Au: veranderen doet pijn!

Recreanten veranderen, net zo snel als de rest van de maatschappij. En dat gaat razendsnel. Als bedrijf moet je daarin mee: stilstand is achteruitgang, en dat kan heel hard gaan. Voordat je het weet loopt (holt!) de omzet en marge terug! Natuurlijk: ‘elke cent die je vandaag bespaart, hoef je morgen niet te verdienen’. Met alleen een kostenfocus red je het niet: vooruit kijken is nodig voor continuïteit op langere termijn. Daar hoort ‘veranderen’ bij, maar… veranderen doet pijn!

enkhuizen - 023Successen uit het verleden…
U heeft tevreden vaste gasten, een mooi product, wie doet u wat? Totdat… een minder jaar… en nog eentje… Uw bedrijf lijkt ineens veel minder aantrekkelijk voor recreanten? Hoe is dat nou mogelijk? U voldoet toch aan de criteria van de ANWB en bent al jaren een ‘keurige 4*-camping’. De recensies van uw bedrijf zijn goed, maar sinds een paar jaar loopt de omzet terug, en staat de marge onder druk. Heeft u niet in de gaten gehad dat het gedrag van de recreanten sterk is veranderd? U dacht een prachtig product te hebben, maar om de hedendaagse gast te blijven boeien is meer nodig? Als u jarenlang aan uw bedrijf heeft ‘gebouwd’ doet het pijn om te constateren dat verandering nodig is!

Standaardoplossingen zorgen voor een standaardproduct
“Schaalvergroting is zeker niet altijd een oplossing voor achterblijvende bedrijfsresultaten; kwaliteits-verbetering ook niet”, stelt Léon Jobse van ZKA; “In de afgelopen zomer hebben we weer diverse onderzoeken uitgevoerd bij verblijfsrecreatieve bedrijven. Door middel van een vitaliteitsscan hebben we in diverse regio’s gekeken naar de ‘kwaliteit’ van de bedrijven. Het valt op dat veel bedrijven in een gebied een vergelijkbaar product hebben. Slechts weinig bedrijven durven te kiezen voor ‘bijzonder en onderscheidend’ of maken een overtuigde keuze voor een specifieke doelgroep met bijpassend product. In het hoogseizoen van dit jaar hadden veel bedrijven nog volop ruimte voor kamperen en waren (te) veel accommodaties nog te huur. Dat gold ook voor bedrijven die een ‘kwaliteitsslag’ hebben doorgemaakt! Juist bedrijven die specifiek op een doelgroep gericht waren, bleken het beter te doen. Inspelen op een specifieke doelgroep loont dus!

Veranderen = keuzes durven maken
Maar… veranderen doet pijn! U bent tenslotte al 35 jaar recreatieondernemer of hebt recent een bedrijf overgenomen? Misschien wel het bedrijf van uw ouders? Veranderen is dan moeilijk en soms emotioneel: misschien moet u wel afscheid nemen van uw bestaande bedrijfsvoering en naar een totaal ander product overstappen, of… stoppen! Daar denkt u ongetwijfeld vaak over na, maar… wanneer gaat u het echt doen?

Het economisch klimaat zit momenteel tegen, met als gevolg dat de exploitatie van verblijfs-recreatiebedrijven niet meevalt. Scherp kijken naar kosten is noodzakelijk. Veranderen is ook een bepalende succesfactor, maar uw bedrijf moet tijdens de veranderingen natuurlijk wel ‘blijven draaien’. Het alternatief voor veranderen is ‘niet veranderen’, maar wat is daarvan dan de consequentie? Teruglopende omzet en resultaat, onvoldoende budget voor verbeteringen, problemen met de financiering?

Veranderen is een voorwaarde voor een langdurige continuïteit van de exploitatie: het aantal bedrijven dat zonder tussentijdse veranderingen langer dan 10 jaar bestaat is beperkt. De eigenaar/exploitant, de omgeving en het bedrijf zelf, zijn de basis voor een groei- of veranderplan. Een goede analyse van de het bestaande bedrijf is nodig: inzicht in het product, de bedrijfsvoering en de marktkansen. Dat is de basis voor een verbeter- of verander-traject, gericht op continuïteit en liefst ook groei. De nazomer is een mooie tijd om eens kritisch naar uw bedrijf te kijken. Hoe het ook zij: “veranderen doet pijn, maar niet veranderen misschien nog veel meer!”

Met dank aan:

Léon Jobse, ZKA Leisure Consultants l.jobse@zka.nl of 06-1001 5661.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *