Ook de zwembadbranche ontkomt er niet aan om in te spelen op snel veranderende omstandigheden in de maatschappij en de markt. Tijdens het zwembadcongres op 18 maart gaven drie vernieuwende denkers (Trendwatcher Adjiedj Bakas, beweegprofeet Erik Scherder en manisch positivist Jan van Setten) hun visie op de rol van zwemmen en bewegen in de wereld van morgen. Ook de zwembadbranche ontkomt er niet aan om in te spelen op snel veranderende omstandigheden in de maatschappij en de markt. Tijdens het zwembadcongres op 18 maart gaven drie vernieuwende denkers (Trendwatcher Adjiedj Bakas, beweegprofeet Erik Scherder en manisch positivist Jan van Setten) hun visie op de rol van zwemmen en bewegen in de wereld van morgen.zwemmen2

De meeste bezoekers van het congres waren afkomstig uit de gemeentelijke zwembadwereld. Door bezuinigingen bij gemeenten worden deze organisaties steeds meer gedwongen om op zoek te gaan naar mogelijkheden om efficiënter te werken (o.a. meer bezoekers te trekken) en te kijken naar nieuwe verdienmodellen. De populariteit van zwemmen als sportactiviteit nam de afgelopen tien jaar af. Dus er is duidelijk werk aan de winkel. Susanne Post van Zwembadbranche.nl (organisator van het congres) wilde met de keuze van sprekers vooral nieuwe ideeën en inzichten, van buiten de branche, introduceren. bakasTrendwatchen Adjiedj Bakas is als trendwatcher actief in verschillende branches en weet goed verbindingen te leggen tussen diverse ontwikkelingen in zowel branches als maatschappij. Hij stipt vier thema's aan:

  1.  Tijd van disrupties is aangebroken; we komen uit een tijd waarin efficiency ons vooruit hielp. Groei werd gerealiseerd door efficiënt te produceren. Inmiddels is er meer behoefte aan beleving en 'lummelen'. We krijgen steeds meer vrije tijd en zoeken daarvoor een leuke invulling.
  2.  De jongerenmarkt verandert de verdienmodellen. Jonge innovatieve en creatieve mensen kunnen een groot verschil maken. Zij nemen de regie steeds meer in eigen hand. Er is echter ook een groep jongeren die niet goed kan meekomen. Zij veroorzaken nu al problemen (overlast) in de zwembaden. Dat wordt volgens Bakas alleen nog maar erger als zij de aansluiting blijvend missen.
  3.  Vergrijzing zorgt voor een groeimarkt
  4.  Robots gaan ons leven steeds makkelijker maken. Dat haakt ook in op de eerste trend; meer lummelen en vrije tijd. De robots maken dit steeds beter mogelijk.

Meer informatie: www.bakas.nl hersenenLichaam en geest De eerste sheet met een 'brein', door hersenprofessor en bewegingswetenschapper Erik Scherder zette mij wel even op het verkeerde been: "Wat kun je daar nou mee als ondernemend zwembadbedrijf?" De uitleg die volgde was echter bijzonder boeiend. Scherder is een man met een missie; 'Kom in beweging' Ook in De Wereld Draait Door mag hij met enige regelmaat zijn toelichting geven op de werking van lichaam en geest. Die twee kunnen niet los van elkaar worden gezien. Voor kinderen en jongeren is bewegen van belang voor hun ontwikkeling en creatief vermogen. Op oudere leeftijd heb je ook volop baat bij bewegen bij het voorkomen of vertragen van allerlei ouderdomsziekten waarbij de hersenen een rol spelen. In de recreatiesector zien we de groei van o.a. wellness, die ook inspeelt op de behoefte aan aandacht voor 'lichaam en geest'. Het argument van de gezonde consequenties van bewegen kunnen wel wat vaker voor het voetlicht gebracht worden. Het zwembad heeft volgens Scherder als extra voordeel dat je beweegt in een (grote) ruimte waardoor je ruimtelijk inzicht wordt aangesproken; en ook de aanraking door het water zorgt voor en stimulerend effect op een deel van de hersenen. Wie de geest optimaal wil prikkelen zorgt vooral voor afwisseling en nieuwe uitdagingen. Nog een onverwacht advies van Scherder: "Niet alleen bewegen is van belang; ook voorkeursmuziek is in staat om de hersenen op een positieve manier te stimuleren." Denk dus, in het belang van het welzijn van je gasten, dus ook eens aan een onderzoek naar muziekvoorkeur tijdens de activiteiten. Meer informatie: reportage over de beweegprofeet op Brandpunt Bruistablet of droeftoeter Wie nieuwe klanten wil winnen, die moet opvallen. ...en dat doe je niet op conventionele wijze. Jan van Setten gaf zelf het goede voorbeeld door op ludieke wijze de zaal voor zich te winnen. Hij verdeelt de wereld voor het gemak 'bruistabletjes' (de optimisten die vooruit willen) en 'droeftoeters' (kritisch en behoudend). Een van zijn strategieën is het doorbreken van vaste patronen. Als voorbeeld geeft hij een prijsonderhandeling. Dat gesprek verloopt volgens vaste patronen;  - wat kost dat? - de prijs wordt genoemd - wat duur - verdedigingsreflex door de verkoper. Maar wat gebeurt er als de verkopen de klant gelijk geeft? "Inderdaad, ik vond dat ook een hele prijs toen ik hier mee begon". Een andere tip: "Maak je product schaars en aantrekkelijk." Dat heeft de Bijenkorf goed begrepen toen zij het concept van de Drie Dolle Dwaze Dagen bedachten. Van Setten, die samenwoont met vier vrouwen, weet inmiddels dat een dergelijk aanbod bijna onweerstaanbaar is. Wie zich als schaars wil profileren moet wel keuzes durven te maken, want anders blijf je 'middle of the road'. Van Setten: "Kies en je wordt gekozen". Ook de zaal werd actief betrokken en dat leverde mooie voorbeelden op. Bijvoorbeeld een zwem-uurtje voor mensen met overgewicht (die vaak moeite hebben om zich in het openbaar in badkleding te vertonen.) Zij krijgen de ruimte tijdens het 'zwemmers van formaat'- uurtje. Ook in de fitnessbranche wordt inmiddels ingespeeld op deze doelgroep met een programma dat alleen toegankelijk is voor mensen met een BMI boven de 29 - het maatje méér. Meer informatie: www.janvansetten.nl met dank aan Het zwembadbranchecongres werd georganiseerd door vakblad Zwembadbranche. Meer informatie: www.zwembadbranche.nl