Over de plaats van de souvenirshop moet goed worden nagedacht. Je wilt tenslotte dat bezoekers er hun geld gaan uitgeven. Afgelopen maand heb ik vanwege een verhuizing veel woonboulevards bezocht. Over de ligging van deze woonboulevards is nagedacht. Je ziet ze direct vanaf de snelweg. Vaak kom je de woonboulevard via een rotonde op gereden. Deze zorgt er voor dat je langzamer gaat rijden en een fijne bijkomstigheid is daardoor dat bezoekers beter de soorten winkels kunnen zien. Mocht je de winkel waar je naar toe wilt nog niet gezien hebben, dan hangt er een grote plattegrond waar je alle informatie op kunt vinden. Het mag duidelijk zijn, deze keer gaat het artikel over de plaats van de winkel.
Bezoekersgedrag
De plaats van de souvenirwinkel heeft veel te maken met het gedrag van de bezoeker. De bezoekers lopen vaak onrustig een park binnen, omdat ze moeten wennen aan de omgeving. Bij binnenkomst zal de bezoeker niet aan de winkel denken, maar als zij de winkel zien dan worden ze onbewust gedwongen om over producten na te denken. Hierdoor bedenken bezoekers zich dat ze zonnebrandcrème zijn vergeten mee te nemen of een plattegrond van het park willen hebben. Daarnaast hebben ze de winkel gezien en weten dat ze aan het eind van de dag daar als laatste punt terecht kunnen voor een souvenir. Het is dus belangrijk dat de winkel zowel aan het begin van de dag als aan het einde goed zichtbaar is.
Extra verkoop
Bijna alle bezoekers kopen aan het eind van de dag pas een souvenir. Het is moeilijk om bezoekers van deze gedachte af te krijgen. Toch kan door de plaats van de winkel een bezoeker gestimuleerd worden om extra te verkopen. Denk aan de thematische winkels bij attracties in pretparken. De bezoeker krijgt het gevoel dat die producten alleen daar te koop zijn. In dierentuinen zie je dit soort verkooppunten zelden. Het zou echter wel kunnen om een winkel te creëren met een specifiek thema, zoals insecten, stenen of olifantenproducten. Een soortgelijke situatie creëer je met mobiele verkooppunten tijdens (dieren)presentaties en parades.
Een tweede manier om verkoop te stimuleren is door het plaatsen van verkooppunten in wachtrijen. Europapark is daar zeer goed in. Bijna in alle wachtrijen staan verkooppunten. Bij deze verkooppunten wordt zowel horeca als merchandise verkocht. De bezoeker verveelt zich in de wachtrij en is blij om afleiding te kopen. Denk daarbij aan gekke petjes, weggooicamera`s en parkinformatie.
Signing en zichtbaarheid
In veel parken staat de souvenirshop niet aangegeven op de bewegwijzering, laat staan dat het wordt aangegeven op de plattegrond. Een bezoeker zal, net als bij binnenkomst, tijdens het bezoek zelden aan de winkel denken, maar zichtbaarheid kan dat veranderen. Doordat ze onbewust een aantal keer de winkel op een bord zien staan, worden ze er steeds weer aan herinnerd dat ze die souvenir niet moeten vergeten te kopen.
De winkel vormt daarnaast een laagdrempelige locatie voor vragen. Bezoekers komen vaak in de winkel met hun vragen. Maak daarom van de winkel een informatiepunt en geef dat zo aan op de plattegrond. Iemand die de winkel in loopt wordt sneller verleid iets te kopen, dan iemand die langs de winkel loopt.
Routing
De routing van de bezoekersstromen is cruciaal voor het aantal bezoekers in de winkel. Een bezoeker gaat niet op zoek naar de winkel, hij moet er mee geconfronteerd worden. Daarom moet de winkel aan de hoofdrouting liggen, zodat bezoekers er wel langs moeten lopen. In sommige parken zie je dat de winkel perfect aan de hoofdrouting ligt, maar de deuren verkeerd geplaatst zijn. Er moet een natuurlijke stroming ontstaan, waardoor de bezoeker bijna automatisch de winkel in loopt.
Doorloopwinkel
De doorloopwinkel is een ideale uitkomst om alle bezoekers in de winkel te laten komen. In de doorloopwinkel moeten bezoekers door de winkel heen lopen om van de ene kant naar de andere kant te komen. Voorbeelden van doorloopwinkels zijn de Pandadroom in de Efteling en de Giraffeshop in de Beekse Bergen. Een doorloopwinkel heeft alleen een positief effect als de bezoeker het gevoel heeft dat er een keuze is. Door middel van een breed pad krijgt de bezoeker het gevoel dat die niet gedwongen door heel de winkel heen moet lopen. Het brede pad zorgt daarnaast voor genoeg ruimte als de bezoekers met vele tegelijk de winkel in lopen. Als het pad te klein is ontstaan er ergernissen en gaan bezoekers minder snel over tot een aankoop. Uiteindelijk zullen veel bezoekers toch van het grote pad af gaan en in de winkel iets kopen.
Aantrekkelijk plaatje
Dagrecreatieparken kunnen de verkoop dus stimuleren door na te denken over de plaats van de winkels. Ondanks dat bezoekers niet bewust bezig zijn met de winkel, willen de meeste bezoekers wel die herinnering kopen. Een laatste tip om er voor te zorgen dat er nog meer bezoekers naar de winkel komen. Bezoekers zijn nieuwsgierig en willen weten wat er in een pand gebeurd. Prikkel die nieuwsgierigheid door de winkel extern aantrekkelijk te maken.
“Denk niet dat de bezoeker uit zich zelf naar de winkel toe komt, de bezoeker zal de winkel pas betreden als jij die op zijn pad plaatst.”
Ruby Kramer
PanterKist
___________________________________________________________________________
“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.
PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.