In Google kun je op diverse manieren zoeken; natuurlijk in tekst, maar ook op foto’s en Maps. Voor de recreatiesector wordt het zoeken op locatie (o.a. via Google Maps) steeds belangrijker. De opkomst van mobiel internet, gecombineerd met een gps versnelt deze trend ook nog eens. Via Google Maps worden zoekresultaten duidelijk op een landkaart getoond.
De manier waarop mensen zoeken is steeds meer aan het veranderen. Zo zal iemand die een idee voor een dagje uit zoekt misschien niet meer in de VVV Gids kijken, maar gewoon op z’n computer of smartphone, in Google Maps. Direct worden er een stuk of 7 resultaten getoond van de dichtstbijzijnde opties. Compleet met adres, routebeschrijving, telefoonnummer en al.
Vrijwel alle bedrijven zijn al automatisch door Google in Maps geplaatst. Jouw bedrijf of organisatie staat er waarschijnlijk nu al in. Controleer het maar eens.
Als jouw website gekoppeld is aan een fysiek adres dat door geïnteresseerden bezocht kan worden, dan is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in Google Maps. Maar zelfs als je niet bezocht kunt worden is het vaak toch aan te raden om ook in Google Maps te staan (en de map op je contactpagina te plaatsen; zie verderop). Dat kan namelijk helpen bij het betrouwbaarder overkomen van je website en maakt je vindbaarheid in Google weer een beetje beter. Overigens is het vermelden van je adres op je website wettelijk verplicht als je iets te koop aanbiedt!
Maar… alleen vermeld worden is niet genoeg! Daarom is het thema van deze week ook “Zo zorg je dat je GOED vermeld staat in Google Maps”
Je kunt aan de standaardvermelding in Google Maps namelijk een heleboel waardevolle informatie toevoegen. Op die manier wordt het veel meer een soort advertentie voor je bedrijf of organisatie. Het effect is vergelijkbaar met het verschil tussen de standaardvermeldingen in de Gouden Gids en de grote advertenties die er tussendoor staan.
Met een goede vermelding in Google Maps spring je eruit, val je op en trek je meer business naar je toe. En niet te vergeten (en daar eindigt de vergelijking met de Gouden Gids) deze extra uitgebreide vermelding is helemaal gratis!
Zo meteen gaan we in het stappenplan uitleggen hoe je dit moet aanpakken, maar eerst kijken we nog even naar wat je nog meer kunt met Google Maps.
We hebben dus gezien dat je op die manier gevonden kunt worden als mensen zoeken in Maps op hun computer of smartphone. Wat ook heel gaaf is, is dat je goed gevonden wordt als mensen in de gewone Google zoeken op lokale woorden. Bijvoorbeeld “meubelzaak Valkenswaard”. De eerste resultaten zijn dan ‘Maps’-resultaten. Probeer het maar eens met je eigen branchenaam en woonplaats.
Verder kun je Google Maps op de contactpagina van je site zetten. Hoe dat moet gaan we zo ook bespreken. Dit is heel veel gaver dan alleen een plaatje van een landkaartje waarop je aangeduid bent. Bezoekers kunnen in Google Maps meteen een routebeschrijving naar jou toe laten weergeven.
Okee, genoeg gelezen. Tijd om aan de slag te gaan. Hier is het stappenplan:
Stap 1: Meld je gratis aan bij Google Bedrijvencentrum
Klik hier om naar het Google Bedrijvencentrum te gaan. Als je al bekend bent bij Google, bijvoorbeeld omdat je een Gmail-account hebt, dan kun je nu gewoon daarmee inloggen. Heb je nog geen account bij Google, dan kun je die nu gratis aanmaken. Het kan zijn dat je na het inloggen in je profiel uitkomt. In dat geval moet je even opnieuw op de link ‘Bedrijfscentrum’ klikken. Bekijk even de korte video en klik daarna op ‘Nieuw bedrijf toevoegen’.
Stap 2: Vul je bedrijfsgevens in en check de positionering
Houd hier goed in de gaten dat alles wat je hier neerzet openbaar gemaakt wordt op het internet. Denk dus drie keer na voor je hier je emailadres ingeeft, want straks word je helemaal gek gespamd. Kijk in het kaartje of het markeringsbolletje op de juiste plek staat. Je kunt dit eventueel corrigeren.
Stap 2a: Claim eigenaarschap van je vermelding
Als je al in Google Maps vermeld staat, klik dan op de knop ‘Vermelding claimen’. Sta je nog niet in Google Maps vermeld, dan krijg je dit scherm niet te zien en kun je verder met stap 3.
Stap 3: Ga verder met het aanvullen van je vermelding
Vul hier je openingstijden in, welke betaalmethodes je accepteert, eventuele foto’s van je pand, je logo of sfeerfoto’s van je winkel. Je kunt hier ook een video tonen, als die op Youtube staat.
Vergeet niet om bij ‘Aanvullende details’ de dingen te vermelden die jou bijzonder maken.
Als je klaar bent, klik dan op Verzenden.
Stap 4: Bewijs dat je bent wie je zegt dat je bent
Heel belangrijk; want anders zou iedere koekenbakker zich als jouw bedrijf kunnen voordoen op Google Maps 😉 Google belt jou even op het opgegeven telefoonnummer. Zorg dat je pen en papier klaar hebt, want je krijgt direct een vijfcijferige code die je in het volgende scherm moet invoeren.
Het kan even duren voor je listing goed vermeld staat in Maps. Dus even geduld hebben…
Stap 5: Zet je Google Maps-vermelding op de contactpagina van je website
Met dank aan: www.websitesupporters.com