Beleving en gedetailleerde thematisering in EuropaPark

EuropaPark is met 5 miljoen bezoekers het op een na grootste attractiepark in Europa. Het attractiepark is volledig gethematiseerd en is een inspirerend voorbeeld voor recreatieondernemers in binnen- en buitenland. Tijdens een 3-daagse persreis kreeg de redactie van Pretwerk de mogelijkheid om het park zelf te ontdekken en vooral te beleven.

Zodra je het terrein van EuropaPark oprijdt merk je al aan alles dat je in een attractiepark bent. Je kunt niet om Euromaus heen, de typische EuropaPark muziek klinkt overal uit de boxen en de metershoge achtbanen zoals de Silver Star, BlueFire en Wodan kun je al vanuit de verte zien.

Tot in detail gethematiseerd
Het nieuwste hotel in EuropaPark, Bell Rock, is een viersterren superior themahotel in ‘New England’ stijl, compleet met vuurtoren. Vooral het restaurant van Bell Rock is tot in detail gethematiseerd: aan de muren en het plafond hangen roeiboten, reddingsvesten en roeispanen en zelfs de kaarsenstandaard op tafel heeft de vorm van een schroef.

Overnachten kan in EuropaPark ook op het Camp Resort, een overnachtingscamping met daarnaast gethematiseerde verblijfsaccommodaties zoals tipi’s, huifkarren en blokhutten. Voor het ultieme Wild-West gevoel kun je ontbijten in de Silver Lake Saloon waar een paard voor de deur staat en obers in spijkerbroeken en geruite overhemden rondlopen. De centrale sanitaire voorzieningen op het Camp Resort hebben een aparte ruimte voor cowboys en cowgirls en zijn geheel in de Wild-West stijl uitgevoerd, inclusief klapdeurtjes.

Onderweg van het Camp Resort naar de ingang van het park zorgen de gillende achtbaanbezoekers en de Europapark muziek ervoor dat je direct in de stemming komt. Je loopt letterlijk onder de Silver Star door die met 130 km/h over de baan raast. Eenmaal in het park valt direct op hoe gedetailleerd en gethematiseerd alle gebouwen zijn. Er is nergens een hoekje te bekennen dat niet gethematiseerd is.

Themagebieden
In alle 13 Europese themagebieden in Europapark is de architectuur en gastronomie aangepast aan dat specifieke land en wordt (een deel van) de geschiedenis van het land uitgebeeld met behulp van allerlei verschillende attracties. In Rusland maken bezoekers kennis met de Russische handwerkers, de typische chalets in Zwitserland geven bezoekers het gevoel door de Zwitserse Alpen te wandelen en in Engeland fietst Charlie Chaplin rond. Het Holland-gedeelte is met de draaiende koffiekopjes en de Piraten in Batavia niet direct het sterkste themagebied van het park maar daar worden al nieuwe ideeën voor ontwikkeld. De nieuwste attractie in Europapark, Arthur en de Minimoys, is vooral bedoeld om meer Franse gasten te trekken maar neemt ook Nederlanders mee in de wondere wereld van het Koninkrijk van de Minimoys.

Ook met de films en shows speelt EuropaPark in op de beleving van de gast. Vooral het 40 jarig jubileum van het park speelt dit jaar een grote rol; de parade heeft nieuwe wagens, een nieuwe 4D film geeft bezoekers een kijkje in het ontstaan van het park en de Euromaus shows staan in het teken van het verjaardagsfeest.

Meer informatie: www.europapark.de

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *