystemen voor een gezonde levensstijl; Minder calorieën innemen of vaker bewegen. In de Engelse vertaling: ‘Currencies of change’.
  8. Sympathieke prijzen
    Systemen die er voor zorgen dat een gezamenlijk belang wordt gerealiseerd (b.v. voorkomen verkwisting, vervuiling) of waarin een bedrijf haar medeleven met de klant tot uiting laat komen. Een voorbeeld was een Braziliaanse uitgever die 10% korting beloofde aan haar kopers bij elk doelpunt dat tegen Brazilië werd gescoord (de 1-7 Nederlaag tegen Duitsland, die zorgde voor 70% korting, was daarmee een pleister op de wond.)
  9. Robolove
    Robotten werden tot nu toe vooral ingezet om kosten te besparen door zaken te automatiseren. In 2015 gaan robots steeds meer zorgen voor echte inhoudelijke meerwaarde voor de consument (customer satisfaction). Op deze website hebben we al de eerste robots als butler voorbij zien komen.
  10. Merk neemt stelling
    In vervolg op maatschappelijk betrokken merken, nemen merken in de toekomst veel vaker een stelling in.

De hele trend briefing is te vinden op www.trendwatching.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *