Fastpass frustraties – en attractienieuws uit Orlando

Vorige week was de attractiewereld bijeen op de IAAPA vakbeurs in Orlando. Veel bezoekers bekijken ook de ontwikkelingen in attracties rond Orlando. Wij vroegen leisure consultant Reinoud van Assendelft naar zijn ervaringen. Hij ziet vooral een scheefgroei bij de fastpassen in de diverse parken.

Een verslag vanuit Orlando…

Universal Harry Potter

Op zondag 11 november bracht ik, samen met enkele gasten  een bezoek aan EPCOT in Walt Disney World. Opvallend was dat er op die dag zo’n 55.000 mensen in het park waren. Wat mij vooral opviel, en dit beeld werd herhaald de volgende dag in Universal Studio’s en Island of Adventure, net als ’s maandags in Disney’s Animal Kingdom, dat het systeem van Fast passes een heleboel vervelende bijwerkingen heeft. In de eerste plaats zie je ten opzichte van eerdere jaren, nagenoeg iedereen de hele dag op z’n smartphone kijken naar wachtrijen en de mogelijkheid om een fastpass voor een attractie te krijgen. De ‘parkbeleving’ met de prachtige vormgeving, landscaping en vooral het geheel van een themapark gaat volstrekt verloren door dit nieuwe verschijnsel.

Mijn zoon verwoordde het juist toen hij aangaf: “Bij Universal betaalden wij bijna tweehonderd dollar voor een een dag/twee parken ticket. Parkeerticket opgelopen naar $ 25, zowel bij Disney als bij Universal. Voorkeursparkeerplaats $ 50….! Vervolgens kwamen we in urenlange wachtrijen terecht en werden voorbij gelopen door mensen die nóg eens ruim honderd dollar betaalden om in een ‘fast lane’ te komen. Dat betekent, dat om sneller attracties te kunnen doen, je per persoon driehonderd dollar kwijt bent. Waar ligt de grens dat mensen dit niet meer pikken?”

Bij Disney zijn de fast-passes gratis en je mag er per park er dag drie opgeven. Dat betekent dat iedereen de hele dag op z’n smartphone naar fast passes zoekt! Bovendien zijn de fast passes voor populaire attracties als Avatar (attractie van meer dan $ 500 mln, geopend in 2017) al maanden tevoren ‘uitverkocht’ en lopen de wachtrijen op tot drie uur! Bovendien worden in de attractie dan -schatting- 90 % fast pass houders geladen en 10 % uit de ‘gewone’ wachtrij. Daardoor functioneert het fastpass systeem….

Frustratie alom!

Bij aankomst in Animal Kingdom kreeg iedereen een kaart uitgereikt om van tevoren food online te bestellen….!

Gat tussen ‘gewenst imago en ‘perceptie van de gast’
Ik ben benieuwd of de Disney Company en ook Universal zich bewust zijn van het grote gat tussen hun identiteit (zoals zij zelf ervaren denken te worden cq willen worden)en hun imago (zoals zij door het publiek worden ervaren.

Zelf hebben ze het constant over de ‘guest experience’ en de ‘Happiest place on earth’, dus heel erg positief en op de gast gericht.

Maar de gast -in ieder geval de wat nuchtere Europese gast- denkt daar toch heel anders over. Die perceptie is veel meer ’te duur’ en ‘veel te druk’! Bovendien lijken deze bedrijven veel meer geld-opslorp machines te zijn geworden dan de prachtige thema park beleving die wij bijvoorbeeld bij de Efteling -met een toegangsprijs die ongeveer een derde van Disney en Universal bedraagt- ervaren!

“Ik ben heel benieuwd hoe dat grote gat in beleving de komende jaren overbrugd gaat worden!”

Minnie Van Service Disney style

Nieuwtjes:

  • Na het succes van de ‘Titanic’ tentoonstellingen is er nu in West Palm Beach een tentoonstelling van alle artefacten uit de populaire serie ‘Downton Abbey’.
  • Disney experimenteert met ‘Stuntronics’, robots, die stunts uitvoeren. (zie ook fimpje onderaan)
  • Disney bouwt bij EPCOT een nieuwe attractie, gebaseerd op Star Wars. Het wordt een speciale roller coaster, die de scenes kan volgen door de verschillende units onderling te laten draaien tijdens de rit. Heel spectaculair. Ze noemen het een ‘Storytelling coaster’.
  • Tussen de verschillende parken in komt in het najaar van 2019 een kabelbaan van Doppelmaier om gasten te vervoeren, met cabines zoals in een ski-lift. (waarschijnlijk ter vervanging van het monorail systeem uit de jaren ’60). Ze noemen het ‘Disney Skyline’.
  • In Walt Disney World is nu voor de gasten een ‘Minnie Van service’ beschikbaar. Rode auto’s met witte stippen (stijl Disney)
  • In Kennedy Space Center een heel spectaculair nieuw paviljoen opgebouwd rond de Space shuttle ‘Atlantis’, die daarin in vol ornaat uitgestald staat met uitgeklapt laadruim. Atlantis is 33 keer de ruimte in geweest in het Space Shuttle program.
  • Vorig jaar al gezien, maar nu helemaal ontwikkeld: Een Topgolf attractie met 90 ‘afslagplaatsen’, films, snack en drankenservice. Alle balletjes met een chip erin, zodat precies kan worden gemeten waar en hoe ver je golfbal is geslagen.
  • Op de beurs verder het ‘gewone’ patroon. Heel veel attracties, veel kermis-spullen en steeds meer Chinese en Koreaanse producenten. De beurs zelf was weer veel groter, meer bezoekers en op het buitenterrein zelfs tenten geplaatst om de standhouders te kunnen plaatsen.
  • Disney Springs (shopping en entertainment) is nu ook helemaal ontwikkeld. Heel veel thema restaurants en winkeltjes. Grootste Disney winkel van Orlando en alles al in kerstsfeer. Enorme nieuwe parkeergarage.
  • In het gebouw van Cirque du Soleil komt door Cirque du Soleil een nieuwe show, helemaal gebaseerd op de geschiedenis en de ‘magie’ van Disney. Openingsdatum en verdere details nog niet bekend.

De Stuntronic robot in ontwikkeling:


met dank aan:
Reinoud van Asendelft
Van Assendelft & Partners is een gespecialiseerd adviesbureau voor Leisure & Cultuur. Ons bureau is nationaal en internationaal werkzaam in de Vrijetijdssector. Een goed en aansprekend verhaal aan een zakelijk sterk onderbouwd concept koppelen is hetgeen waarin wij ons onderscheiden en waardoor wij internationaal als toonaangevend worden beschouwd.
Meer informatie: www.vanassendelftpartners.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *