Wat gebeurt er in de souvenirmarkt aan de andere kant van het kanaal? Op dit moment zijn er twee grote bedrijven die de markt bestormen in tegenovergestelde richting van elkaar; de een met het aanbieden van items tegen lage prijzen en de ander d.m.v. het doorvoeren van een volledige retail experience. Het zijn “Crest of London” en “Cool Brittania” Wat gebeurt er in de souvenirmarkt aan de andere kant van het kanaal? Op dit moment zijn er twee grote bedrijven die de markt bestormen in tegenovergestelde richting van elkaar; de een met het aanbieden van items tegen lage prijzen en de ander d.m.v. het doorvoeren van een volledige retail experience. Het zijn “Crest of London” en “Cool Brittania”Iconen

Het is treffend: terwijl wij, the Merchandise Lab, de laatste maanden bezig zijn geweest met het uitrollen van het “I love Holland concept” binnen het souven-tainment platform, is er iemand anders begonnen met precies hetzelfde ... maar dan aan de andere kant van het Kanaal. De keten Cool Britannia heeft dezelfde strategie geïmplementeerd als wij: campagnes gebaseerd op iconische beelden van de stad en de wereldwijd beroemde dubbeldekker bus, onconventionele en opvallend winkelinrichting, merchandising geïntegreerd met massaal gebruik van thematisering. Cool Britannia 2 Cartoon stijl Vervolgens introduceerde zij verschillende "iconen", inclusief een mascotte (de welbekende wachters van Buckingham Palace), en hebben ze uiteraard het proces op een commerciële manier afgerond door een "Cool Britannia" merchandise assortiment, welke zich onderscheidt door een uitgebreid gebruik van dezelfde iconen in een cartoon-stijl. Cool Britannia 3 Onderscheidend vermogen Dit is gewoon `I love NL ... ! En ik ben niet verbaasd. Het idee er achter is simpel: de souvenirmarkt wordt op dit moment nog beheerst door goedkope en merkloze souvenirs. Verder zien alle producten er hetzelfde uit, soms zijn ze zelfs precies hetzelfde (maar dan met verschillende hoofdstad erop!). Dus hoe kan je anders zijn? Je kunt proberen om zo veel mogelijk mensen aan te trekken met laag geprijsde artikelen zoals de grote keten Crest van Londen doet met een permanente - uitverkoop strategie. [gallery link='file' columns="2" ids="38184,38186"] Retail ervaring Of je kunt naar het volgende niveau tillen door het doelgericht inzetten van producten, het vaststellen van een prijs piramide, en het doorvoeren van een retail-ervaring voor het verhogen van de duur / uitgave per bezoek (denk aan een "meet & greet " moment zoals pretparken vaak doen). Cool Britannia 4 Indruk achterlaten cow ceilingIn principe kun je proberen om te pionieren en daardoor een indruk achter te laten of je kunt volgen. Onlangs ontmoette ik een merchandise winkel eigenares in Amsterdam, die voortvarend genoeg is die richting in te slaan; waarschijnlijk zelfs groter en beter! We houden je op de hoogte…. Met dank aan: Luca Liboa, The Merchandise Lab Luca is specialist in retailconcepten in de recreatiesector. Hij werkt nu voor Key Merchandise, waar hij helpt bij het bedenken en uitvoeren van een compleet plan voor een passend retailplan rondom een recreatiebedrijf. Hiervoor was hij o.a. werkzaam voor diverse attractie- en themaparken in Zuid-Europa.