Gastvrijheid en de externe omstandigheden

Vandaag de dag is er veel focus op alle regelgeving en de controle daarop zoals:

  • legionella
  • speeltoestellen
  • arbo-veiligheidsplan
  • protocollen

Vanzelfsprekend zijn die regels, en controle erop, belangrijk.  Maar de gast en je medewerker mist daardoor wel de menselijke maat! En juist die menselijke maat is van groot belang voor het gevoel van gastvrijheid!

Zorg daarom dat de focus ligt op de gast en en je medewerkers, stel die centraal! Ook met al je protocollen, regelgeving en de controle daarop.

Dat dat niet altijd lukt kwam onlangs nog heftig op mijn pad. We hebben veel inlandse bomen op onze camping. Je weet wel, bomen die van oudsher al voorkomen in Nederland. Een van die boomsoorten is de Iep. Een prachtige boomsoort, maar wel kwetsbaar voor de beruchte Iepenziekte. Een besmettelijke boomziekte, totaal gevaarloos voor de mens! De ziekte wordt overgedragen door een klein kevertje die van boom naar boom vliegt. Wanneer Iepziekte wordt geconstateerd door de zgn. Iepenwacht, dan moeten wij direct een afstandsverklaring tekenen en worden de bomen binnen 24 uur verwijderd.

Dat is al eerder gebeurt, dus ook deze bewuste vrijdag. Dit keer kregen te maken met zeer botte boeren; ik kan het niet anders zeggen. Het ingehuurde hoveniersteam roste werkelijk alles wat voor hun voeten kwam met het grootste gemak weg. Geen twijgje bleef gespaard. Met een hoop herrie en veel PK’s was alles binnen mum van tijd verdwenen. Ook de haag die er stond. Ik stamelde nog wat over het vogelnestkastje dat aan de boom zat. Er werd mij verzekerd, dat dit verpletterd zou worden, want  ‘de jongens’ waren niet van plan het eraf te gaan halen. De planning was dat de boom boven op het nestkastje zou gaan vallen.

Ik voelde een brok in mijn keel en zag de krater in de boomsingel ontstaan! Al jaren proberen we met ziel en zaligheid een mooie boomsingel te kweken, zodat er intimiteit en beschutting tegen wind wordt gecreëerd….

Er restte mij niets anders dan onze gast te bellen die tot nu toe van een prachtige plaats genoot; met veel privacy, beschutting van wind en schaduw voor de zon. Daar was nu een grote krater in de boomsingel voor in de plaats gekomen. Het was een dramatisch aanzicht en geen schutting kan dat weer terug geven. Deze gasten hebben zelf de heg 26 jaar geleden aangeplant. Ze hebben met hun gezin allemaal herinneringen opgebouwd en worden nu zo bruut verjaagd. De plaats kan ze nooit meer geven wat ze er tot voor kort nog vonden. Hoe we het op moeten lossen met onze gasten weten we nog niet. Ik heb ze direct gebeld met dit vreselijke bericht. Huilend zaten we beide aan de lijn.

Natuurlijk gaan wij er alles aan doen om deze mensen zo goed mogelijk nog te kunnen helpen. Sterker nog, al hun camping buurtjes hebben ook al hulp geboden. Maar ik vraag me wel af of de Iepenwacht niet gewoon tot eind september had kunnen wachten met deze actie. Het kevertje dat de besmetting door geeft was immers vast al vertrokken, op naar de volgende boom, voordat de dikke kroon de grond had bereikt.

Ook hier voelen we, dat we qua gastvrijheid sterk hebben gefaald. Ik voel me verantwoordelijk voor de glimlach van onze gast, en huilen is dan wel het laatste wat je wilt….

Rest ons nu alleen nog maar dit zo goed mogelijk op te lossen. Hoop dat het ons gaat lukken…..

Wanneer kwam de gastvrijheid bij jou in het gedrang door regelgeving en controle?

Ik ben benieuwd, wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg

https://www.facebook.com/campingheeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *