De afgelopen tijd heb ik veel met recreatieondernemers gesproken over de toekomst van hun bedrijf. Ik merk dat ze vooruit kijken; de toekomst tegemoet. Dat kenmerkt echte ondernemers. Ze hebben plannen. Dat is goed om te zien; van slimme ontwikkelingen gaat het rendement van bedrijven immers omhoog. Niet investeren zorgt voor achteruitgang in de recreatiesector. Tegelijk valt het op dat veel van deze ondernemers worstelen met het nemen van ingrijpende beslissingen. Logisch: banken zijn behoudender dan ooit en de markt is deels moeilijk voorspelbaar.
Een kleine greep uit de worstelingen die met mij gedeeld werden:
- “Het bedrijf overnemen van mijn ouders? Dat wil ik wel. Dan ga ik het wel aanpakken op mijn manier. Het punt is, mijn manier heb ik goed in mijn hoofd zitten”;
- “We hebben behoefte aan een volwaardige binnenactiviteit voor onze gasten zodat we een seizoenverbreding realiseren. Maar ja, wat is slimmer: een bowlingbaan of de vernieuwing van ons overdekte zwembad?”
- “We hebben een prachtig recreatiebedrijf. Toch zien we de resultaten stagneren; we hebben het gevoel dat er meer uit te halen valt. Maar hoe?”
- “We beschikken over 30 hectare te ontwikkelen recreatiegrond. We hebben mooie plannen, maar we krijgen het met de bank niet rond. Wat is wijsheid?”
- Is het slim om nog een recreatiebedrijf aan te schaffen? We zijn nu namelijk te groot voor het servet. Hoeveel kosten kunnen we besparen als we nog een bedrijf runnen? We willen verder groeien”.
Chemie
Naast het zakelijke aspect van deze ondernemersvragen gaat het ook over emotie. De verbinding tussen emotie (onderbuikgevoel) en ratio (zakelijk) leidt bij veel ondernemers tot de beste chemie en tot succesvolle beslissingen: ondernemersbeslissingen op basis van een zakelijk onderbuikgevoel.
Het komt ook regelmatig voor dat beide aspecten onvoldoende in evenwicht zijn; een ondernemer is sterker gericht op zijn onderbuik en kan de zakelijke aspecten lastig overzien of op papier krijgen. De bank wijst hem hier dan vaak (te laat?) op.
Of soms wordt hij heen en weer geslingerd tussen ratio en emotie en daardoor komt hij niet tot een besluit. De chemie blijft uit.
Focus op cashflow
Op die momenten is het handig om een stapje terug te doen. Zoals de ondernemers van zo-even ook deden. Ze hadden plannen van enkele tienduizenden tot een paar miljoen euro. Zij schakelden ZKA in om de realistische feiten op een rij te zetten. Met deze ondernemers gingen we focus aanbrengen op hun ambities en plannen. Uiteindelijk brachten we elke beslissing terug tot rationele cashfloweffecten. De cashflow van recreatiebedrijven is voor banken leidend bij de beoordeling van financieringsaanvragen. Ook is de cashflow belangrijker geworden bij de waardebepaling van recreatieondernemingen. Daarom is het cruciaal voor ondernemers om iedere beslissing uit te drukken in het verwachte cashfloweffect.
Het helpt ondernemers om ZKA in te schakelen. Het geeft ze inzicht in de effecten van hun plannen. Bovendien blijken de kosten van zo’n advies vaak maar een fractie van de totale investering. Sterker nog: plannen worden er beter van omdat we een ander licht schijnen op de verdiencapaciteit van het plan.
Als uiteindelijk de ratiokant met zijn focus op cashflow is scherpgesteld, verbinden ondernemers hun onderbuikgevoelens en ambities met het plan. Ze klankborden intensief en tenslotte nemen ze de beslissing. De toekomst tegemoet. Dat kenmerkt echte ondernemers.
Met dank aan:
Merlijn Pietersma
Senior adviseur ZKA Consultants & Planners
Tel. 06-81909921
m.pietersma@zka.nl
Twitter: @merlijnpietersm