Mind Mystery voegt iets nieuws toe aan Nederlandse dagrecreatie

Het huis op z’n kop trekt de aandacht in de media. Bij een bezoek aan Mind Mystery in het Limburgse Horst blijkt dat deze eyecatcher slechts een deel van de beleving behelst. Deze nieuwe attractievorm bezorgt de bezoekers een bijzondere tijd vol verwondering.

Mind Mystery is opgezet door Jac Siebers die zo’n 3,5 miljoen investeerde in zijn themapark vol optische illusies. Optische illusies hebben altijd al de belangstelling gehad van Jac, en tijdens zijn reizen had hij al een hele collectie aan bijzonderheden en rariteiten verzameld. Die zijn grotendeels terecht gekomen in het museum, waar o.a. afbeeldingen van Escher te vinden zijn en daarnaast allerlei technieken die je visueel op het verkeerde been zetten.

Het huis op z’n kop is wel het meest gefotografeerde object in het nieuwe park. Het levert dan ook leuke plaatjes op; zeker als je binnen bent en je op z’n kop in het interieur wordt afgebeeld. Joan Peute, mede manager van het park licht toe dat de verblijfsduur in het huis op zo’n 5 a 10 minuten ligt.Als je dat afzet tegen de gemiddelde verblijfsduur van 2 a drie uur, dan betekent dat het park meer te bieden heeft.

Wat biedt de experience dan nog meer?

Bij binnenkomst is er een pre-show waarin de bezoeker kennismaakt met Siebrand Jacob van Moelberen; een eigenzinnige ontdekkingsreiziger en uitvinder. Hij speelt de hoofdrol in het verhaal van het park. Al tijdens zijn introductie wordt er gebruik gemaakt van een visuele 3D techniek; een projectie op een draaiende rotor. Mind Mystery kent geen vast routing. Na de pre-show kom je op het centrale plein van waaruit je diverse activiteiten kunt ondernemen.

Zoals al eerder vermeld is er een museum-achtige opstelling waar je kennis maakt met beelden die je waarneming in de maling nemen. De bezoeker wordt uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan om er achter te komen hoe iets in elkaar zit. Peute: “Het is leuk om te zien dat bezoekers steeds meer gaan twijfelen. Niets is wat het lijkt. Dat is ook de bedoeling van deze expositie. Mensen wat kritischer maken op wat zij dagelijks zien en meemaken.”

Een spiegeldoolhof is de volgende uitdaging. Hier wordt wel gevraagd om handschoenen aan te trekken om vlekken op de spiegels te voorkomen.

Er is ook nog een scheef huis waarin je je evenwicht totaal kwijt raakt en water omhoog ziet stromen. En dan is er nog een ruimte om zelf actief aan de slag te gaan met proefjes.

Ook horeca is onderdeel van het concept. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op het relatief compacte park. Er wordt gewerkt aan een nieuw restaurant met twee ingangen; een van de parkgasten en een voor passanten, want het restaurant is ook gelegen aan een toeristische route.

Meerdere doelgroepen

Qua marketing heeft het parkmanagement lijntjes uitgegooid voor verschillende doelgroepen; toeristen op vakantieparken in de omgeving, daguitstapjes voor gezinnen uit de regio (kinderen vanaf 7 jaar), bezoekers uit de buurlanden (website is drietalig), groepen (maar kinderen wel onder goede begeleiding.)

Meer informatie: https://www.mindmystery.nl/nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *