Ruimte voor toerisme in Groningen

(door Frank Menger) Op 1 juni 2016 is een amendement ‘Ruimte voor toerisme’ aangenomen voor wijziging van een stuk in de nieuwe Groningse provinciale Omgevingsvisie voor de periode 2016 – 2019. Er zijn in die sector meer dan voldoende kansen. Dat betekent dat onze Statenleden en Gemeenteraadsleden in Groningen eens beter over een aantal andere zaken moeten nadenken?

ook dit is Groningen
ook dit is Groningen

Binnen dit beleid heeft de stad Groningen met 300o fte aan ambtenaren nog steeds geen visie en beleid ook met betrekking tot bijvoorbeeld de arbeidsmarkt? In de provincie kan je ook Lauwersoog en Zoutkamp plus de Blauwestad meenemen. Hoe gaan we Groningen Airport Eelde gebruiken? Of blijven we hier weer met half beleid zitten omdat de dames en heren politici in beide huizen veel roepen zonder door te hebben waar de kansen liggen en welke functie zij als ‘overheid’ in moeten nemen?

Rol Marketing Groningen en Marketing Drenthe
Beide Marketing Organisaties lijden al jaren onder verkeerde politieke zuinigheid. Zeker als je Groningen Airport Eelde meeneemt in het verhaal, maar hier kom ik verderop op terug. Begin dit jaar was in Berlijn de ITB. De Europese vakbeurs voor de internationale reis en toerismesector. Tijdens mijn bezoek daar viel een ding erg op. De afwezigheid van Noord-Nederland in grote zin. Wel waren we op twee minilocaties aanwezig. De stand van het Nederlands Bureau voor Toerisme en bij een gemeenschappelijke stand van werelderfgoed De Wadden. Onze overzeese gemeenten hadden gemiddeld al een grotere stand dan die van heel Nederland? Hier kom je de partijen tegen die behoorlijke hoeveelheden bedden in hotels af kunnen nemen. Maar dan moet het budget van beide organisaties wel verhoogd en bredere opdracht meegegeven worden.

Op dit moment mist men hele interessante dingen doordat beide marketing organisaties niet het volledige noodzakelijke marketing pakket kunnen uitvoeren. Met het daarbij behorende werkbare budget natuurlijk. Daar horen zeker ook belangrijke internationale beurzen bij waar de doelgroepen in ruime mate komen. Want Groningen heeft ook al de Japanse toeristengolf gemist die Nederland overspoelde in de jaren ’80 en ’90 vorige eeuw. Andere internationale beurzen van belang zijn bijvoorbeeld Boot Düsseldort, Hanseboot Hamburg en voor kamperen Caravan Düsseldorf. De Noordelijke marketing organisaties zullen het toneel moeten bieden waarop de ondernemers kunnen acteren! Als voorbeeld kan de Hafengeburtstag van Hamburg waarbij de kosten fatsoenlijk gedeeld werden door de verschillende partijen.

Noordelijke reisondernemers slapen die?
Begin dit jaar stond in het Dagblad van het Noorden een interview met de directeur van Lanting Reizen waar hij sprak over de ITB en zijn keuze voor Flixbus. De directie van Lanting en tal van zijn Noordelijke collega’s cq. concurrenten doen precies hetzelfde. Ziet u maar de advertenties in het Dagblad. Op de eerder genoemde ITB kopen zij alleen maar reispakketten in ontwikkeld door andere regionale partijen in tal van Europese landen. Waar zijn de dames en heren ondernemers in samenwerking met de regionale marketing organisaties om hun eigen regio te verkopen? De meeste inkomende toeristen lachen om de afstand Groningen-stad naar Amsterdam. Daarbij kijkt een Aziaat of Amerikaan heel anders tegen onze regio aan dan wij hier doen. Maar als wij in het buitenland op vakantie zijn en doen dat in qua structuur vergelijkbare gebieden als Groningen ergens in Europa? Over de hele wereld zijn verschillende reisorganisaties op zoek naar onontgonnen regio’s. Dus de neefjes en nichtjes van TUI of Corendon uit andere werelddelen of Europa zijn best te interesseren voor onze regio? Maar we moeten het ze wel slim verkopen natuurlijk. Want zijn collega’s in de Randstad hebben wel slimme deals met tal van internationale spelers in de reiswereld. Van eind maart tot begin oktober zijn compleet vol geboekt. Het grootste bewijs daarvan is te zien als je een zaterdag Amsterdam doet.

Groningen Airport Eelde
In de luchtvaartsector wordt flink geklaagd over de tarieven van de Schipholgroup in het bijzonder van Schiphol zelf. Groningen Airport Eelde kan een prima rol spelen in de Europese Chartermarkt voor vakantieverkeer. Dus niet alleen de Noordeling die via Eelde vliegt, maar ook de Spanjool die zo binnenkomt. Hierover hebben de afgelopen week ook twee stevige opinies gestaan in het Dagblad van het Noorden. Maar op dit punt moet je wel zorgen voor integraal denken dat iedereen om tafel komt. In een gemiddelde 737 kunnen 150 passagiers omgerekend drie complete touringcars vol. De grootse bottleneck van Eelde is de factor voor- en natransport. Het wordt interessanter als er gegarandeerd vervoer klaarstaat. In september gaan de dames en heren politici het over Groningen Airport Eelde hebben. Er is meer mogelijk maar dan moet ook het flankerende beleid kloppen van bijvoorbeeld Marketing Groningen en Marketing Drenthe. Het Rijk roept wel dat in 2018 met de uitbreiding of bouw van Lelystad begonnen wordt? Volgens mij is dat de politieke natte droom van de Randstad. Er zullen nog vele planningsprocedures doorlopen moeten worden.

Blauwestad
Het afgelopen decennium is het oorspronkelijke masterplan Blauwestad door de verschillende colleges van GS in Groningen uit de juiste context gehaald. Zie de actuele rel over de plannen die Gedeputeerde Staghouwer om zijn oren kreeg van de heer Bakker van de VVD fractie rondom de Omgevingsvisie. Zijn voorganger die mede aan de basis stond van het plan kwam in 2012 aan het woord in “Andere tijden“. Een raadzame reportage voor alle huidige Statenleden. Kijken we even over de provinciegrens naar Eernewald waar “It wiid” is. Zoiets kan daar zeker ook georganiseerd worden en in de huidige stand van techniek zelfs met 0 op de meter vakantiewoningen. Wie heeft dit ooit uit het bestemmingsplan laten schrijven? Een doel was daar ook door toerisme werkgelegenheid te vergroten? En op een 20 minuten van de stad Groningen inclusief een goed hotel? Welke regionale projectontwikkelaar neemt het initiatief hiervoor? Niet alleen villa’s voor de rijke randstedeling zoals het onder Gedeputeerde Calon is geworden, maar een afgewogen integraal ruimtelijk economisch concept en visie waarbij de Blauwestad in dat deel van de provincie een rol vervuld. Bij Eernewald is het van oorsprong ook niet meer dan een oude veenafgraving. Hier een waterberging ontstaan uit de braaklegging van de EU. Kansen genoeg maar je moet ze zien en de ruimte geven.


Met dank aan:
Auteur: Frank Menger
Dit opiniestuk verscheen eerder al in: www.groningerkrant.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *