Pleisureworld organiseerde op 25 april 2018 een trendtour naar vernieuwende recreatieve concepten in Nederland en België. Met een kritisch publiek (allemaal mensen die zelf actief zijn in de leisure sector) werden diverse concepten bezocht. De managers van deze concepten waren graag bereid om een kijkje achter de schermen te geven en de discussie aan te gaan.
VR Room in Breda
Worden Virtual Reality (VR) Rooms de volgende big trend na de escape rooms? Joris Korsten, de initiatiefnemer op deze locatie, heeft er in ieder geval het volste vertrouwen in. Alhoewel de attractie er van buiten af wat karig uitziet, worden de spelers in het spel meegenomen in een compleet andere wereld. Uit de presentatie blijkt o.a.:
- Kwaliteit is hoger dan van spelcomputers thuis – de VR Rooms maken gebruik van brillen met de nieuwste techniek de hoogste resolutie.
- Begeleiding maakt het verschil. Er wordt ook steeds meer aandacht besteed aan fysieke elementen die aan het spel gekoppeld worden. Zo wordt het spel meer locatie-afhankelijk.
- Niet-spelers kunnen meekijken op schermen; en dat is een belangrijke meerwaarde.
- Voortdurend ontwikkeling van nieuwe spellen maakt het aanschaffen van spellen relatief duur.
Als we Joris vragen of hij geen bedreiging ziet in de ontwikkeling van spelcomputers, dan is hij vrij stellig: “De acceptatie van duurdere brillen, zoals de occulus rift, voor thuisgebruik verloopt zeer langzaam. Voorlopig zien wij daar geen verandering in komen.”
Prijsindicatie: Kids party 1-6 personen – 2 VR headsets – 90 minuten: € 175,00
Meer informatie: www.thevrroom.nl/breda
Comics Station Antwerpen
In het voorjaar van 2017 ging Comics Station in Antwerpen open. De attractie is gevestigd op een unieke locatie; namelijk in het Centraal Station van Antwerpen. Centraal in de attractie staan de Belgische striphelden zoals Suske en Wiske, De Smurfen, Lucky Luke, Urbanus en nog enkele anderen.
De start verliep wat moeizaam. Inmiddels komt Comics Station op stoom. Daarvoor heeft het management wel wat bakens moeten verzetten. Parkmanager Didier van Wijenberge is heel open over de aanpassingen die zijn gemaakt:
- Zo was het voor het publiek in de beginfase niet helemaal duidelijk wat men kon verwachten. Is het een speels museum over strips, of meer een gethematiseerde speelomgeving? Inmiddels wordt dat profiel duidelijker gecommuniceerd; het is een indoor pretpark, met 60 verschillende belevenissen. Van Weijenberge: “Door de toevoeging ‘indoor’ snapt het publiek wel dat je er geen Efteling-achtige omvang kunt verwachten.”
- Het park heeft een oppervlakte van 6200 m2, verdeeld over vier verdiepingen. Het blijkt in de praktijk best lastig om het overzicht te bewaren. Communicatie en verwachtingen managen hebben er voor gezorgd dat het publiek nu beter door heeft wat men kan verwachten en waar ze het kunnen vinden.
- De beleving was in het begin niet optimaal. (En nog altijd worden er aanpassingen gedaan om de beleving te verbeteren.) Van Wijenberge geeft enkele voorbeelden: Naast het indoor speelparadijs is een zitplek voor de ouders. Die hebben geen zicht op hun spelende kinderen. Een gemiste kans. Ook de entree is inmiddels wat stijlvoller aangekleed.
- Om de kosten binnen de perken te houden werd besloten om de openingsuren te reduceren. Het park is in principe alleen geopend op woensdag, zaterdag en zondag. (en daarnaast flexibel op aanvraag – vaak voor grotere groepen.)
Comics Station maakt volop gebruik van nieuwe technieken. Zo ontvangen de bezoekers bij hun entree een polsbandje waarmee de beleving kan worden gepersonaliseerd. (o.a. taalvoorkeur heeft in het tweetalige België natuurlijk een hoge prioriteit.) In de attracties wordt volop gebruik gemaakt van nieuwe audiovisuele toepassingen.
Het park drijft op twee belangrijke verdienmodellen. 2/3 van de inkomsten komt uit ticketing en 1/3 is afkomstig van bestedingen ter plekke. (F&b en producten.) In die laatste categorie ziet van Van Wijenberge nog volop groeipotentie.
Prijsindicatie: normaal entreeticket vanaf 3 jaar: € 19,50
Meer informatie: www.comicsstation.be/nl
Trampolinepark Mega Bounce en augmented climbing in Antwerpen
Mega Bounce in Antwerpen was een van de eerste trampolineparken in België. Ondernemer Gavin Saelen had al ervaring opgedaan met een buitensportbedrijf toe hij deze uitdaging aanging. De locatie is een voormalige tennishal die vooral een buurtfunctie had. Nog altijd heeft een deel van het sportcomplex de oude functie. Maar daar wil Saelen graag snel verandering in brengen.
Saelen is een ambassadeur voor het trampolinespringen: “Als je ziet wat deze sport bij jonge kinderen teweeg brengt, dan is dit dé oplossing voor het obesitas-probleem. Ze laten er zelfs hun mobiele telefoontjes voor liggen. Leraren die hier met een schoolklas komen zien dat hun scholieren meteen enthousiast zijn en gaan spelen. Het springen lijkt heel speels, maar is behoorlijk intensief.”
In de trampolinehal wordt gewerkt met tijdzones. Bij grotere groepen wordt de groep in kleinere delen opgesplitst en gewerkt in een circuitvorm. Er zijn verschillende trampolinevormen mogelijk. Er wordt o.a. gecombineerd met spelvormen of met een duik in een foampit. Bij Mega Bounce hebben ze ook het gebruik van muziek en licht goed inde vingers. Daarmee wordt van het jumpen een echte party gemaakt. Dan gaan de kids helemaal los.
De doelgroep is overwegend jong. Al zijn er ook wel eens wat oudere groepen tussendoor. Fysiek is er geen probleem om ook oudere mensen te laten springen. In de praktijk gebeurt dat (nog) niet zo vaak.
De nieuwste toevoeging is de Augmented Reality klimwand. Hier kunnen individueel of in competitievorm spellen worden gespeeld. De klimwand maakt gebruik van projectietechniek en scant de positie van de deelnemers.
Prijsindicatie: Uur bouncen op vrijdagmiddag: € 10,00
Meer informatie: www.megabounce.be
Indoor Camping Gent
Treck Hostel en bar TreckHaak dat zijn Iris en Sander. In maart 2015 leerden ze elkaar kennen en brachten hun dromen samen voor een indoor camping met gezellige (buurt)bar. In de indoor camping worden oude stijl caravans verhuurd. De locatie is in een oude fabriek. Het is een bijzonder duurzaam concept want er wordt volop gebruik gemaakt van gerecyclede materialen.
Het publiek is bijzonder internationaal en veelzijdig. Naast het traditionele jonge internationale hostelpubliek komen er ook gezinnen af op het concept.
Meer informatie: www.treckhostel.be
O Learys en de Docklands in Gent
Dat horecaconcepten toegroeien naar leisure is goed te zien bij O Learys in Gent. Dit is een sportsbar in Boston Style, ingericht en geëxploiteerd op basis van een franchise concept. De meeste franchisenemers zitten op dit moment in Scandinavië. Laurent Valcke en Steven Malysse haalden de Sportsbar naar België en voegden vooral veel nieuwe activiteiten toe De bowling is daarvan de meest succesvolle component. Maar ook het spellenplein wordt goed bezocht. De indoor midgetgolf wordt op dit moment wat ingekrompen om plaats te maken voor een meer lucratieve invulling.
Er was, zeker in de beginfase, duidelijk sprake van cultuurverschillen. De Scandinavische markt is anders dan de Belgische. Zeker op het punt van personeelsinzet bleek het concept in België te duur uit te vallen. Na overleg, waarbij beide partijen wat moesten toegeven, staat er nu een concept dat werkt. De toevoeging van de bowling vonden de franchisegevers zeer interessant en wordt inmiddels ook bij andere vestigingen voorgesteld.
O Learys ligt in de Gentse Docklands. Dit oude havengebied is herontwikkeld en biedt kansen voor nieuwe concepten. In het Docklands winkel- en uitgaanscentrum is gekozen voor een relatief grote oppervlakte voor leisure. Ongeveer 1/3 van de oppervlakte, vooral op de hogere verdiepingen, wordt hiermee ingevuld. Dit zijn, naast O Learys, o.a. een kartcentrum, indoor voetbalveldjes, fitness- en vechtsport zalen en escape rooms. Op de begane grond zijn vooral winkels gevestigd. Die halen niet de omzet die ze hadden gehoopt. Zo is ook weer duidelijk dat leisure niet automatisch een tovermiddel is om veel publiek naar winkels te lokken.
Meer informatie: https://olearys.be/gent-event-center/
Met dank aan:
Hans van Leeuwen (Pleisureworld), organisator van deze eendaagse trendtour