De 7 randvoorwaarden voor een beleefbaar verhaal

Hoe maak je regio´s aantrekkelijk voor toerisme en trek je meer bezoekers naar de regio? Door verhalen te gebruiken die locaties en landschap verbinden. Michiel Malewicz van bureau Uitkijck zet de 7 Randvoorwaarden voor een beleefbaar verhaal op een rijtje:

  1. Uniek, het verhaal moet uniek zijn. Je kunt het nergens anders beleven.
  2. Toegankelijk, de locaties waar het verhaal zich afspeelt, moeten toegankelijk zijn.
  3. Kapstok, het verhaal fungeert als kapstok voor de ontsluiting van een regio.
  4. Logistiek en commercieel draagvlak. Er is draagvlak en samenwerking met partijen nodig die dit uitrollen en verkopen. Bijvoorbeeld een lokale VVV of een samenwerkingsverband met producenten van streekproducten.
  5. Herkenbaar en concreet, het verhaal is herkenbaar en tastbaar. Het verleden is te verbinden met het heden. Maak het concreet.
  6. Beleefbaar, maak het verhaal beleefbaar door interactie. Klanten doen op verschillende niveaus mee. Door onderweg dingen te proeven, te doen en te ontdekken, beleven ze de regio en het verhaal.
  7. Persoonlijke invalshoek, door een persoonlijke invalshoek te kiezen, kunnen allerlei onderwerpen gebruikt worden. Van een verhaal over nieuwe kunstenaars in Eindhoven tot een botersmokkelaar in Zeeuws Vlaanderen tot een verhaal over de verdedigingslinie in het Oosten van Holland.
vuurtoren
Vuurtoren op Schiermonnikoog. Vuurtorens staan op plekken waar veel te vertellen is. Het zijn locaties die vaak erg mooi zijn en een aantrekkingskracht uitoefenen.

Rode draad
Verhalen als rode draad om regio’s te ontsluiten. Gebruik verhalen vanuit een persoonlijk perspectief die aansprekend en nieuwsgierig makend zijn. Dit kunnen kleine dingen zijn. Bijvoorbeeld een restauranthouder die kookt met streekproducten. Vertel aan klanten waarom, waar producten vandaan komen en waarom dit anders en lekker is. Vertel het verhaal erachter.

Concreet en persoonlijk
Het gevaar van verhalen om regio’s te ontsluiten, is dat je teveel gaat thematiseren. Blijf concreet en maak het voor een brede groep deelnemers interessant door niet té specifiek ergens op in te gaan.

Persoonlijk en interactief
De kunst is het verleden met het heden te verbinden en dit concreet en tastbaar te maken zonder in allerlei historische feiten te verzanden. Luchtig, persoonlijk en (inter) actief. Kleine details onderweg doen de rest.

Tastbaar en herkenbaar
Zolang de rode draad van het verhaal onderweg maar op punten terugkomt, maak je het tastbaar en herkenbaar. Van soldatenkoekjes die liefjes van de soldaten in de Stelling van Amsterdam opstuurden, tot versgebakken speltbrood met een huisgebrouwen Hollands biertje van de molen en brouwerij om de hoek. Net zoals ze 500 jaar geleden maakten. Zien, ruiken en proeven van koopwaar zoals kooplieden uit de Gouden Eeuw dit ooit ook deden.


Door:
Michiel Malewicz
Uitkijck Productontwikkeling & Communicatie

Eén reactie

  1. Met een aantal ondernemers in de gemeente Beesel hebben wij het Genootschap van de Draak opgericht. Het verhaal gaat hier over “St Joris en de Draak”. Deze legende wordt al honderden jaren iedere 7 jaar in een openluchtspel tot leven gebracht.
    28 April organiseren we voor de eerste keer “Beesel in Drakenvlucht”. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Maar als je wilt komen, breng je fiets mee en bezoek de verschillende bedrijven.
    Over een paar weken hopen we de website van het Genootschap te lanceren. Daar vindt u tijdig alle informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *