Leisure en het speelveld met de elastieken lijnen

Leisure – Het belang van design en verblijfs-/dagrecreatie. Dat was het thema van een RECRON bijeenkomst in het Brabantse Oisterwijk. Design kan nieuwe kansen en nieuwe inzichten brengen, maar of dat door iedereen zo werd ervaren na de middagsessie was de vraag.

artoflivingwell
foto Artoflivingwell – Stan de Haas

De circa vijftig aanwezige ondernemers in de verblijfshoreca kregen in sneltreinvaart een aantal sprekers voorgeschoteld in het House of Leisure in Oisterwijk. Stuk voor stuk hadden zij de intentie de ondernemers aan te zetten tot nadenken op welke wijze zij hun wellnessresort, verblijfspark of dagrecreatie aantrekkelijker of beter onder de aandacht konden brengen van de consument. Dat daarbij niet werd geschroomd om ook wat aandacht te vragen voor eigen producten of diensten mocht de pret niet drukken.

Serieuze investeringen
Dat de markt voor verblijfsrecreatie geen speeltuin is voor welwillende amateurs werd vooral duidelijk tijdens de pauzes. Campingondernemers die jaarlijks gemiddeld één miljoen euro investeren om ‘bij te blijven met de verwachtingen van de consument’, of te zorgen voor het zogenaamde ‘WOW-effect’ van spreker en belevingsarchitect Stan de Haas, waren geen uitzondering op de bijeenkomst.

Ondernemers in de attractiebranche lachen zelfs om dergelijke investeringen omdat een beetje attractie veelal in de ‘miljoenen, zo niet tientallen miljoenen euro’s’ loopt. Terecht werd daarom de vraag gesteld waarom er geen banken aanwezig waren op de bijeenkomst omdat het investeringsniveau van de sector dat alleszins rechtvaardigt?

Natuurlijk Spelen; Noem het vooral géén speeltuin! (foto: Speelplan)
Natuurlijk Spelen; Noem het vooral géén speeltuin! (foto: Speelplan)

Laveren tussen klantwens en regelgeving
Veel ondernemers hebben niet alleen te maken met het verwachtingspatroon van hun gasten, maar ook met ambtenaren of natuurgroepen, die zich zorgen kunnen maken over bepaalde beschermde dieren als bijvoorbeeld de groene boomkikker. ‘Het signaleren van een dergelijke diersoort kan zo maar een uitbreidingsplan met zeven of veertien jaar vertragen,’ aldus Justus van den Berg, landschapsarchitect. Designer Ton Kooymans adviseerde daarom vooral gebruik te maken van het speelveld met de elastieken lijnen. ‘Ontwikkel een ontdekkingsplek voor de kinderen, maar noem het nooit speeltuin, want voor dat je het weet, moet je aan allerlei veiligheidsregels voldoen van rubber tegels en tourniquets in omheiningen etc. Maak in het geval van de groene boomkikker het gebied beter dan waar die zat, dat bespoedigt de voorgang in een project aanzienlijk en voorkomt een hoop gedoe.’

Kooymans wilde vooral dat ondernemers de dingen die ze hebben anders gaan invullen, waardoor er een nieuwe dimensies ontstaat. Zelf ontwikkelde hij op een bestaande achtbaan de zithouding in een bakje naar een motor-houding voor de gebruikers van de achtbaan, waardoor er een heel ander sensatie-effect werd beleefd tijdens de rit. Nu is hij bezig met de ontwikkeling van een caravan die het hele jaar dienst kan doen als tweede huisje of buitenkeuken achter in de tuin in plaats van een caravan die 48 weken in de opslag staat. De houten caravan wordt bovendien als ‘lading’ op een onderstel vervoerd, waardoor die aan minder technische eisen hoeft te voldoen, terwijl het onderstel ingezet kan worden om fietsen te vervoeren of andere zaken.

Omgeving als onderdeel van je product
Andere sprekers gingen vooral in op de rol en betekenis die je als recreatiebedrijf wilt spelen naar de gast. Kern in die bijdragen was dat er niet altijd zwaar geïnvesteerd hoeft te worden in gebouwen of parken, maar dat het in veel gevallen ook juist gaat om het benadrukken van de zaken rondom het park waarom de gast komt. “Als het gebied of de activiteiten rondom je locaties de belangrijkste reden zijn voor het bezoek, hoeft er geen zwaar investeringsplan te liggen voor de accommodaties,” aldus Johan Drenth van Facet architecten. Het duidelijk benadrukken ervan voor de gast volstaat dan.

VR in opkomst
VR in opkomst

Het NHTV sloot de presentaties af met de wereld van Virtual Reality, deze wereld neemt een enorme vlucht die niet te stoppen is. Dit biedt kansen voor veel verouderde dagattracties, omdat deze met ‘beperkte’ investeringen hiermee een nieuwe levenscyclus kunnen krijgen.
De middagsessie samenvattend: design is meer dan het product, het gaat om de gast, het WOW-effect, de verrassing, nieuwsgierigheid, regelgeving, creativiteit, gecontroleerde beleving en sturing, maar uiteindelijk gaat het allemaal om de herinnering die de gast mee naar huis neemt.

 


Met dank aan (verslaglegging):
Steffen van Beek van @Foodclicks
@Foodclicks is een vakwebsite met een specialisatie in buitenshuis eten. Ook eten en drinken in de recreatiesector behoort tot de aandachtsvelden van deze website.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *