Help! Mijn bezoeker koopt geen souvenirs meer!

De zomer is officieel van start gegaan. Tijd om het geld te gaan verdienen binnen de souvenirwinkels in de publieksattracties. De verkoopteams zijn er klaar voor, de producten liggen in de schappen en de ramen worden gelapt voor een goede doorkijk. Als laatst duimen we allemaal dat er twee zonnige maanden gaan komen en de bezoekers in grote getalen toestromen.

Waar blijft het geld?
Inside informatie leert ons dat de bezoekersaantallen op schema liggen, maar de gemiddelde bestedingen behoorlijk zijn gedaald. Bezoekers geven minder uit per persoon aan souvenirs. Diverse bedrijven hebben mij de afgelopen weken gebeld met de vraag of ik zou weten hoe ik de consument kan overhalen tot aankoop van een souvenir. Hoewel het mijn vakgebied is en de meeste van mijn veranderingen in souvenirwinkels aanslaan, merk ook ik dat de bezoeker terughoudend is in zijn aankopen.

Help! Wat wil de consument? Fotografie: Iris Jacobs

Ruilen, co-sharing en duurzame producten
Dat er degelijk iets aan het veranderen is in het consumentengedrag, daar wordt veel over geschreven. Gisteren las ik nog een artikel over het opkomende ruilen, co-sharing en gebruik van duurzamere producten. Wat aangeeft dat we beter nadenken over onze aankopen. We houden hierbij rekening met het milieu door enerzijds te hergebruiken en anderzijds door bewust te kiezen voor duurdere producten met een langere levensloop. De social media zou ook een groot effect hebben op ons aankoopgedrag en we zijn minder gevoelig voor reclame uitingen geworden. We vertrouwen daarnaast al die grote bedrijven die geld willen verdienen minder en gaan vooral uit van de ervaringen van personen uit de omgeving.

Een zomer vol verkoop
Waardoor het ook komt, ik wil weten wat ik kan verkopen aan de terughoudende consument. Deze zomer ga ik daarom de meest uiteenlopende verkoopsystemen uitproberen. Ik wil er achter komen of de traditionele verkoop in souvenirwinkels nog wel past bij het gedrag van de consument. Om daar achter te komen ga ik deze zomer op de rommelmarkt staan, geef kookworkshops naar Amerikaans principe, ga promotiemateriaal uitdelen en zal mogelijk plaatsnemen in een callcenter. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende verkoopsystemen en welke technieken zouden nuttig kunnen zijn in de souvenirwinkels.

Nodig mij uit!
Heb jij zelf nog tips voor bedrijven waar ik een dag kan meelopen?  Laat dan een reactie achter.
Deze zondag sta ik op de rommelmarkt in Breda. Mocht je in de buurt zijn, kom dan zeker even langs bij mijn kraam. Volgende week vrijdag kun je op Pretwerk lezen hoe het gegaan is.

 

“Zolang we blijven wijzen naar elkaar, zal er geen oplossing gevonden worden.”

Ruby Kramer – PanterKist

___________________________________________________________________________

PanterKist is geen Kat in de Zak – wat het dan wel is? Ga naar www.PanterKist.nl

Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op Twitter en sluit aan op Facebook

 

5 reacties

  1. Hallo Ruby,

    Men verleiden en poging tot aankoop is zeker erg moeilijk in deze tijd. De gemiddelde besteding zal komend tijd nog wel dalen, de key om verkoop te stimuleren is naar mijn inzien de bruikbaarheid van de producten.(is het ook toepasbaar in het dagelijks leven?) wanneer de producten ook voor ander doeleinde gebruikt kan worden, is voor men een extra aanzet tot aankoop. een simpel voorbeeld is een fietsbel. natuurlijk moeten de bedrijven ook kortingen geven om zo je verkoop te stimuleren. geven en nemen, voor lief nemen met iets mindere marge, als het verkoop maar blijven vloeien. Ook ben ik overtuigd dat de bezoekers gestimuleerd worden vooraf het bezoek, op de website kan men de bezoekers al voorzien van nog te komen acties/actieperiode.( denk hierbij “groupon” principe)
    Ik heb laatste tijd paar parken bezocht, bv Floriade, Madurodam en morgen naar Walibi. Het is mij erg opgevallen dat de parken het experience en het interactieve deel proberen te integreren in het totaal plaatje. Hier en daar zijn nog mankementen, maar in het algemeen super veel verbetert. Alleen social media worden nog niet goed toegepast. Eens?
    Maar ik ben super benieuwd naar je onderzoekje. Houd je me op de hoogte?

    Groetjes Liyu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *