Het betalen met cash geld is zo ingeburgerd, maar heeft diverse nadelen; het is o.a. fraudegevoelig en tijdrovend. Een van de alternatieven is contactloos betalen met een betaalpas. De mobiele telefoon voegt hieraan een geheel nieuwe dimensie toe. Naast de loyaliteitsverhogende service genereren slimme mobiele betaaloplossingen namelijk veel inzicht in het betaal- en consumptiegedrag van klanten. En daar kun je leuke dingen mee doen, bewijst Starbucks.
Contactloos betalen is sterk in opkomst. Snelheid en efficiëntie staan daarbij voorop. Het gemak verlaagt de drempel opnieuw te bestellen. De snellere afhandeling biedt ondernemers meer tijd om als goed gastheer op de behoeftes van hun gasten in te spelen. Meer omzet, minder kosten en tevreden consumenten én medewerkers: alleen al daarom is invoeren van contactloos betalen een echte no brainer.
In de toekomst gebruiken de meeste mensen waarschijnlijk een telefoon of wearable om te betalen. Hoe dat precies werkt, is niet zo interessant. Veel belangrijker zijn de spannende nieuwe mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt aan horecaondernemers die daar op tijd op inhaken. De mobiele telefoon voegt namelijk een geheel nieuwe dimensie toe aan goed ondernemerschap en klantgerichte dienstverlening.
Simpele vingerbeweging
Wereldwijd neemt het aantal dienstverleners dat zich op deze markt stort snel toe. In Australië zien we bijvoorbeeld het succes van de Clipp horeca-app. Consumenten kunnen daarmee een snel groeiend aantal cafés en restaurants vinden, bij binnenkomst automatisch een rekening openen, bestellingen doorgeven en aan het einde van de avond met een simpele vingerbeweging de rekening betalen. Technologiesite Gizmodo verkoos Clipp tot beste Australische app van het jaar.
In India is een stevige concurrentiestrijd uitgebroken tussen horeca betaal-apps. Onder meer Paytm, Citrus Pay, Pay U, Ruplee, QuickWallet en Momoe strijden om het grootste horecanetwerk en een vaste plek op de telefoon van de Indiase consument. De laatste doet dat onder meer door ook betalingen bij supermarkten en kledingwinkels mogelijk te maken. Bij een aankoop krijgt de consument waardepunten die bij deelnemende bars bijvoorbeeld kunnen worden omgezet in een gratis consumptie.
Consumptiegedrag
Behalve de op betaalgemak gerichte service kunnen de apps ook worden ingezet om loyaliteit te verhogen en meer inzicht krijgen in het betaal- en consumptiegedrag van de klant. Dat is waardevolle informatie en dus lanceerden grote horeca- en hotelketens in Amerika hun eigen betaal-app. Eén van de absolute voorlopers is Starbucks, dat al in 2009 een systeem introduceerde waarbij klanten konden betalen door een barcode op het scherm van hun mobiele telefoon langs een scanner te halen.
Volgens goed onderbouwde schattingen door Business Insider genereerde de Amerikaanse koffieketen in 2014 ruim 1,5 miljard dollar omzet met de mobiele app. Volgens Starbucks zelf hebben ruim 13 miljoen klanten de app inmiddels op hun telefoon geplaatst. De app wordt gebruikt voor 16 procent van de 47 miljoen wekelijkse transacties. Het aantal mobiele transacties verdubbeld elke twee jaar. Voortbordurend op dit succes werkt de koffieketen momenteel aan een dienst die mobiel bestellen van koffie op locatie mogelijk maakt.
Daarmee transformeert Starbucks dus feitelijk tot een e-commerce partij. Dankzij het nauwkeurige inzicht in aankooptijden, locaties en producten is de koffieketen bovendien in staat klanten zéér nauwkeurige aanbiedingen te doen. Via de telefoon uiteraard en op het moment dat de klant in de buurt is van een vestiging. “Mevrouw Haex, het is bijna vier uur. Bij de Starbucks om de hoek wacht uw latte machiatto met smart op u! Of zullen we die gewoon even naar u toe komen brengen?”
Meer informatie: www.abnamro.nl
Met dank aan:
Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO