Zuid-Limburg is zeer gastvrij en scoort uitstekend op culinair gebied. Nederlandse bezoekers komen daarnaast vooral naar het zuiden vanwege de sfeer, het rustgevende karakter en de authentieke uitstraling. Het zijn met name deze vijf kernkwaliteiten die Zuid-Limburg aantrekkelijk maken voor een bezoek volgens een verkennend onderzoek van Sprinthills. Op al deze kwalificaties scoort Zuid-Limburg namelijk beduidend beter dan de rest van Nederland. Zuid-Limburg is zeer gastvrij en scoort uitstekend op culinair gebied. Nederlandse bezoekers komen daarnaast vooral naar het zuiden vanwege de sfeer, het rustgevende karakter en de authentieke uitstraling. Het zijn met name deze vijf kernkwaliteiten die Zuid-Limburg aantrekkelijk maken voor een bezoek volgens een verkennend onderzoek van Sprinthills. Op al deze kwalificaties scoort Zuid-Limburg namelijk beduidend beter dan de rest van Nederland.Sprinthills

Volgens Marlies Sobczak, projectleider Sprinthills bevestigt dit onderzoek de kracht van Zuid-Limburg: “Het onderzoek toont aan dat bezoekers Zuid-Limburg als een schitterend gebied ervaren met een rijk aanbod en een internationale ligging, ingrediënten voor een sterke en vitale regio. Dat willen wij als Sprinthills versterken door de ondernemers in de gastvrijheidsbranche met elkaar te verbinden en die sterke punten verder te ontwikkelen en te positioneren.“ Korter verblijf Uit het onderzoek komt naar voren dat 2/3 van diegenen die Zuid-Limburg wel eens hebben bezocht, dit vrij recent hebben gedaan. Meer dan 50% de afgelopen twee jaar. Bij meer dan de helft ging het om een kort verblijf. Een van de ondernemers die deelneemt aan Sprinthills bevestigt dit: “Wij merken al geruime tijd dat de verblijfsduur korter wordt, van vier naar drie dagen. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor het bedrijfsresultaat.” Samen Het is opvallend dat zo’n 80% van de geënquêteerde mensen Zuid-Limburg kwalificeert met “het buitenland in eigen land”. Aansprekende zaken om uiteindelijk te kiezen voor een vakantie in eigen land en waarop Zuid-Limburg scoort, zijn een aantrekkelijk landschap en natuur, lekker eten en drinken en ontspannen in een gezonde omgeving. Een hotelhouder in Mechelen ziet dit ook: “Wij vroegen een gast of hij ook naar ons hotel zou komen als het hotel in Friesland zou liggen. Hij zei kort en bondig nee! Ouderen hebben weet van de schoonheid van het Limburgse Landschap. Jongeren nog té weinig. We moeten er dus voor zorgen dat ons aanbod gaat aansluiten op de doelgroep van morgen. Hier ligt een uitdaging voor iedere betrokken partij.” Remy Luijten van Luijten Groentechniek uit Wijnandsrade, lid van de kopgroep Sprinthills is het hier mee eens: “Eigenlijk vinden wij dat hier in Zuid-Limburg allemaal logisch en normaal. Maar dat is het klaarblijkelijk niet. We zullen het dan ook meer en beter samen permanent onder de aandacht van mogelijke bezoekers moeten brengen, het schitterende landschap overal naar voren laten komen”. Op een belangrijk aspect scoort Limburg evenwel minder volgens het onderzoek: kwalitatief goede accommodaties. Trots “Deze visie komt overeen met onze bedrijfsvoering en daarmee hebben we succes. Wij betrekken deze streek zo veel mogelijk bij wat we doen. Gasten waarderen dat en het onderzoek toont aan dat we daarop trots mogen zijn. We realiseren ons nog te weinig dat we op deze onderdelen scoren. We moeten dat meer en beter uitstralen en in onze performance gebruiken,” aldus Eugène Vaessen van de Gerardushoeve te Epen en lid van de kopgroep van Sprinthills. Historische achtergronden Veel interesse van de bezoekers gaat uit naar de typisch Limburgse streekproducten en gerechten. Daarnaast blijken bezoekers geïnteresseerd te zijn in de historische achtergrond van Zuid-Limburg, zoals verhalen achter bepaalde gebruiken, evenementen of producten evenals in de cultuur historisch achtergrond van Limburg. Vooral het Romeins verleden en de mijnwerkersgeschiedenis genieten belangstelling. Tot slot bleek uit het onderzoek dat 2/3 van de bezoekers informatie inzamelt met name via internet maar ook via de website van de locatie waar men gaat logeren. In 38% van de gevallen wordt voor de reservering gebruik gemaakt van boekingssites en bijna 1/3 boekt rechtstreeks bij de betreffende locatie. Sprinthills 2020 Met Sprinthills wil de Rabobank Centraal Zuid-limburg de concurrentiepositie van de ondernemers in de gastvrijheidsbranche versterken. Bert Penders, directievoorzitter van deze bank: “Wij zijn een traject aangegaan om te ondersteunen bij het ontwikkelen van business en bedrijvigheid te stimuleren in de leisure-sector. Om beter te renderen en potentiële gasten te verleiden trouwe gasten te worden! Een van de elementen is het verder ontwikkelen van het merk Zuid-Limburg. Toerisme is een bijzonder krachtige motor voor de hele regio. Het behoud is van groot belang. Wij willen ons daar met kracht voor inzetten.” Prof. Dr. Gerard Mertens, lid van de denktank van Sprinthills 2020, vindt het een prachtig project met enorme kansen. “In deze regio ligt zoveel power, die moeten we inzetten! Het hogere doel, een vitale regio en een sterk toeristisch Zuid-Limburg wordt gerealiseerd door de kracht en inzet van individuele ondernemers.” Een groep enthousiaste ondernemers wil zich verder inzetten om Sprinthills 2020 tot een succes te maken. Deze ondernemers uit het Limburgse land weten als geen ander wat er speelt in het werkveld. Zij vormen samen de kopgroep en stoppen energie in het traject. Zij helpen collega’s, dragen initiatieven aan en zijn bereid hun collega’s te ondersteunen in hun zoektocht naar de toekomst. Het onderzoek is representatief voor de huidige bezoekerspopulatie van Zuid-Limburg en het profiel van de steekproef is onder meer gebaseerd op dat van de “toeristische trendrapportage Limburg 2013-2014”. Respondenten zijn uitgenodigd via marktonderzoeksbureau MWM2 met een panelbestand met mensen die bereid zijn deel te nemen aan online-onderzoeken. Meer informatie: www.sprinthills-2020.nl