Merchandise op rolletjes!

Merchandise en sport. Alle grote professionele sportteams hebben hun eigen merchandise. Maar hoe zit het met de amateurverenigingen? Bij toeval kwam ik een bekende tegen die bezig is om voor het Roller Derby team Suck City Rock’n Roller Dolls in Breda de merchandise op te zetten. Lysanne Huijsmans geeft ons een paar ins en outs van deze opkomende sport en de merchandise ontwikkeling.

Suck City Rock’n Roller Dolls! Fotografie Kelly Boogaarts

Crisis maakt sterk!
Roller Derby is oorspronkelijk in de jaren 30 in Noord-Amerika tijdens de crisis ontstaan. Des te meer opvallend dat de afgelopen jaren tijdens onze eigen economische crisis deze sport ontzettend in populariteit in Nederland is gegroeid. Waar vele sportorganisaties aangegeven minder leden te krijgen, heeft de Roller Derby vereniging in Breda al een wachtlijst in het leven moeten roepen. Ook in andere steden is het een populaire sport en werd afgelopen juni voor het eerst een officiële Derby wedstrijd gehouden tussen een team uit Enschede en Amsterdam.

Drie Brabantse teams
Na Eindhoven en Den Bosch, heeft nu ook Breda haar eigen Roller Derby team.  “Het idee is ontstaan door de film over Roller Derby: Whip it. In april dit jaar tijdens een gezellige avond hebben we besloten actie te ondernemen en onze eigen Roller Derby team samen te stellen.” Ze begonnen Suck City Rock’n Roller Dolls in mei dit jaar.  “Het is een contactsport op quad rolschaatsen.  Het spel wordt voornamelijk door vrouwen gespeeld. Twee teams strijden op een ovale track tegen elkaar. Het ene team moet de spelers van het andere team inhalen en daarbij mogen de tegenstanders elkaar hinderen.”  Dat hinderen gaat er soms hard aan toe en het is daarom niet verwonderlijk dat de spelers een helm, bitjes, elleboog- en kniebescherming dragen.

Te leuk t-shirt. Fotografie Kelly Boogaarts

Te leuke t-shirts
De Suck City Rock’n Roller Dolls hebben er voor gekozen om de merchandise te splitsten in merchandise voor leden en niet-leden. In eerste instantie wilde de vereniging zich de komende maanden richten op de merchandise voor leden. Daarom werd er een logo gemaakt en t-shirts aangeschaft voor de leden om de herkenbaarheid van het team te vergroten. Echter bleek het t-shirt een groot succes. “De merchandise voor niet leden is sneller gegaan als verwacht. Na de onthulling van het t-shirt waren er zoveel enthousiaste reacties van niet leden die ook een t-shirt wilden,  dat het in een stroomversnelling is geraakt en er binnenkort een nieuwe lading binnen komt. Ook zullen er deze keer heren shirts gedrukt worden.” De opbrengst van de t-shirts komen ten goede aan de vereniging.

Wacky Smacky, Dolly Demolition, Jessie Joyride…
Bij Roller Derby is het gebruikelijk dat iedere speler een eigen naam heeft. Bovenstaande namen komen uit het team van Breda. Door het publiek fan te maken van bepaalde spelers, kun je uiteindelijk de naam gebruiken op de merchandise. “Als we over een aantal maanden aan wedstrijden mee kunnen doen zullen we ook beginnen met t-shirts met naam erop voor de leden.” Dit kun je als vereniging breder trekken. Naast spraakmakende t-shirts, hebben de dames vaak uitgesproken make-up, kleding en haardracht. Je zou in een later stadium aan dat soort producten kunnen denken om uit te breiden. Het is altijd goed om te kijken naar het publiek dat op een bepaalde sport af komt.

Doelgericht te werk
Zowel een professionele-  als amateurvereniging hoort van te voren vast te stellen welk doel het wil behalen met de merchandise. Zomaar iets gaan verkopen zal een investering zijn die niet altijd terug verdiend wordt. “Doel van onze merchandise is het promoten van de sport,  het promoten van de club, de club zichtbaar maken aan het publiek en zorgen voor inkomsten voor de clubkas. Al met al zijn we een kleine club en daarom kiezen we bewust om nu een smal en ondiep assortiment te voeren.”  Als de Suck City Rock’n Roll Dolls mee mogen doen aan de landelijke wedstrijden willen ze het assortiment gaan uitbreiden en naast t-shirts kleingoed verkopen. “Niet iedereen zal iedere wedstrijd 15 euro willen besteden. Dus willen we ook een aantal kleine producten verkopen zoals stickers, buttons, katoenen tasjes.”

Alles gaat op rolletjes! Fotografie Kelly Boogaarts

De amateurvereniging-merchandise heeft toekomst
Een merchandiselijn voor een amateurvereniging kan een inkomstenbron opleveren indien er goed nagedacht wordt over de producten die de vereniging wil vermarkten. Soms kan een product onbedoeld populair worden. Dan is het verstandig om als vereniging daarop in te spelen als je verwacht dat dit product binnen een zeer korte tijd de investering waard zal zijn of meerdere jaren populair zal blijven, zoals gebeurde bij de t-shirts van Suck City Rock’n Roll Dolls. Binnen het team in Breda zal de merchandise in ieder geval op rolletjes lopen.

 

Ruby Kramer en dank aan gastschrijfster Lysanne Huijsmans

PanterKist
__________________________________________________________________________________

Meer informatie over Suck City Rock’n Roller Dolls Breda zie facebookpagina of mail naar info@rollerderbybreda.com

__________________________________________________________________________________

PanterKist is Geen Kat in de Zak, wat het dan wel is… zie www.panterkist.nl

Volg Ruby Kramer op twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op twitter en sluit aan op Facebook

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *