EuroParcs maakt parken vitaal zonder rompslomp

Er is in de recreatiesector veel aandacht voor revitalisering van de onderkant van de kampeer- en bungalowsector. Familiebedrijf EuroParcs dit in feite hetzelfde, maar dan met een ondernemersaanpak. Zij kopen vaak slecht draaiende recreatiebedrijven, zorgen voor investeringen, en maken er weer een vitaal en commercieel aantrekkelijk project van.

Wij gingen op bezoek bij een recente ontwikkeling van EuroParcs; Poort van Amsterdam. De  beheerder Rudi Blanes is al sinds 2005 betrokken bij ontwikkelingen van EuroParcs, en vertelt trots over de no-nonsense werkwijze. Blanes: “Ja, ook de voorganger van vakantieresort ‘Poort van Amsterdam’, camping Uitdam, had een slechte reputatie. Er werd permanent gewoond, de brandweer had al enkele keren gewezen op de brandveiligheid en ze zeggen dat Willem Holleeder hier zijn stekkie had…”

In juli 2016 ging Resort Poort van Amsterdam open. Daar ging wel een totale make-over aan vooraf. Blanes: “Zelfs het enige vaste gebouwtje; de receptie hebben we moeten afbreken.” Blanes vertelt volop over de ontwikkelingen en de succesfactoren die nodig waren om het huidige park te realiseren.

We vatten de kernkwaliteiten maar even samen:

Streekgericht bouwen zie je op de EuroParcs parken terug in de bouwstijl van de huisjes en centrumgebouwen. Die zijn zoveel mogelijk in lijn met de historische bouwstijl van een regio. Voor veel moderne architecten is dat vaak een vloek in de kerk. Wij waren op bezoek met een internationaal gezelschap en die konden de ouderwetse geveltjes bijzonder waarderen. Wie he tpark, gelegen tussen Monnickendam en Marken, van een afstand benaderd, heeft het gevoel dat hij een traditioneel dorpje nadert.

Efficiënt is de organisatie zeker ook. Voor de financiering van het park worden de huisjes (inclusief grond) verkocht aan (particuliere) beleggers. Zij hebben bij aankoop de keuze uit een beperkt aantal standaard woningen. Door enigszins te standaardiseren houdt je ook de bouw en ontwikkelkosten binnen de perken. (+ aanvullende pakketten)

Rendement moet er ook gemaakt worden. Niet alleen voor EuroParcs, maar ook voor de investeerders in de vakantiewoningen. De eigenaren van de vakantiewoningen hebben de keuze om hun eigendom zelf te onderhouden of een servicecontract af te sluiten. Er wordt wel streng gecontroleerd of de kwaliteit van het onderhoud voldoende is bij eigen werkzaamheden. Aan de andere kant kan een klusser hier geld mee besparen door bijvoorbeeld zelf de tuin bij te houden en/of het schilderwerk te doen. Blanes: “Overigens kiezen veruit de meeste mensen gewoon voor een servicecontract.”

Keuze voor kwaliteit. EuroParcs kiest er voor om een hoog kwaliteitsniveau te bieden op de parken. Dat zie je niet alleen terug in de bouw van de vakantiewoningen en andere gebouwen, maar ook in het serviceniveau. Blanes: “Zo hebben nagenoeg alle EuroParcs parken een eigen zwembad. Zoals je in dit park kunt zien zijn er ontzettend veel speelvoorzieningen. Ook de horeca moet goed zijn. Dit hebben we in eerste instantie zelf geëxploiteerd. De arbeidsintensieve bedrijfsvoering bleek lastig en inmiddels is het restaurant verpacht aan een partij met wie wij goed kunnen samenwerken en welke de kwaliteit biedt die wij eisen.”

Tot slot bedenkt Blanes nog een element dat bijdraagt aan het succes van een park: “Het personeel en management moet werken als één team. Hier op Poort van Amsterdam voelt het als één grote familie. Dat geldt ook voor het horecapersoneel. Scherp zijn op wie je aanneemt is daarom van belang. Het moet gewoon klikken met de mensen met wie je samenwerkt.”

Meer informatie: www.europarcs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *