Hardlopen kan toch (bijna) overal? Dat is waar, en die flexibiliteit is een grote succesfactor voor de loopsport. Wie loopvriendelijke routes en voorzieningen weet te realiseren, kan zich verheugen op de belangstelling van een zeer grote, en groeiende doelgroep. Hardlopen kan toch (bijna) overal? Dat is waar, en die flexibiliteit is een grote succesfactor voor de loopsport. Wie loopvriendelijke routes en voorzieningen weet te realiseren, kan zich verheugen op de belangstelling van een zeer grote, en groeiende doelgroep. hardlopers utrechtGrote doelgroep

Veel regio’s en recreatiebedrijven pronken met hun recreatieve routes. Dat zijn vooral fiets- wandel- paardrij- en kanoroutes. Zoals we afgelopen weken zagen, blijkt dat er in Nederland steeds meer hardlopers zijn. Dat is overigens een veelzijdig gezelschap dat uiteen loopt van prestatiegerichte wedstrijdatleten tot de gezelligheidsjoggers die denken aan hun gezondheid en/of gewicht. Zie ook onze eerdere artikelen: Inspelen op de hardloopmarkt en Snel groeiende loopsportmarkt Hoe zet je een goede route uit? We vroegen het aan Sandra de Jonge, projectmedewerker loopsport bij de Atletiekunie. Welke lengte? De Jonge “Wat betreft de afstanden die zouden kunnen worden uitgezet kun je beginnen vanaf 3 km en bv eindigen bij een ½ marathon. Is natuurlijk ook afhankelijk van de woonplaats (grootte) waar de parcoursen worden uitgezet en wat de mogelijkheden zijn.” Wat maakt een route aantrekkelijk? De Jonge: “Eigenschappen die een route aantrekkelijk maken is de omgeving (bos, park, leuke plattelandsweggetjes). Liever geen wegen met veel verkeer en stoplichten.” [caption id="attachment_35487" align="alignright" width="275"]aanduiding Rotterdam Rent aanduiding Rotterdam Rent[/caption] Wat is de beste manier om een parcours aan te duiden? De Jonge: “Het is een beetje afhankelijk van de omgeving/ parcours. In het bos kun je het beste werken met paaltjes en bij routes op de weg het beste werken met markeringen op trottoirs. Bordjes in een stad kunnen nog al eens worden weggehaald of als grap worden omgedraaid.” Juiste afstand is belangrijk De Jonge ”Om een route aantrekkelijk te maken zou zeker het advies zijn om het parcours op te laten meten (te certificeren) zodat de hardlopers ook zeker weten dat als er wordt aangegeven de afstand een 10 km betreft het ook daadwerkelijk een 10 km betreft en geen 10,5 km. Tevens kun je dan elk kilometerpunt aanduiden en kan de loper zien of hij/zij het juiste tempo loopt. Bij de Atletiekunie hebben we hiervoor opgeleide parcoursmeters en ook op www.dutchrunners.nl/hardloopkalender staat informatie over het certificeren van een parcours. De GPS waar veel lopers mee lopen is gewoon veel minder betrouwbaar. Op deze pagina kun je ook informatie vinden over de betrouwbaarheid van de GPS.” Nog meer voorzieningen? De Jonge: “Een waterpost kan een welkome aanvulling zijn op een parcours, maar geen must. Dit is ook afhankelijk van de lengte van het parcours. Bij een 3 km parcours is het niet nodig, maar bij een halve marathon wenselijk. Er bestaan namelijk ook handige hardloopbelts die lopers om hun middel kunnen dragen om drinken mee te nemen.” Uit eigen ervaring: Ook aandacht voor het startpunt is van belang. Veel hardlopers komen met de auto of op de fiets naar het startpunt van hun route. Een goede parkeervoorziening en/of fietsenrekken zijn dan ook zeer wenselijk. Van hardlopen krijg je het warm. Vandaar dat de lopers tijdens het lopen lichter gekleed zijn. Een plek waar je je extra kleding en bagage veilig kunt stallen levert ook pluspunten op. Ook sanitaire voorzieningen op het begin- eindpunt kunnen een probleem voorkomen. Praktijkvoorbeelden: [caption id="attachment_35493" align="alignright" width="267"]Route van 21 kilometer in Rotterdam Route van 21 kilometer in Rotterdam[/caption] In Rotterdam, dé stad van de grootste Nederlandse marathon, wordt veel aandacht besteed aan hardlopen. De gemeente heeft inmiddels vier hardlooproutes uitgezet: 3,5 - 5 - 10 en 21 km. De hardlooproute is gemarkeerd op de trottoirs door middel van Premark. De markeringen bestaan uit logo’s en wijzen de looprichting en afstand aan maar tevens ook de aansluitingen naar belangrijke straten in de binnenstad. (zie ook bovenstaande afbeelding). Bij de langere routes is ook gedacht aan drinkwaterpunten. Meer informatie: Project Rotterdam Rent en Laplab (realiseerde de routes) Een coopertestbaan is ook een specifieke route voor hardlopers. Bij een coopertest wordt bekeken hoeveel meter je kunt kunt lopen in 12 minuten. De afstandsaanduiding is daarbij belangrijk; zeker elke 100 meter een markering is essentieel. Op de coopertestroute kunnen hardlopers ook andere trainingsvormen beoefenen; bijvoorbeeld intervaltraining, waarbij je de snelheid wisselt. In park Oudegein (gemeente Nieuwegein) ligt een rondje van 1 kilometer. De duiding van de afstand die je hebt gelopen speelt daarbij ook een rol. Daarbij kan een informatiebord behulpzaam zijn. Meer informatie: www.vvv.nl Nog een recent voorbeeld: hardlooproutes in het Maximapark in Utrecht Leidsche Rijn Hier wordt gewerkt met tijdregistratiepunten op basis van chips. Informatie over het succes dit project is opgevraagd en voegen we later nog toe.