(Gezond) eetgedrag op dagje-uit in kaart gebracht

Tijdens een dagje-uit maakt tweederde van de recreanten gebruik van een lunch buiten de deur en 41% eet ook ’s avonds niet thuis. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de gasten graag meer keuze willen hebben in gezonde voedingsmiddelen. 73% van de consumenten vindt dit een goed idee.

wat heb je gegeten
klik voor vergroting

Populair in het assortiment
Het zijn slechts enkele conclusies uit het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners (S&P) en SAMR (SmartAgent MarketResponse). In het onderzoek wordt ook dieper ingegaan op de keuzes in eten en drinken die de gasten op zo’n dagje maken. Op de lijst van meest verkochte producten staat he belegde broodje bovenaan (36%), gevolgd door de zak patat (23%) en een traditionele maaltijd (23%).
Bijna tweederde van de Nederlanders gaat meerdere keren per jaar een dagje uit. Het museum (24%) en de dierentuin (22%) zijn de meest populaire attracties. Consumenten nemen meestal geen eten van thuis mee voor de lunch of het diner tijdens een dagje uit (76%). De meeste consumenten geven 6-10 euro uit aan de lunch bij de horeca van attracties. Het aanbod aan etenswaren wordt door 58% lekker gevonden, maar niet erg uitgebreid (45%).

Een freshpoint in De Keukenhof (Albron)
Een freshpoint in De Keukenhof (Albron)

Gezond kiezen makkelijk maken door groter aanbod
Consumenten vinden het lastig een gezonde keuze te maken uit het aanbod bij attracties tijdens een dagje uit (35%). Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat er weinig gezonde keuzes aanwezig zijn. De behoefte is er wel is; 46% geeft aan het belangrijk te vinden om gezond te kunnen eten tijdens een dagje uit. 36% vindt dat er onvoldoende aanbod is van groente en fruit is. Als het gaat over etenswaren die passen binnen een gezond voedingspatroon willen consumenten het liefst een broodje met gezond beleg kopen, een (maaltijd)salade of fruit.

Meer informatie: www.duurzaamheidkompas.nl

Bekeken vanuit de keuken
We vroegen ook Albron (werkt o.a. voor De Keukenhof en CenterParcs) hoe zij aankijken tegen veranderend eetgedrag. Ernest van de Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure: “de uitkomst van dit onderzoek is gelukkig geen nieuws voor ons als foodservicebedrijf. We zien significante wijzigingen in de houding en het gedrag van gasten als het om gezondheid en gezonder eten gaat. Hoewel consumenten in een recreatieve setting zichzelf doorgaans iets meer toestaan of minder streng zijn, zien we ook een beweging ontstaan waarbij men altijd een bewustere lifestyle nastreeft. Concreet uit zich dit in meer vraag naar gezondere bereidingen, sappen, watervarianten en gezondere broodsoorten. Maar ook wordt vaker gekozen voor vegetarische alternatieven van de kaart, of kleinere porties”.

Verleidelijke gezonde keuze
Uit het Duurzaamheidskompas blijkt verder dat driekwart van de Nederlanders het goed vindt als attracties gezonde producten promoten. Van der Voort: “Wij geloven dat we onze gasten niets moeten opdragen of verbieden. Het is immers vakantie en dan wil je niet betutteld worden. We richten ons daarom veel meer op het aanbieden van gezondere alternatieven en het stimuleren van een gezondere variant i.p.v. vertellen wat slecht is. Een bewuste keuze (gezond, milieu, sociaal) maken moet een verleidelijke optie zijn voor de gast. Gasten verleiden naar een gezondere keuze is dan een meer sympathieke benadering. Denk aan het promoten van rijst in plaats van het bekritiseren van friet.”

Zie ook ons eerdere artikel: Bewuster eet- en leefpatroon en de recreratiesector waarin Multiscope ingaat op de trend van een gezonde leeftstijl en Albron praktische tips geeft om gezond eten in te voeren bij toeristisch recreatieve bedrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *