De Second Home beurs in Utrecht liet zien dat de projectontwikkelaars weer veel vertrouwen hebben in de Nederlandse markt. Althans; Nederland is weer dominant aanwezig op de beurs, en de meest uitgebreide (hoek)stands waren in handen van aanbieders van vakantiehuizen in Nederland; Topparken, Roompot / Arcus en Europarcs. De beurs groeide ook weer in bezoekersaantal (+ 20% t.o.v. 2014) De Second Home beurs in Utrecht liet zien dat de projectontwikkelaars weer veel vertrouwen hebben in de Nederlandse markt. Althans; Nederland is weer dominant aanwezig op de beurs, en de meest uitgebreide (hoek)stands waren in handen van aanbieders van vakantiehuizen in Nederland; Topparken, Roompot / Arcus en Europarcs. De beurs groeide ook weer in bezoekersaantal (+ 20% t.o.v. 2014)

Volgens beursmanager Tom van den Brink is de Nederlandse recreatiemarkt de afgelopen twee jaar bezig met een mooi herstel. Daar komt nog eens bij dat vakantiewoningen als aantrekkelijk investeringsobject worden gezien. De alternatieven, zoals de spaarrekening leveren weinig rendement op. [caption id="attachment_34649" align="alignright" width="284"]project Koningskaars, Strandresort Schier project Koningskaars, Strandresort Schier[/caption] Kustlocaties nog altijd gewild Een vakantiewoning aan de kust blijft een recept voor succes. In februari plaatsten we op deze website een artikel over de investering in zeven parken door Roompot en Arcus. Tijdens een rondgang over de beurs blijken dat lang niet de enige ontwikkelingen te zijn aan de Zeeuwse kust. Landal werkt samen met Ballast Nedam aan Resort Ouddorp Duin (234 woningen). We ontdekten nog een tweetal luxe kleinschalige projecten Groote Duynen (aan het Veerse meer) en appartementencomplex Duynhof Oost (60 appartmenten en 29 woningen in Cadzand-Bad). Ook de Waddeneilanden zijn gewild, maar daar wordt het aanbod vooral bepaald door de mogelijkheden die bestemmingsplan en natuurwetgeving toelaten, laat Uniq Resorts weten. Zij presenteren o.a. hun plannen voor Schiermonnikoog; De Koningskaars op Strandresort Schier.  ...en dan zijn er nog diverse projecten langs de Noord- en Zuid-Hollandse kustlijn. Ook een organisator van de Belgische editie van Second Home is aanwezig. Hij laat weten dat ook de Belgische consument de voorkeur heeft voor een strandlocatie: "We zien bij onze beurs in België dat 50% van de bezoekers geïnteresseerd is in een vakantiewoning in eigen land. Daarvan kijkt 80% naar een kustlocatie. Daarna volgen De Kempen en de Ardennen." De Belgische markt voor recreatiewoningen kent oveigens een heel eigen dynamiek. De afgelopen jaren was er minder sprake van 'crisis',  en de ontwikkelingen zijn daardoor minder fluctuerend als op de Nederlandse markt. Nieuwtjes uit de bungalowsector Tijdens het 'rondje beurs' stuitten we nog diverse ontwikkelingen, waar we later nog een keer uitgebreid op terugkomen. [caption id="attachment_34650" align="alignright" width="261"]Pavillon Lumiere Pavillon Lumiere[/caption] Europarcs presenteert deze beurs haar nieuwe 10 persoons-vakantiewoning met twee verdiepingen; Pavillon Lumiere. De verkoper laat weten dat er al enkele exemplaren zijn verkocht, maar dat de kopers nog wel een locatie moeten uitzoeken. Het blijkt bij EuroParcs geen ongebruikelijke volgorde; eerst de woning, daar een locatie. Europarcs heeft een beursaanbieding waarbij ze deze luxe woning net onder de € 200.000 aanbieden; en dat is in de markt met vergelijkbare woningen een scherpe prijs. Meer informatie: www.europarcsverkoop.nl Boekingswebsite Micazu, die de afgelopen jaren vaak in de prijzen viel door haar innovatieve aanpak, is inmiddels een bekend gezicht geworden op de Second Home beurs. Zij richten zich vooral op particuliere eigenaren van vakantiewoningen die de verhuur in eigen hand willen houden. Jens van den Broek van Micazu: "Er wordt op deze beurs veel gegarandeerd rendement beloofd. Maar bedenk wel dat daar eerst ook nog de kosten van een tussenpersoon vanaf gaan. Wie een beetje handig is, en er tijd in wil steken, kan veel meer rendement halen door de marketing zelf te doen.." Afgelopen jaar groeide Micazu gewoon weer verder door. Dit jaar is het aantal boekingen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar met 50% gestegen. vooral België blijkt in trek te zijn.  Meer informatie: www.micazu.nl De Vakantiemakelaar wees ons op een bericht in het AD; Financiële problemen bij één op de drie bungalowparken. Daarin geeft de Rabobank aan dat vooral familiebedrijven in deze sector in de problemen zijn. Het verouderde aanbod op hun parken; en geen mogelijkheden om vernieuwing te financieren, zorgen vaak voor een uitzichtloze situatie. De vakantiemakelaar presenteerde deze beurs een nieuwe website waarop het kaf (verouderde recreatiewoningen) van het koren wordt gescheiden: www.debestevakantiewoning.nl (Binnenkort meer over dit onderwerp op Pretwerk.nl) Meer informatie: www.secondhome.nl