In 5 stappen naar een adventure concept

Investeren in een net adventure, klimpark, klimbos of ander outdoor project? Wat komt daar allemaal bij kijken en welk proces wordt er doorlopen? Lees hier de 5 stappen die genomen kunnen worden om een adventure concept te realiseren.

  1. Onderzoek en ontdek
    Investeren in een adventure concept is een kostbare investering en iedere ondernemer zou zichzelf goed moeten verdiepen in de mogelijkheden en consequenties van verschillende concepten. Door zelf op onderzoek uit te gaan en de kennis te verbreden kan er al veel informatie worden verzameld. Dit draagt bij aan de keuze en zorgt ook voor een beter begrip voor de investering. Kijk bijvoorbeeld naar veiligheidsaspecten en onderhoud. Ook door leveranties te vergelijken kan er al een goed beeld verkregen worden van wat je als ondernemer graag wilt hebben en wat er in de markt speelt. Ga ook een keer op bezoek bij verschillende parken zodat je deze al een keer ervaren hebt. Wanneer je voldoende tijd investeert in bovenstaande, zul je ook in een later stadium niet voor verassingen komen te staan.
  2. Schetsontwerp voor adventurepark in De Biesbosch

    Design
    Heb je een leverancier gevonden die bij je past en waar je vertrouwen in hebt? Dan begint het design proces. Vaak zal er eerst een schets design worden gegeven wat een indicatief beeld geeft van het adventure concept. Bij een klimbos zullen bijvoorbeeld de bomen eerst onderzocht worden om te kijken of het mogelijk is om er een concept te creëren. Wanneer je als ondernemer vervolgens tevreden bent met dit plan, kun je opdracht geven waarna er een technisch design zal worden gemaakt afhankelijk van het soort concept. Denk hierbij aan constructieberekeningen en een gedetailleerd plan voor de bouw.

  3. Ontwikkeling
    Wanneer het technische design gereed is, kan de bouw van het project beginnen. De duur hiervan is erg afhankelijk van het soort concept en kan variëren van een aantal weken tot een paar maanden. Blijf als ondernemer altijd betrokken tijdens de bouw zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en kan communiceren met de leverancier. Ook houd je grip op het proces, kun je bepaalde aspecten nog afstemmen en kom je aan het eind van de rit niet voor verassingen te staan.
  4. Oplevering
    Wanneer het adventure concept klaar is, moet het worden gekeurd door een daardoor bevoegde instantie. Door het park te laten keuren volgens een Europese veiligheidsnorm, kun je de veiligheid garanderen voor je bezoekers wat natuurlijk van essentieel belang is. Als het park gekeurd is ontvang je een certificaat. Naast de keuring zal het personeel ook opgeleid moeten worden om de bezoekers zo veilig mogelijk te kunnen begeleiden. Hiervoor zijn ook verschillende bedrijven die bevoegd zijn om dit uit te voeren.
  5. Onderhoud en exploitatie
    Na oplevering houdt het echter niet op. De ondernemer zal rekening moeten houden met onderhoud wat periodiek zal gebeuren. Ook dit is in het teken van veiligheid en zal bijdragen aan de levensduur van het park. Er bestaan onderhoudscontracten waardoor je als ondernemer niet opeens onderhoud laat doen waar je van tevoren niets van af wist. Ook zul je moeten investeren in de succesvolle exploitatie. Bezoekers komen natuurlijk niet vanzelf en je kunt dit stimuleren door je marketingaanpak op orde te hebben. Denk hierbij niet alleen aan externe communicatie maar ook aan de presentatie van je bedrijf aan huidige bezoekers. Zorg ervoor dat je enthousiast personeel hebt die de ervaring voor bezoekers kunnen verhogen van een ‘8’ naar een ’10’. Denk aan hoe je bezoekers kunt laten terugkeren of hoe je met bepaalde acties of samenwerkingen nieuwe groepen kunt aantrekken. Het succes van het park hangt namelijk ook een groot deel af van hoe je deze in de markt neerzet.

met dank aan:
Active Construction

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *