Bij een ontbijtje van € 17 jatten ze alles mee

Hoe bepaal je je prijzen? En welke effecten hebben je prijzen op het gedrag van je gasten? Ik had wel nagedacht over prijzen als communicatiemiddel, als middel bij je propositie, maar sturend op gedrag?

ontbijtje 2Laat je prijzen aansluiten bij je waarden die je wilt uitstralen, passend bij je doelgroep. Want neem nu het ontbijt van een zekere hotelketen, die vragen € 17,00 voor het ontbijt. Je ziet een heel groot verschil tussen de zakelijke markt die gebruik maakt van het ontbijt, en die van de consument die via bijvoorbeeld via vakantieveilingen komt overnachten en ontbijten. Generaliserend kun je zeggen dat die laatste groep zich helemaal tegoed doet aan het ontbijtbuffet om vervolgens ook nog eens wat fruit, jam en al het andere dat zich makkelijk in een tas laat glijden, meejat. Dat komt omdat die € 17 zoveel meer is dan zij redelijk vinden voor een ontbijt, dat er nog maar weinig ethische bezwaren kleven aan het ‘meejatten’. Kennelijk past die 17€ niet meer bij de overnachtingsprijs en doelgroep.

Het Bluecollar Hotel in Eindhoven hanteert om die reden een bedrag van € 8,00 voor een ontbijt, mits deze direct bij de kamer is gereserveerd. Bij die € 8 wordt er helemaal niet meer zo gepropt tot elk hoekje van je maag gevuld is, en bovendien; er wordt niks mee gejat. Kennelijk is deze prijs wel in balans met de perceptie van de gast.

Ik zeg niet dat die € 17 van die zekere hotelketen niet klopt, maar die € 17 lokt bij een bepaalde doelgroep wel onethisch handelen uit! En ook dat zijn zaken waarover je na zou moeten denken. Ik had nog nooit eerder vanuit dat perspectief gekeken naar de prijzen. Een mooi “winterklusje” om vanuit dat perspectief te kijken naar de prijzen die wij op onze camping hanteren.

Nu kijken we toch vooral naar wat de dingen kosten, en wat we ervoor moeten vragen om uit de kosten te kunnen komen en nog een (lekkere) boterham te kunnen verdienen. Gelukkig wordt er bij ons niet heel vaak wat vernield, maar ik moet je zeggen, we hebben die tijd wel meegemaakt. Zou dat met onze prijzen te maken hebben gehad? Of met het type doelgroep? Of, en ook dat is een optie, waren het mensen van buiten de camping? De waarde die je biedt voor een bepaalde doelgroep moeten in balans zijn met de prijzen die je hanteert, zoveel is wel duidelijk. Heb jij nog tips voor ons? Hoe bepalen jullie de prijzen? Waar let je allemaal op? Ik ben benieuwd, wees welkom!

De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

2 reacties

  1. Interessant stuk over hoe gasten zich gedragen tijdens het ontbijt! Als cateraar en retailer op alle Belgische en Nederlandse Center Parcs parken(10) kennen wij, Albron Leisure, deze ervaring maar al te goed. Wij voeren een prijsstrategie die gericht is op volume. Dat wil zeggen dat we onder het niveau aanbieden dat gebruikelijk is in de markt. Dertien euro vijftig om precies te zijn, voor een volwassene terwijl kinderen tot 12 jaar voor minder dan de helft kunnen aanschuiven (we zijn immers een familie bestemming!)

    Ontbijt is een nu juist een typisch aanbod dat geschikt is voor gezinnen met jonge kinderen…die zijn immers al vroeg op en zijn snel uitgekeken in het huisje, altijd klaar voor de volgende actie. Ouders en begeleiders zijn dan dus op zoek naar de eerste activiteit en daar is het ontbijt een ideale optie. Daarnaast beschouwen we het ontbijt als een gezonde start ( Belangrijkste maaltijd!) van de dag. Dat past dus ook prima in een beleid gericht op een gezondere keuze…

    Wij vinden ontbijt niet alleen een belangrijke activiteit om aan te bieden maar ook commercieel interessant. Ik kan mijn restaurant al voor dag en dauw bezetten en dus omzet maken…het is een apart dagdeel en bijt andere dagdelen niet. Extra omzet dus. Veel van hetgeen overblijft op het buffet kan ik verwerken op andere plekken in het bedrijf…We hebben er dus een moment van gemaakt dat we kunnen communiceren aan gasten…we noemen het ontbijt nu Rise & Shine Breakfast time. In feite een dagelijks terugkerend thema buffet waarbij we de gasten ontzettend verwennen (’t is immers vakantie), Vers gebakken Amarican Pancakes, egg’s the way you want it, cereal bar, bacon, Bangers & Beans…Voor iedereen wat, aantrekkelijk gepresenteerd en veel vers bereid. Dat mag je dus niet missen en zeker niet voor die prijs.

    Wat vooral interessant is niet dat de kosten hoger zijn dan het ontbijt dat we hiervoor aanboden maar dat we een hogere prijs kunnen vragen en dus meer rendement kunnen genereren. Als je omzet maakt zijn kosten eigenlijk niet zo’n groot probleem…althans zo redeneren wij.
    Natuurlijk zullen er altijd gasten zijn die hun tassen vullen….niet echt netjes maar goed, dat is door rood rijden ook niet en dat gebeurt ook. Je kunt wel een hoop doen om het hamster gedrag van gasten te beperken. Zo voeren wij geen monopacks meer. Een mooie weck pot met honing of jam en een lepel of tipje volstaat. Dat is ook nog veel goedkoper dan al die monopacks en….milieu vriendelijker. Veel vers bereiden betekend ook dat de gast op bestelling wordt bediend en dus hebben we geen over productie en dus weinig of geen waste. Wentelteefjes zijn een mega hit…die maken we van oud brood..Wij hebben doorgaans geen plateau’s beschikbaar. gasten moeten dan met hun bord vaker naar het buffet als ze meer willen eten en kunnen geen overdadige porties opladen. 2 maten kleinere bordjes. Een greep uit de maatregelen die we nemen om op een gastvriendelijke manier de kosten in de perken te houden.
    Een ontbijt moet de moeite waard zijn om voor uit je bed te komen. Dat is onze focus en dat bieden we ook aan. Een unieke ervaring is hierbij leidend!
    Ernest van de Voort
    Manager Marketing & Concepts
    Albron Leisure

    1. WOW Ernest, wat een prachtige aanvulling! Tof dat je jouw visie zo met ons hebt willen delen. Ik weet zeker dat je hiermee andere hebt weten te inspireren, iig mij!
      Groet & glimlach, Karin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *