Kan heel de regio van megasucces Amsterdam profiteren?

Er is iets bijzonders aan de hand in onze hoofdstad. Een heus luxeprobleem: er komen te veel toeristen. Een nieuwe term is hiervoor ontstaan, ‘Overtoerisme’. Voor de Metropoolregio Amsterdam (het zuidelijk deel van de provincie Noord-Holland en een deel van Flevoland), zijn hotelkamers voor de komende vijf jaar nodig. ZKA maakt voor de verantwoordelijke bestuurders en ondernemers de kwestie inzichtelijk en geeft handvatten voor verdere besluitvorming.

drukte in Amsterdam
Wie door de Kalverstraat loopt, hoort bijna geen woord Nederlands meer, de rij voor het Anne Frank Huis wordt steeds langer en ondernemers staan te springen om nóg meer verblijfsmogelijkheden te bouwen. Natuurlijk heeft Amsterdam redenen om een feesthoedje te dragen – maar soms gaat dat feesthoedje af en gaan de handen in het haar. Want: waar moet Amsterdam die miljoenen geïnteresseerde toeristen eigenlijk laten?

Vitaliteitsonderzoek
Willem Kraanen, Ronald Haagen en Rutger van de Maat van ZKA zijn voor de MRA (de Metropoolregio Amsterdam), alle relevante cijfers in kaart aan het brengen. Willem Kraanen licht voor deze nieuwsbrief toe wat überhaupt nodig is om inzicht te krijgen in de groei. ”Als we een onderzoek naar de vitaliteit van de logiesvoorzieningen doen, dan kijken we naar het toekomstperspectief en de kwaliteit van het aanbod”, leidt de enthousiaste adviseur in. “Hoe vitaal is de MRA-regio ten opzichte van de rest van Nederland?” Amsterdam heeft besloten dat er nauwelijks meer hotels bijgebouwd mogen worden in de stad zelf. Welke invloed heeft dit op de rest van de regio?

Geen leegstand
Je zou zeggen dat er dan simpelweg nieuwe hotels en andere logiesvoorzieningen ontwikkeld moeten worden, maar zo simpel ligt het niet. “Je moet ook naar de toekomst kijken en zorgen dat Amsterdam niet over een aantal jaar met allemaal leegstaande hotels achterblijft, die je moet ombouwen of afbreken. Je weet niet hoe het loopt. Het is veel slimmer om de toeristen te verspreiden.” De MRA zet daarom al jaren in op “Amsterdam bezoeken, Holland zien”, en zal hier ook de komende jaren haar focus op houden. Dat vindt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen ook: deze instantie spreekt al niet meer van destination marketing, maar destination management.

Niet zorgen dát bezoekers komen, maar dat ze goed worden gestroomlijnd. ZKA is gevraagd hier de basis voor te leggen met dit onderzoek. “Om ervoor te zorgen dat Amsterdam niet één groot pretpark gaat worden waar het onaangenaam is om te wonen en te werken, moet er actie worden ondernomen.”

Aan de vooravond van een groot project
De politiek van Amsterdam heeft aangegeven de deur op slot te willen draaien voor nóg meer hotels. Betekent dit dat nieuwe uitbreidingen voor het grootste deel gebouwd moeten worden in gebieden buiten de stad? En zou het niet beter zijn het bezoekmotief te verbreden van alleen Amsterdam naar Amsterdam en de regio? Denk hierbij aan Amsterdam Beach (Zandvoort), Amsterdam Castle (Muiderslot in Muiden) of Flowers of Amsterdam (Keukenhof). Volgens Willem staan we met elkaar, in de MRA, voor een grote taak. “We zijn de ingrediënten aan het verzamelen, nu moeten we nog gaan koken. Eind februari zal het onderzoek / de maaltijd klaar zijn”.


met dank aan: Willem Kraanen, ZKA Leisure
Willem is binnen ZKA een ervaren adviseur met oog voor ondernemersbelangen én bestuurlijke verhoudingen
w.kraanen@zka.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *