In gesprek met je websitebezoekers

(Blog door Chris Vermeulen van websitesupporters.com.) Vroeger waren websites eenrichtingsverkeer. De maker van de website schreef de teksten en de bezoekers konden dat lezen. Tegenwoordig kunnen bezoekers steeds vaker op sites reageren en dus mede de ‘inhoud’ van de websites bepalen.

Kunnen jouw bezoekers ook al reageren op je website?

Het is best wel belangrijk dat ze dat kunnen. Ze hebben er behoefte aan. Ze zijn het gewend van andere sites en voor jou is het leerzaam, omdat je meer feeling krijgt met wat er speelt bij jouw bezoekers.

Wanneer je weet wat er leeft onder de bezoekers van je website kun je daarop inspelen door andere of aanvullende diensten of producten aan te bieden of door de bewoordingen op de site wat aan te passen. Je kunt dan nog efficiënter je site inrichten waardoor die nog succesvoller wordt.

Doordat je bezoekers feedback kunnen geven voelen ze zich meer betrokken bij jou, bij je site en bij je bedrijf. Dat verbetert de loyaliteit en zorgt dat ze vaker terugkomen. En dat verhoogt weer de kans dat ze met jou in zee gaan.

Blog
Mensen laten reageren kan op verschillende manieren. Als je een blog hebt, dan kun je bezoekers toestaan om te reageren op wat je net online gezet hebt. Vergelijkbaar met de mogelijkheid om op dit artikel te reageren. Je kunt dan zelf instellen of je de reacties meteen op de site laat verschijnen, of dat je ze eerst moet goedkeuren.

Gastenboek
Een andere manier om mensen iets op je site te laten zeggen is een gastenboek. Dat is een aangewezen stukje op een pagina van je site waar bezoekers kunnen reageren. De reacties verschijnen dan onder elkaar. Je kunt dat op meerdere pagina’s van je site doen. Een gastenboek is eigenlijk best eenvoudig te installeren.

Forum
Een forum is de meest uitgebreide mogelijkheid om met mensen op je site in gesprek te gaan. Daarom besteden we hier iets meer aandacht aan. Bij een forum kun je ervoor kiezen dat iedere bezoeker van je site op het forum mag reageren, maar je kunt er ook voor kiezen dat men zich eerst moet registreren als lid. Dat is bij forums wel gebruikelijk.

Forumleden kunnen zelf een gesprek (forumtopic) starten en jij als webmaster natuurlijk ook. Ze kunnen reageren op elkaar en zo elkaar verder helpen. Forums worden vaak gebruikt om vragen te stellen aan de andere leden en zo naar oplossingen te zoeken. De wijsheid van de groep kan geraadpleegd worden op die manier.

Door een forum op je site te zetten, faciliteer je als het ware een groep gebruikers om elkaar te helpen. Daardoor komen ze steeds vaker terug naar je site en daar kun je natuurlijk op inhaken. Je kunt op een subtiele manier promoties boven het forum zetten en de rest van je menustructuur goed in beeld houden, zodat ze ook eens verder gaan kijken op je site.

LET OP: een forum kan een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn ook mensen die misbruik maken van een forum, daarom is het wel nodig dat er mensen zijn die het forum een beetje in de gaten houden en in goede banen leiden.

Bezint eer ge begint aan een forum. Waar je bij een gastenboek vrij gemakkelijk de mogelijkheid om te reageren aan en uit kunt zetten of zelfs het gastenboek helemaal verwijderen, kun je dat bij een forum zomaar niet maken. Zeker niet als het eenmaal goed op gang is. Een forum moet goed in de gaten gehouden worden en dat kost wat tijd. Over het algemeen valt die tijd die je daaraan kwijt bent echter erg mee.

Dat gezegd hebbende is in het algemeen de mogelijkheid voor bezoekers om op je site te reageren wel een heel waardevolle aanvulling op je site.

Stappenplan:

Stap 1: Kies één van de manieren om bezoekers te laten reageren.

Bij een blog is het de bedoeling om er regelmatig (minimaal 1 keer per week) iets nieuws op te zetten. Bij een forum kan het lastig zijn om het vlot te trekken. En het moet in goede banen geleid worden. Bij een gastenboek is het een kwestie van op je site zetten en af en toe kijken wat er geschreven wordt. Dat is dus verreweg de makkelijkste manier.

Stap 2: Installeer het interactieve element dat je gekozen hebt.

Blog: Als je een blog wilt beginnen, dan kun je hier terecht voor aanvullende info: Blog beginnen.

Gastenboek: Als je een gastenboek op je site wilt, dan kun je hier terecht: Gratis gastenboek.

Forum: Als je een forum wilt beginnen kun je hier terecht voor meer info: Forum beginnen.

Stap 3: Maak bekend dat je site interactief is geworden!

Mail je vrienden, familie, klanten en leveranciers dat je site interactief is geworden en dat ze kunnen reageren. Leg een leuke stelling neer of iets wat reacties oproept. Misschien kun je aanhaken bij iets actueels en jouw mening als expert erover geven en mensen uitnodigen om te reageren.

Stap 4: Werk je logboek even bij.

Het doel van WebsiteSupporters.com is elke week een paar kleine verbeteringen aan je site aanbrengen die opgeteld voor een groter succes van je site zullen zorgen. Door een logboek van die veranderingen bij te houden kun je later altijd terugvinden welke veranderingen nou de doorslag hebben gegeven. Je kunt hiervoor onze gratis SiteCoach gebruiken.

Heb je vragen of kom je er niet goed uit? Stel je vraag dan door hieronder op dit bericht te reageren. Website Supporters helpt je graag.

Bron: websitesupporters.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *