Het zat Wim Teunissen niet mee. Vier weken na de opening van Funmania Aalsmeer, moest het bedrijf verplicht op slot vanwege de coronacrisis. FunMania Aalsmeer is een Family Entertainment Center, gericht op sportieve activiteiten.
Wim had een vergelijkbaar concept al eerder uitgewerkt voor een overheids-B.V. in Doetinchem, onder de naam Skyzone. In Aalsmeer is hij mede eigenaar, samen met Erwin Hermes. Erwin heeft de locatie, die als tennishal in gebruik was, al sinds 1997 in beheer. Hij was op zoek naar een nieuw businessmodel en heeft samen met Wim de creatieve ideeën tot uitwerking gebracht.
Wat is jullie grootste succesnummer?
Wim: “Ik zou in dit geval niet willen wijzen op één specifieke attractie, maar op de veelzijdigheid van ons concept, opgebouwd met vooral tijdloze activiteiten als klimmen, trampolinespringen, schaatsen en voetbal in een spectaculair jasje op verschillende niveaus zodat er plezier en uitdaging is voor alle leeftijdsgroepen. Skyzone was het voorschot op het eerste concept in deze vorm en in Funmania komen er nog meer spectaculaire activiteiten bij elkaar voor een lage all-in prijs. We spreken met ons funpark een enorm brede doelgroep aan.”
Maar er is toch wel één attractie die het meest populair is? Wim: “Ja, dat is toch wel de zipcoaster. Dat is echt een eyecatcher waarvoor mensen speciaal naar Funmania komen.” Daarnaast is de mogelijkheid om van binnen naar buiten te kunnen nu al eindeloos populair.
Heb je een stokpaardje?
Wim: “Dat is een lastige vraag. Ik toets altijd al mijn plannen aan één uitgangspunt; ‘Hoe maak ik het de mensen echt naar de zin.’ Bij mij heeft dat zelfs een hogere prioriteit dan de maximalisering van de winst. Bezoekers die bij ons binnenkomen ervaren dat als prettig, welkom, warm en gewenst.”
Welke slimme maatregel heeft jullie geld opgeleverd?
Wim: “Dat is best lastig te zeggen, want we zijn pas vier weken open geweest – en draaien nu onder de beperkingen van de coronamaatregelen. Het meest interessant is toch ook hier weer de veelzijdigheid. Gezinnen met jonge kinderen kunnen terecht maar ook groepen vrienden voor een vrijgezellenavond of bedrijven voor een vergadering of teamtraining in combinatie met spectaculaire activiteiten. Het is dus niet zozeer een maatregel, maar de mogelijkheid om een heel breed publiek te kunnen faciliteren.
Een ander onderdeel waar we goed over hebben nagedacht in het kader van efficiency is de plaatsing van de keuken en horeca, centraal in het gebouw. Vanuit deze grote centrale keuken kunnen we iedereen bedienen. We zijn hiermee zelfs in staat om de ervaring van onze bezoekers compleet te maken met een uniek “All-you-can-eat” concept.
Hoe is je relatie met de gemeente?
Wim; “Pfoe…. Het heeft nogal wat tijd gekost om überhaupt in gesprek te geraken met de lokale overheid. Wij zijn met ons concept een mooie toevoeging voor het geheel van voorzieningen binnen de gemeente met daarbij ook nog eens een aantrekkingskracht van de regio Amsterdam, maar tegelijkertijd door de onbekendheid met de inhoud van dit project blijkbaar een moeilijke casus . Hopelijk krijgen we bij toekomstige aanvragen wat meer vertrouwen.”
Hoe kijk je naar de toekomst van je bedrijf?
Wim: “Heel rooskleurig, ondanks de ronduit slechte start vanwege de perikelen rond de bouwperiode en daarna de coronacrisis. Als je ziet met hoeveel plezier de mensen hier verblijven, dan heb ik er alle vertrouwen in dat dit concept heel groot gaat worden.
De locatie biedt ook voor de toekomst nog mogelijkheden tot uitbreiding. Naast onze activiteiten in Aalsmeer kijken we ook goed om ons heen naar de mogelijkheden voor het eventueel opzetten van een franchiseformule. Funmania heeft een omgevingsbereik tot minimaal 30 auto minuten maar er komen nu zelfs al bezoekers uit Rotterdam en omstreken, dus deze vestigingen kun je ook op andere locaties in het land succesvol exploiteren. Potentiële franchisenemers zijn wat mij betreft al welkom om eens een kijkje in Aalsmeer te komen nemen.
Kun je iets noemen dat we in de Nederlandse recreatiesector nog missen?
Wim: “Laat ik beginnen om op te merken dat we in Nederland verwend zijn met echt pareltjes van dagrecreatieve bedrijven. Echter is de meerderheid van de concepten wel erg ‘copy-paste’ waarbij de entreeprijs relatief hoog ligt. Wij hebben goed gekeken naar de verschillende succesvolle concepten in Nederland; van indoor speeltuinen tot de Efteling. Hieruit hebben wij geconcludeerd dat een laagdrempelige entreeprijs in combinatie met een unieke belevenis, een herhaalbezoek stimuleert. Dit betekent echter wel dat je investeringsplafond hiermee in evenwicht moet zijn. Ik denk dat wij voor een 1e vestiging hier goed in geslaagd zijn. Wat we in Nederland nog wel kunnen gebruiken is wat meer lef om te investeren in echt vernieuwende en unieke concepten. Ik heb persoonlijk gemerkt hoe lastig het is om bij banken en andere financiële instellingen medewerking te vinden om iets nieuws te realiseren dus het is niet altijd zo vanzelfsprekend, maar gelukkig hebben wij een financier die gelooft in onze plannen en inzet. Dan zie je dus dat wanneer je dit vertrouwen krijgt, er een fantastisch nieuw concept kan ontstaan in de vorm van Funmania!
Meer informatie: www.funmania-aalsmeer.nl
Dit artikel verscheen eerder al in vakblad Recreatief Totaal (rubriek ‘Passie voor recreatie’.)