Kennis delen zit in het dna van Science Centers

Als er iets is waar Science Centers goed in zijn, dan is het kennis delen. Dat zit gewoon in hun dna. Dat bleek ook wel tijdens de Europese conferentie van Ecsite die onlangs plaatsvond in Den Haag. Er was volop keuze aan lezingen en workshops en tijdens de meeste bijeenkomsten werd het podium gedeeld door meerdere sprekers. Het was wellicht een beetje veel, maar het geeft wel een enorme boost als je ziet dat collega’s niet worden gezien als concurrenten, maar als partijen die  elkaar gewoon vooruit willen helpen.

Vorige week publiceerden we al een verslag van de workshop over de relatie tussen Science Centers en de media (“Waarom publiceren die journalisten altijd wat anders dan wij willen communiceren?”) Inmiddels staan meerdere presentaties online en maken we een selectie uit de presentaties die leerzaam zijn voor de hele recreatiebranche.

facilitator is veruit de grootste doelgroep
facilitator is veruit de grootste doelgroep

Een andere kijk op doelgroepen
Science Centers hebben als belangrijkste doel; het delen en overbrengen van kennis. Dat zie je ook terug in de diverse presentaties. Bij de analyses van gasten worden selectiecriteria aangelegd die van invloed zijn op de manier waarop iemand de kennis tot zich neemt. Met name de presentatie van Mikko Millikoski van Heureka uit Finland biedt een nieuwe kijk op de manier waarop iemand de expositie ervaart. En waar de recreatiebranche sterk inzet op ‘onvergetelijke ervaringen’, willen science centers dat hun ‘ervaring niet vergeten wordt’. Een nuanceverwschil? Mikko onderscheidt vijf hoofddoelgroepen (met tussen haakjes de omvang van de doelgroepen volgens diverse onderzoeken):

  1. De Explorer – gedreven door nieuwsgierigheid (21%)
  2. De Facilitator – gedreven door anderen (b.v. ouders die met hun kinderen meekomen) (38%)
  3. De Experience seeker – wil de tentoonstelling vooral zelf zien en ervaren (11%)
  4. De professional hobbyist – komt gericht om kennis op te doen; weet vaak meer dan het personeel (10%)
  5. De Recharcher – vind het bezoek een welkome afleiding (escapism) (12%)

Elke groep heeft een andere benadering nodig en stelt andere faciliteiten op prijs. Mensen kunnen in verschillende situaties behoren tot verschillende doelgroepen. Ouders die met hun kinderen meekomen behoren tot de facilitators. Als ze deelnemen aan de science nights – zonder hun kinderen – dan zijn het ineens de Explorers of Experience Seekers.

Link naar: Presentatie Mikko Myllykoski (klik op de ‘P’ op de geopende pagina om de powerpoint presentatie te openen)

Wel of geen tekstbordjes plaatsen
In Science Centers staan vele apparaten die je thuis niet tegenkomt. Is een geschreven gebruiksaanwijzing dan noodzakelijk? Het overgrote deel van de aanwezigen bij de workshop ‘Beyond Classic Media’ is duidelijk geen fan van geschreven instructies. Uit onderzoek met camera’s blijkt dat bordjes met uitleg, met name door kinderen, nauwelijks worden gelezen. In principe moet het gebruik op een visuele wijze logisch zijn. Of het kan de doelstelling zijn om kinderen te laten experimenteren en daarmee zelf uit te vinden hoe iets werkt. Ook bij deze discussies blijkt wel dat veel aanwezigen een onderwijskundige achtergrond hebben.

Een bijzondere presentatie wordt gegeven door Anna Schaefers van het Duitse Archimedes Exhibitions. Zij ontwikkelden de ‘whispering wall’. Het idee daar achter: De bezoeker wordt vooral visueel geprikkeld en heeft daarvoor continu zijn filter aan staan. Met de whispering wall wordt op een onverwacht moment fluisterend een boodschap doorgegeven, aangestuurd door een sensor. Die aandacht kan vervolgens worden geleid naar een object dat gezien wil worden. Ook objecten die een verhaal vertellen maken gebruik van het positieve verrassingseffect.

Bekijk hier de presentatie van Anna Schaefers

En dan nog een selectie uit de vele workshops:

Thematisering van het Science Center
Hier speelt de discussie dat een deel van de Science Centers vinden dat de omgeving niet de aandacht mag afleiden van het kernproduct; de wetenschap. In deze workshop geven vier sprekers voorbeelden hoe je ‘scenes’ kunt neerzetten die juist een meerwaarde zijn voor de gewenste beleving. Meer info: Presentaties Scenography

Kennismaking met de Maker Movement
Presentaties rondom een nieuwe trend, de Maker Movement; het is mogelijk, het is leuk en we kunnen het samen met anderen doen. Er is een groeiende groep mensen die er veel plezier aan beleeft om met nieuwe technieken te experimenteren. De Makers bepalen hoe de wereld er uit ziet. Jean Michel Molenaar laat zien wat er zoal gebeurt in experimentele Fab Labs Ook in Nederland wordt al ingespeeld op deze trend. Bijvoorbeeld door Science Center Delft

Gebruik van pop-culture
Niet iedereen is overigens wars van show en fun. Dat bleek wel tijdens de workshop over het samenwerken met populaire cultuur. De characters van Wallace and Grommit worden regelmatig ingezet om kinderen iets te leren. De animatiestudio Aardman hield een (vrolijke) presentatie. Kies voor het bestand Future Eyes v24 voor de powerpoint

Op de beursvloer lieten diverse leveranciers zien welke opties er zijn voor een expositie.
Op de beursvloer lieten diverse leveranciers zien welke opties er zijn voor een expositie.

Plannen om zelf een Science Center te beginnen?
Diverse partijen vertellen over hun eigen start, met alle valkuilen. Ook zijn er science centers die graag behulpzaam zijn bij het opzetten van nieuwe centra. De presentaties van sprekers in deze sessie:

Vanuit een Museaal perspectief
Op de website Blooloop.com staat ook nog een aardige bespreking van een aantal van de presentaties door Martin Howe van Teq4 Limited

Wat viel de redactie op:
+ Kenmerkend voor de goede relatie tussen de Science Centers is deze webpagina van Science Center London, waarop zij hun ervaringen en kennis in bedrijfsvoering openstellen voor anderen: www.sciencemuseum.org.uk/sharingexpertise
+ Science Centers spelen in op nieuwsgierigheid van mensen. Als dagrecreatie is het een vorm van tijdsbesteding met inhoud. Deze deelbranche is volop in ontwikkeling en richt zich op nieuwe doelgroepen. Met name de doelgroep ‘ouderen’ is groeiend, en dus kansrijk.
– Science Centers zien zichzelf vooral als kennisinstituten en maken lang niet altijd optimaal gebruik van technieken uit de attractiesector. Deels komt dat door weerstand tegen inhoudsloze attracties. Door attractie te vertalen naar ‘aantrekkelijk’ neemt dat wellicht al veel weerstand weg.

Voor een compleet overzicht van alle presentaties: www.ecsite.eu

In Nederland zijn de diverse Science Centers verenigd in: www.vsc-netwerk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *