Pretwerk.nl heeft een voorlopige inventarisatie (uit kranten en persberichten) gemaakt van de cijfers van de grootste Nederlandse attracties (niet alleen Club van Elf leden). De definitieve cijfers worden binnenkort gepubliceerd door Respons.nl Attractie 2014 2015 2015 t.o.v. 2014
Efteling
4.397.000
4.680.000
106%
Rijksmuseum Amsterdam
2.474.000
2.350.000
95%
Leisure Dome Kerkrade
1.700.000
Van Gogh Museum
1.612.000
1.760.934
109%
Canal Company rondvaarten
1.441.000
Burgers Zoo
1.415.000
1.040.804
74% (toelichting)
Attractiepark Slagharen
1.037.000
Diergaarde Blijdorp
1.380.000
1.502.000
109%
Attractiepark Duinrell
1.378.000
1.386.491
101%
Artis
1.314.400
1.342.000
102%
Anne Frank Huis
1.227.000
1.298.090
106%
De Uithof
1.287.000
Amsterdamse Waterleidingduinen
1.000.000
Keukenhof
1.020.000
1.175.000
115%
Ouwehands Dierenpark
985.000
997.500
101%
Walibi Holland
845.000
Sportiom
860.000
Safaripark Beekse Bergen
875.000
904.500
103%
Stedelijk Museum
800.000
720.000
90%
DierenPark Amersfoort
792.152
801.000
101%
Heineken Experience
732.341
887.000
121%
Nat. Zwemcentrum de Tongelreep
682.000
Madurodam
654.000
Blue Boat rondvaart Amsterdam
659.000
Toverland
673.000
698.484
104%
Dierenpark Emmen
778.680
[caption id="attachment_42092" align="alignright" width="300"] Blitzbahn Toverland[/caption]
2015
Spectaculair was de opening van de dive coaster Baron 1898 in de Efteling, Toverland introduceerde de Blitz Bahn, Duinrell was populair met hun theatershows en er waren weer vele bezoekers die op de speciale Halloween dagen in Walibi afkwamen. De aankondiging van twee pandaberen in Ouwehands Dierenpark werd breed uitgemeten in de pers, en Diergaarde Blijdorp had de opening van de Kongo biotoop. Bij de Apenheul werden veel bijzondere aapjes geboren, bij Koninklijke Burgers’ Zoo werd een bijzondere chimpansee, die een Drone uit de lucht slaat, wereldnieuws. In het Rijksmuseum was de tentoonstelling Late Rembrandt een overweldigend succes, bezoekers van Het Spoorwegmuseum konden genieten van het Winterstation, Canal Company deed het, mede door de mooie zomer, erg goed met de ALF open boats en in de winter was het Amsterdam Light Festival weer een enorm succes. Heineken Experience had in de zomer een uitverkochte VIP tour & Beer tasting. Madurodam had vanaf juli de nieuwe attractie: Het Hof van Nederland, het verhaal van het begin van Nederland.
2016
Voor 2016 staan een aantal nieuwe projecten op het programma. Zo opent Walibi in maart de prachtige nieuwe achtbaan ‘Lost Gravity’, de Efteling haalt Pinokkio naar het beroemde Sprookjesbos, Canal Company opent het Amsterdam Look Out observation desk, Heineken Experience gaat de Brouwketels tot leven roepen, Ouwehands Dierenpark zal de langverwachte pandaberen verwelkomen, Diergaarde Blijdorp werkt aan een mooi nieuw verblijf voor de Gelada’s (bavianen uit Ethiopië) en Duinrell opent vanaf 21 april de nieuw attractie Wild Wings. De Apenheul is bij de ANWB verkozen tot ‘Leukste uitje 2016’.
Bij de Club van Elf zijn de volgende 20 grootste dagattracties in Nederland aangesloten: Apenheul, Attractie-& Vakantiepark Slagharen, Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, Canal Company, Dierenpark Emmen, Duinrell, Efteling, Heineken Experience, Het Scheepvaartmuseum, Keukenhof, Koninklijke Burgers’ Zoo, Madame Tussauds Amsterdam, Madurodam, Ouwehands Dierenpark, Rijksmuseum, Walibi Holland, Diergaarde Blijdorp, Het Spoorwegmuseum, en Het Nederlands Openluchtmuseum.
Bron: www.clubvanelf.nl
Zie ook ons artikel over bezoekcijfers van dierentuinen in 2015
Dagattracties Club van Elf tevreden over 2015
In 2015 hebben de leden van de Club van Elf (Nederlands grootste dagattracties) een gezonde groei meegemaakt. Zowel het aantal bezoekers als de omzet steeg bij alle leden. De Keukenhof had een boven verwachting goed seizoen, Heineken Experience vestigde nieuwe records, Toverland had het hoogste aantal dagbezoekers ooit en de Efteling haalde met 4,7 miljoen bezoekers ook nog eens 40% meer buitenlandse bezoekers binnen dan het jaar ervoor. Het Rijksmuseum had voor het derde jaar op rij een topjaar waarbij het jeugdbezoek verdubbelde ten opzichte van eerdere jaren. In 2015 hebben de leden van de Club van Elf (Nederlands grootste dagattracties) een gezonde groei meegemaakt. Zowel het aantal bezoekers als de omzet steeg bij alle leden. De Keukenhof had een boven verwachting goed seizoen, Heineken Experience vestigde nieuwe records, Toverland had het hoogste aantal dagbezoekers ooit en de Efteling haalde met 4,7 miljoen bezoekers ook nog eens 40% meer buitenlandse bezoekers binnen dan het jaar ervoor. Het Rijksmuseum had voor het derde jaar op rij een topjaar waarbij het jeugdbezoek verdubbelde ten opzichte van eerdere jaren.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.