De beurs is open!

De afgelopen maanden stond de agenda van Pretwerk overvol met beurzen. Het redactieteam kwam je dan ook regelmatig tegen op de beurs. De meeste beurzen hadden minder bezoekers dan voorgaande jaren. Waardoor de vraag ontstond of het nog wel zin heeft om op de beurs te staan en zorgt een goede voorbereiding voor betere resultaten? Met deze vragen ging ik naar Ruud van Uden van Beursplanning.nl en Leonieke Glasbergen van Your Planet.

Net zo belangrijk zijn bestaande klanten
Leonieke Gasbergen is eigenaresse van Your Planet, een online reisorganisatie die bijzondere reizen aanbiedt voor verschillende doelgroepen. Zij staan in januari 2013 op de vakantiebeurs. Ik ontmoet Leonieke tijdens een speciale trainingsdag voor beursstandhouders georganiseerd door VNU Exhibitions. Leonieke vertelt waarom zij op de beurs staan: “De vakantiebeurs biedt ons een gelegenheid om in contact te komen met nieuwe klanten, die ons anders op internet misschien niet gevonden hadden. Net zo belangrijk zijn de bestaande klanten ontmoeten. De beurs is een goede manier om de banden te versterken.”

Prikkel je zintuigen op de beurs
Beursplanning.nl adviseert en traint standhouders.  “Dé reden om aan een beurs deel te nemen is dat de beurs het enige medium is waarop je alle zintuigen van de bezoeker – je potentiele klant – kunt prikkelen,” aldus Ruud. Het kan lastig zijn om bezoekers naar je stand te trekken. Ruud weet wel hoe standhouders de aandacht van de bezoeker kan krijgen. “De bezoekers zijn daar niet voor jou, ze zijn daar voor zichzelf. Als standhouder heb je de kans om uit te zoeken of je iets kunt betekenen voor die bezoeker. Er is wel een ‘maar’: Maak een keuze wat je aan wie wil laten zien. Weersta de verleiding om alles wat je te bieden hebt in je stand te proppen.” 

Een gedeelte uit het schema om een beurs voor te bereiden. Het complete schema is op te vragen bij Ruud van Uden.

Creatief nadenken
Tijdens de trainingsdag krijgen we ook een training  van Ruud. Er ligt een indrukwekkend schema voor onze neus bij de start van deze training. Ruud legt uit waarom dit schema is ontwikkeld. “Het schema helpt je vooraf beslissingen te nemen en achteraf te evalueren of deze juist waren. Het klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Het is belangrijk om van te voren vast te leggen wat je wilt bereiken tijdens de beurs.” Ook Leonieke beaamt dat het voorbereiden van de beurs effect heeft.  “Als je tijdens de beurs wilt opvallen, dan zal je creatief moeten nadenken over je marketing. Hoe eerder je begint met plannen, hoe meer mogelijkheden er voor je open liggen.”

Beurssucces
De beurs geeft naast klantenbinding ook mogelijkheden tot samenwerkingen, blijkt tijdens deze trainingsdag uit de ervaring van verschillende ondernemers. Sommige staan al 25 jaar op de beurs en andere hebben net de eerste beurs er op zitten. De ondernemers hebben er in ieder geval allemaal vertrouwen in dat hun beurs deze keer nog succesvoller zal zijn. Het is daarbij niet belangrijk hoeveel bezoekers de beurs bezoeken, maar vooral of zij de juiste gaan herkennen en enthousiast kunnen maken over hun producten/diensten. Na de trainingsdag stuurt VNU Exhibitions regelmatig een leuke mail, waardoor het bijna onmogelijk is om niet goed voorbereid naar de beurs te gaan.

Ruby Kramer, met speciale dank aan Ruud van Uden en Leonieke Glasbergen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *