Haal het maximale uit seizoen 2021!

Binnen de verblijfsrecreatie heb jij als ondernemer momenteel te maken met grote onzekerheden, waarbij het belangrijk is om kansen te zien en deze te benutten.

Heb jij bijvoorbeeld al nagedacht over je prijsbeleid voor 2021 en hoe jij volgend jaar een optimale bezetting kunt realiseren? Stratech Account Manager Kumar van Geffen voorziet je graag van tips zodat jij het maximale uit 2021 kunt halen!

Binnen de verblijfsrecreatie heb jij als ondernemer te maken met grote onzekerheden: Word je verplicht het bedrijf te sluiten, of mag je open blijven voor gasten? Mogen gasten komend Hemelvaart en Pinksteren wel bij je komen recreëren? Een tijd waarin veiligheidsregio’s campings sluiten terwijl andere regio’s ze juist weer openhouden (met de 1,5 meter-regel inachtneming). Ondernemers in de verblijfsrecreatie zien de omzet met soms wel meer dan 90% teruglopen. Gelukkig mogen de campings in een aantal regio’s weer (deels) open.

Er is nog steeds veel onduidelijkheid over wat er in het hoogseizoen 2020 binnen de recreatiesector zal worden toegestaan. Wanneer de overheid de teugels qua regelgeving wat meer laat vieren, zullen mensen er toch op uit willen gaan. Vakantie naar het buitenland is sterk afhankelijk van de regelgeving die daar geldt, maar ook van het vertrouwen van mensen om naar het buitenland te willen. Dit is mede de reden dat we verwachten dat juist veel mensen zullen besluiten om hun vakantie dit jaar, maar ook in 2021, in eigen land te vieren. Daar ligt een grote kans voor de sector.

Kansen zien en benutten

In tijden van onzekerheid is het belangrijk om kansen te zien en deze te benutten. De coronacrisis biedt recreatieondernemers de mogelijkheid anders te gaan denken, kijk naar bijvoorbeeld initiatieven om accommodaties te verhuren als werkplek. Ondernemers worden min of meer gedwongen om te kijken naar de langere termijn. Kijk naar het groot aantal bedrijven dat gebruik maakt van de Recreatie Vouchers, om zo qua liquiditeit niet in grote problemen te komen. Ook dit biedt kansen. Anders dan voorgaande jaren is het juist in deze situatie van belang om zo vroeg mogelijk boekbaar te zijn voor vakantieseizoen 2021. Gasten oriënteren zich nu al op hun vakantie voor volgend jaar en willen hier ook hun Recreatie Vouchers voor in kunnen zetten. Gezien het feit dat diverse recreatieondernemers al druk bezig zijn met de prijsinrichting voor 2021, staan we stil bij deze prijsinrichting en de kansen dit de recreatieondernemers biedt.

Prijsbeleid 2021

Doordat mensen in 2020 minder of wellicht niet op vakantie kunnen, bestaat de kans dat ze hun vakantie voor 2021 al boeken om zo gegarandeerd te zijn van een plek. Het is voor jou als recreatieondernemer dan ook goed om alvast na te denken over je prijsbeleid voor 2021. Verwacht je schaarste en wil je de prijzen voor volgend jaar hierop aanpassen? Wil je meer flexibiliteit bieden aan je gasten en overstappen op flexibele aankomsten, vertrekken en verblijfsduren? Ook in 2021 hebben we te maken met de speciale vakantieperiodes, waarmee met betrekking tot de prijsinrichting rekening gehouden kan worden. Echter zou het effect van de huidige situatie kunnen zijn, dat mensen ook veel buiten deze speciale vakantieperiodes gaan boeken en deze periodes daardoor minder van belang worden.

Speciale periodes

Bij het inrichten van de prijzen is het essentieel om te weten wat de speciale (vakantie-) periodes zijn in 2021. Volgend jaar hebben we te maken met de volgende vakantieperiodes:

Hoogstwaarschijnlijk gaan er meer Nederlanders in eigen land op vakantie in 2021. Veel van die vakanties worden op dit moment al vastgelegd. Hierdoor zal er hoogstwaarschijnlijk schaarste ontstaan in de Nederlandse vakantieperiodes en wellicht ook in de schouderperiodes van het hoogseizoen (juni en september). Om dit te stimuleren, kan gebruik worden gemaakt van arrangementen of (bijvoorbeeld in het hoogseizoen) een minimale verblijfsduur in combinatie met vaste wisseldagen.

Dynamische prijzen

Tegenwoordig zie je steeds minder recreatiebedrijven een prijslijst publiceren. Positief gevolg hiervan is dat je als ondernemer flexibel bent in je prijsstelling. In een tijd van schaarste, kan worden overwogen om de prijzen dynamisch te maken: in dit geval zal de prijs bij een hoge vraag meer stijgen ten opzichte van de basisprijs dan bij een lage vraag.

Voor jou als recreatieondernemer is het interessant dat de gast zo vroeg mogelijk boekt. Wanneer boekingen eerder worden gemaakt, heb je als ondernemer meer zekerheid en eerder beschikking over liquide middelen vanwege de betalingen die worden geïnd. Je kunt het eerder reserveren door de gast stimuleren door bijvoorbeeld een vroegboekkorting te geven, waarbij je vanwege de verwachte schaarste een hogere basisprijs hanteert.

Aansluitend Boeken

Het is erg belangrijk dat er aansluitend wordt geboekt door de gast. Je wilt immers niet in periodes waarin de vraag groot is, zogenoemde ‘lege nachten’ hebben. Dit zijn nachten in een periode waarin je leegstand hebt, maar waarvoor de vraag groot is. Daarnaast wil je de gast de service bieden dat ze een voorkeur kunnen aangeven qua plek waar ze willen verblijven. Je kunt dit proces automatiseren, zodat je niet afhankelijk bent van een (onnodig tijdrovende) handmatige handeling. Op deze manier kun je voldoen aan de wens van de gast doordat deze een voorkeursboeking kan maken middels een online plattegrond, en tevens voldoen aan de wens van de ondernemer, namelijk efficiënt boeken waarbij zoveel mogelijk aaneengesloten boekingen worden gemaakt.

Communicatie richting je gast

Naast dat het belangrijk is je prijsinrichting op orde te hebben, is het ook belangrijk om de communicatie hierover richting je gast goed te hebben ingericht: informeer jouw gasten dat er geboekt kan worden voor seizoen 2021, zet een campagne op gasten met een Recreatie Voucher en zorg dat de vouchers online door de gast ingewisseld kunnen worden. Ook zou je bijvoorbeeld campagnes kunnen inrichten voor gasten die voorgaande jaren in een bepaalde periode een verblijf hebben geboekt, echter tot op heden nog niet hebben geboekt. 

Online distributiekanalen

In periodes waarin je minder bezetting verwacht, kan het interessant zijn om online distributiekanalen in te zetten die je helpen jouw aanbod breder te vermarkten. Dit kost weliswaar marge, maar kan je wel een hogere bezetting opleveren. Daarbij zou je per distributiekanaal prijsdifferentiatie kunnen toepassen waardoor zowel bezetting als omzet kunnen worden verhoogd.


met dank aan: Kumar van Geffen, Account Manager Recreatie bij Stratech, en verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *