Retailtainment is hét argument om nog stenen winkels te bezoeken

Retailtainment is hét antwoord op het groeiende marktaandeel van online verkoop t.o.v. de verkoop in winkels. De combinatie ‘online kopen’ en ‘thuisbezorgen’ krijgt door de coronacrisis nog eens een extra impuls. Tijdens de expertmeeting Retailtainment op 10 maart j.l. in Tilburg, werd deze ontwikkeling in Nederland vanuit verschillende kanten belicht.

De afgelopen jaren was er in de grotere Nederlandse winkelgebieden al een verandering gaande waarbij horeca en entertainment in toenemende mate werden toegevoegd aan het winkellandschap.

American Dream Mall exterieur

Mede organisator Paul Rodenburg (Brood@Spelen) schetste in zijn inleiding de Nederlandse situatie: “Het afgelopen decennium groeide het aandeel van leisure binnen de retailsector (winkelgebieden). De retailsector maakt traditioneel traditioneel geen onderscheid in horeca, entertainment en recreatie; alles is leisure. Er binnen dit segment de laatste jaren vooral een sterke groei te zien in het onderdeel recreatie en entertainment.”

Rodenburg: “Retailtainment is voor stenen winkels hét antwoord op de online verkoop. We lopen in Nederland op dit gebied nog een beetje achter. In de VS zien we bijvoorbeeld de Dream Mall, waar inmiddels al 55% van het oppervlakte in gebruik als ‘leisure’.”

Zie ook: Leisureconcepten stimuleren bezoek centrum Tilburg

Enkele lessen uit de expertmeeting:

  • Stap over op een ander systeem van het bepalen van de m2 huurprijs. Voor de aantrekkelijkheid van een winkelgebied is het belangrijk dat de trekpleisters op een prominente locatie terecht komen.
  • Onderken de rol van leisure als bezoekmagneet – en maak daar ook ruimte voor vrij.
  • Denk in sfeergebieden, die verschillende doelgroepen aanspreken. Laat die sfeergebieden ontwerpen door imagineers.
  • Het is voor vastgoedontwikkelaars nog een hele klus om de juiste aantrekkelijke leisure-huurders te vinden; kwaliteit en rendement zijn kernfactoren.
  • Leisure kan ook door een retailbedrijf worden georganiseerd – en geïntegreerd in het bedrijf.
  • Starre wetgeving en een afgebakend bestemmingsplan staat een creatieve ontwikkeling van leisure in retailgebieden nog te vaak in de weg.
  • Langere verblijfstijd in een winkelcentrum zorgt voor meer omzet. Leisure, entertainment en horeca zijn daarin een katalysator.

Lees hier het hele verslag (pdf)

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *