Realiseren we een klimpark of een bijzondere offline ervaring?

De experience economie infiltreert steeds meer in onze samenleving. Dat betekent voor bedrijven een heroriëntatie op het product dat zij aanbieden. Funcha! onderging vorig jaar dit proces – zij vormden zich om van klimparkbouwer (productgericht) naar de ontwikkelaar van uitzonderlijke offline ervaringen. (experience gericht)

Ook de oude naam Active Constructions werd opgegeven. Voor de medewerkers van het bedrijf was de omschakeling naar een belevingsgerichte aanpak ingrijpend, maar uiteindelijk een echte eye opener. Het stappenplan om de omvorming van het bedrijf te realiseren was zeer ingrijpend.  Marketingmanager Nico de Jong denkt dat ook veel recreatiebedrijven baat kunnen hebben bij het toepassen van een visie op beleving, en deelt zijn ervaringen…

De markt van klimparken..

De Jong: “…die is zich volop aan het ontwikkelen. We zien zelfs al enige verzadiging optreden van de traditionele klimparken en klimbossen. Je moet tegenwoordig wel wat bijzonders bieden om je in de markt te onderscheiden. Binnen de klimparken zijn de nettenparken een groeimarkt. Je hoeft hier niet gezekerd te worden en deelname is daardoor vel laagdrempeliger. Het is een ontwikkeling die voor verbreding van de markt zorgt. Nog een ontwikkeling is te zien in de rol van het personeel. Waren zij voorheen allen getraind in de veiligheid van het gebruik van de attractie; tegenwoordig zijn het steeds meer entertainers, die onderdeel zijn van de beleving.”

Wat was voor jullie het moment waarop je dacht; het moet anders!

De Jong: “Eigenlijk waren we daar in eerste instantie niet mee bezig. We waren op zoek naar een handig CRM systeem om onze klanten beter in kaart te kunnen brengen. Zo kwamen we uit bij AFAS software. Een strateeg van AFAS confronteerde ons met de vraag; Waar staat jullie organisatie eigenlijk voor? Wat wil je organiseren? Daar hadden we niet direct een antwoord op. Maar het zette ons wel aan het denken. We zijn daarna met 4 personen van het management en de strateeg een traject ingegaan om meer duidelijkheid te krijgen over de toegevoegde waarde die wij aan de wereld willen bieden.”

Het stappenplan

A: De visie

Inmiddels is er een antwoord geformuleerd op de vraag: Wat voor bedrijf ben je?

‘Funcha! is een wereldspeler op het gebied van ontwerpen, bouwen en ondersteunen van klimbossen, en andere klimconcepten in een natuurlijke omgeving. Samen met onze partners realiseren we buitengewone offline klimervaringen. Het team van Funcha! werkt daarin met hart en ziel samen met de opdrachtgevers.’

B: De kernwaarden

De Jong: “Nu we een beeld hadden van het bedrijf dat we (willen) zijn, werden de kernwaarden geformuleerd die bij ons passen. Veel van die kernwaarden bestonden overigens al in het bedrijf, maar ze waren nog nooit op papier gezet en op deze wijze gedeeld met het team.”

De geformuleerde kernwaarden zijn:

  • Een deal is een deal (hoge mate van betrouwbaarheid)
  • We ondernemen zelf actie (daarmee ben je problemen voor en speel je sneller in op kansen)
  • Onze communicatie is open en oprecht (ook luisteren en kritiek geven en ontvangen zijn daarvan een onderdeel.)
  • De natuur heeft ons respect en is onze passie.(duurzaamheid is onze tweede natuur)

C: De Ambitie en Strategische doelstellingen

Een belangrijke stap in het proces is de formulering van de ambitie. Onderstaande korte zin is wellicht een van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe zienswijze:

“Wij willen mensen een buitengewone offline ervaring laten meemaken; puur natuur.”

Om die ambitie te bereiken werden drie pijlers (Strategische doelstellingen) geformuleerd waar het bedrijf aan moet voldoen om dat te bereiken:

  1. Creëer win-win situaties; je bent geen verkoper van een product, maar je bouwt met de klimparkexploitant aan een gezamenlijk doel; een heel bijzonder dagje uit. Daar profiteert uiteindelijk ook FUNCHA! weer van.
  2. Een professionele organisatie met een goed getraind team. Het bouwen van een klimpark is complex. Je kunt meerwaarde bieden als in alle facetten ondersteuning kunt geven en daarin ook pro-actief het initiatief neemt.
  3. Bouw niet alleen een klimpark maar ook een goed netwerk. Samen met de exploitanten van verschillende parken heb je een enorme hoeveelheid kennis en ervaring in huis.  Zo kun je de relatie tussen attractiewaarde en verdienmodel verder optimaliseren.

Steeds concreter

Na dit denkproces werden de ideeën omgezet in actiepunten. Dat gebeurde o.a. door een transitieplan te maken. Een verandering van een bedrijfsstructuur realiseer je immers niet in één keer. Je kunt efficient te werk gaan door verandering in de juiste volgorde te ondernemen. Daarom is een stappenplan zo belangrijk.

Een belangrijk onderdeel is de communicatie van de waarden en doelstellingen. Het creëren van duidelijkheid is een grote winstpunt geweest voor de organisatie. De hele organisatie is nu veel meer gericht op exploitatie en rendement.

Heel concreet werden o.a. de profielen van de medewerkers bekeken – en wat er aan ontwikkeling en nieuw personeel nodig is om de nieuwe organisatievorm invulling te geven.


Met dank aan:

Nico de Jong en Kees- Jan Verwaal van Funcha! www.funchaworld.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *