• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Recreatiebedrijven bouwen fanclub met Twitter

30 september 2011 by Redactie Reageer

(Blog Kim Haanappel / Ferias Communicatie) Ik hoor steeds vaker positieve geluiden over Twitter. Natuurlijk blijven er altijd ondernemers die niet te vermurwen zijn, maar zelfs de grootste sceptici lijken te zijn gezwicht. En waarom ook niet? Het is gratis. Heel makkelijk. Kan altijd en overal. En onder het mom: baat het niet, dan schaadt het niet, zou eigenlijk iedere ondernemer die kans moeten grijpen. Maar dat is mijn mening.

Deze zomer zag ik dan ook een zee van berichten binnenstromen over kinderdisco’s, buffetten, extra activiteiten en leuke aanbiedingen. En toen was het hoogseizoen weer voorbij, hielden de activiteiten een beetje op en stagneerde ook het aantal twitterberichten aanzienlijk. Jammer, want juist als uw gasten vertrokken zijn, kunt u nog met hen in contact blijven via Twitter. “Hoe dan?”, vroeg een ondernemer laatst. “In de winter gebeurt er maar weinig op het terrein, er zijn geen gasten, geen activiteiten. Waar moet ik dan over twitteren?”

De oplossing is toch vrij simpel. Misschien realiseert u het zich niet iedere dag, maar u heeft het leukste beroep van de hele wereld! Zoals een kind ervan droomt om olifantenverzorger te worden, zo dromen volwassenen ervan om een eigen camping, bed and breakfast of vakantiepark te runnen. Nouja, de meesten in ieder geval. En dat maakt twitteren in de winter voor u juist zo makkelijk. Er gebeurt namelijk wel degelijk van alles op uw terrein in de winter. Van het vernieuwen van het sanitairgebouw tot het schoonmaken van het zwembad. Van het oppimpen van uw accommodaties tot uw dillemma’s bij het veranderen van uw huisstijl. Neem uw volgers mee bij uw dagelijkse werkzaamheden en geef hen een kijkje achter de schermen!

Wat hierbij vooral belangrijk is, is dat u het allemaal iets persoonlijker maakt. Twitter gerust uit uw eigen naam en retweet dit weer met uw ‘zakelijke’ account. Maak veel foto’s. Leg dilemma’s voor. En vraag meningen. Wat u daarmee doet, is niet van belang. Het gaat erom dat u uw volger meesleept in uw dagelijkse activiteiten. Geef hen het gevoel dat ze ‘meedoen’. Bijkomend voordeel is dat u meteen een band creëert met uw volgers. Als zij de hele winter met u meegekeken hebben, worden ze nieuwsgierig. De kans is groot dat ze in het voorjaar zelf een kijkje komen nemen. En laat dat nu net zijn wat u graag wilt!

Nog een paar tips om de winter goed door te twitteren:

  • Twitter niet te veel. Eén á twee keer per dag is meer dan genoeg. En verspreid uw tweets over de dag.
  • Retweet collega’s en gasten, maar doe dit alleen als u de tweet écht interessant vindt voor uw volgers. Iets waar u zelf erg om hebt gelachen, iets herkenbaars of een compliment van een gast over uw bedrijf. Voor dit alles geldt: doe het met mate!
  • Let op het tijdstip. In het weekend is het rustig op Twitter. Dan hebben uw tweets minder effect. Rond een uur of half negen is het spitsuur. Maak daar gebruik van!
  • Twitter = social media. Meng u dus gerust in gesprekken, reageer en leg dilemma’s voor aan uw volgers. Interactie is juist de kracht van Twitter. Benut dit.
  • En bedenk goed: als uw bedrijf regelmatig wordt genoemd in diverse social media (Twitter, maar ook facebook) scoort u hoger in de zoekmachines. Mooi meegenomen, toch?

Houd het persoonlijk twitteren ook in het hoogseizoen vol. Wissel acties en activiteiten op het terrein af met ‘verhalen achter de schermen’. Uw beroep is het hele jaar door interessant. Vergeet vooral de dingen die fout gaan niet. Belicht álle kanten en houd uw volgers geboeid. Volgers zijn snel geneigd om snel door hun lijst met twitterberichten te scrollen en alleen te blijven hangen bij tweets waarvan ze verwachten dat ze interessant zijn. Zorg dat u daarbij hoort! Probeer het deze winter eens uit en geef uw volgers een kijkje in de keuken. Want het motto blijft hetzelfde: baat het niet, dan schaadt het niet!

Kim

Kim Haanappel

Ferias Communicatie

www.ferias-communicatie.nl

 

PS: Er zijn meerdere recreatieondernemers die hun volgers een kijkje achter de schermen geven via Twitter. Ook als u het zelf nog niet ziet zitten om mee te twitteren, kunt u hen volgen. Wie weet doet u inspiratie op en twittert u er zelf binnenkort ook vrolijk op los!

Categorie: Opinie en kennis Tags: social media, twitter

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS