Madurodam werd in 1952 geopend met als doel het wederopbouwende Nederland een “collectief historisch bewustzijn en hoop voor de toekomst” te bieden. Op maandag 18 mei gaat het roemruchte themapark in Den Haag weer open in de veilige ‘anderhalvemetermodus’.
Het optimisme dat het park uitstraalt past goed bij deze tijd, zo denkt directeur Joris van Dijk. “We moeten verder en het komt weer goed.”
“2020 was voor ons echt een jaar om naar uit te kijken. Vorig jaar hebben we de grootste recette-opbrengst uit ons bestaan gerealiseerd. Begin mei zou Madurodam een grote rol spelen in de nationale viering van 75 Jaar Vrijheid. In september zou de volksopera over George Maduro in première gaan in het Zuiderstrandtheater. We startten het jaar boven de doelstellingen. Maar opeens ontvingen we minder toeristen uit het buitenland en werden veel bedrijfsevenementen geannuleerd. In lijn met de ‘blijf thuis’-oproep hebben we op 13 maart onze poorten gesloten. Dat is nu negen weken geleden.
Liquiditeitscenario’s
Dan gaat het hard. En dat is omzet die ook niet meer in te halen valt. Als we in november een riskmanager hadden gehad die ons dit scenario had voorgehouden, dan zouden we haar niet hebben geloofd. Op 16 maart hebben we werktijdverkorting aangevraagd. Hiermee kunnen we de 145 mensen in dienst houden die het hele jaar rond bij ons werken. Ik vind de daadkracht van onze overheid prijzenswaardig. Een dag later lagen onze eerste liquiditeitsscenario’s bij Robin Koorevaar, onze relatiemanager bij ABN AMRO. Die scenario’s hebben we later nog wat verfijnd. De bank heeft snel en adequaat gereageerd en er ligt nu een prima oplossing in de vorm van een overbruggingskrediet.
Het werk aan onze nieuwste 3,5 miljoen euro kostende attractie kon de afgelopen weken gelukkig doorgaan. De Flying Dutchman toont straks de durf, verbeeldings- en daadkracht van Albert Plesman, die de KLM maakte tot de oudste nog vliegende luchtvaartmaatschappij ter wereld.
Verder hebben onze mensen alles onder handen genomen wat geschuurd, gebeitst en geverfd kon worden. We zijn er net klaar mee. Ons commerciële team heeft vanuit huis doorgewerkt aan de Nationale Kinderherdenking. Die hebben we moeten aanpassen tot een online event dat live werd gestreamd en waarmee we in het RTL Nieuws, NOS Journaal en Hart van Nederland te zien zijn geweest.
Veilige opstartmodus
Je kunt de heropening maar één keer goed doen. In de Club van Elf, waarin 23 Nederlandse attractieparken, dierentuinen en musea vertegenwoordigd zijn, hebben we het protocol ‘Veilig samen uit‘ opgesteld. Conform het protocol kunnen wij straks maximaal 3.500 bezoekers per dag toelaten, tegen voorheen 8.000 op een topdag. Op maandag 18 mei gaan we open in een ‘veilige opstartmodus’. Dat wil zeggen dat we de eerste weken nog niet de randen van de capaciteit gaan opzoeken. Het wordt ‘learning by doing’. Eenrichtingsverkeer op de wandelpaden is gelukkig niet nodig; dat zou een ‘march of the penguins’ worden.
Net als bij andere attractie- en themaparken kiezen onze gasten voortaan online een tijdslot waarin ze ons willen bezoeken. Daarmee kunnen we het publiek zo goed mogelijk spreiden. Eigenlijk zoals we dat al jaren kennen van de hotels en luchtvaartmaatschappijen. Vanaf juni introduceren we ‘dynamic pricing’. Daarmee worden de kaartjes op de minder populaire tijden wat goedkoper en omgekeerd. Hiermee kunnen we ook bezoekers aantrekken die anders niet zouden komen, bijvoorbeeld met een goedkoper ticket op bepaalde tijden. Geregistreerde toegang stelt ons in staat om onze bezoekers beter te leren kennen, zodat we ook het herhaalbezoek kunnen stimuleren.
Voor corona kwam veertig procent van onze parkbezoekers uit het buitenland. Gelukkig zullen Nederlanders dit seizoen vooral in eigen land ontspanning zoeken. Dat komt ons niet slecht uit. Mensen hebben echt zin om weer naar buiten te gaan en juist ons park laat Nederland op zijn mooist zien. We hebben 1.000 bezoekers per dag nodig om break even te draaien. Doordeweeks wordt dat spannend. En break even is natuurlijk niet voldoende. We hebben de afgelopen jaren flinke investeringen gedaan in overdekte attracties zodat we weersbestendiger worden. Het fundament is stevig. Madurodam is na de Efteling het sterkste merk in de dagattractiemarkt, heeft een hoge gasttevredenheid en een visie voor Madurodam in 2030. In de geest van onze oprichters: We moeten verder en het komt weer goed.
Met dank aan:
Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO
- Meer informatie: Doorverwijspagina Corona recreatiesector
- Verzamelde artikelen op Pretwerk.nl: #CoronaRecreatie